Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Educația nonformală reprezintă orice activitate educațională, care se realizează în afara instituțiilor de învățământ și are ca scop maximizarea învățării și cunoașterii. Dacă în sistemul românesc de învățământ educația formală se află pe primul loc, este de reținut că educația nonformală asigură anumite avantaje pentru elevi. Abilitățile practice sunt foarte importante pentru asigurarea dezvoltării copiilor, deoarece acestea îi pregătesc pentru o mai bună și eficientă orientare în ceea ce privește viitorul lor. Avantajele educației nonformale: creativitatea, munca în echipă, valoarea cooperării în anumite domenii, maturizarea gândirii.
Spune-mi și o să uit, arată-mi și poate voi ține minte, implică-mă și voi înțelege. (proverb chinezesc)
Școlile tradiționale nu mai stârnesc interesul copiilor, de aceea performanțele școlare sunt mai scăzute iar copiii și părinții se declară tot mai nemulțumiți.
Cara Lesser, directoarea muzeului din Maryland, SUA, susține că școlilor tradiționale le lipsește factorul acțiune. Copiii de azi au nevoie să fie echipați cu abilități care să îi ajute să creeze ei singuri, să fie motivați pentru a descoperi lucruri noi și pentru a-și da seama singuri de ce anume au nevoie în viață.
Tony Wagner, susține în cartea sa „Formarea inovatorilor. Cum crești tinerii care vor schimba lumea de mâine” că învățarea practică înseamnă să îi încurajezi pe copii să rămână curioși, să iubească să învețe și să valorizeze procesul de încercare- eroare, mai degrabă decât să le fie frică să încerce și să nu greșească.
Încă de la cea mai fragedă vârstă, copiilor trebuie să li se cultive frumusețea folclorului românesc, interesul pentru cântecul și dansul popular, cunoașterea unor elemente de folclor deosebit de bogat din țara noastră. Baladele, cântecele, doinele, țesăturile populare, portul popular, obiceiurile alcătuiesc un inestimabil patriotism spiritual care oglindește în modul cel mai elocvent forța creatoare și geniul poporului nostru. Creațiile populare ne dau posibilitatea să îl educăm pe copil în spiritul dragostei pentru patria în care trăim, deoarece acestea sunt aspecte concrete pe care le poți intui fără prea mare efort, trezindu-le sentimente deosebite.
Așadar, pentru cunoașterea tradițiilor poporului în activitățile educative le putem prezenta copiilor aspecte privind: satul tradițional românesc, ocupațiile tradiționale ale localnicilor, portul popular, obiceiuri și tradiții specifice, creații folclorice locale.
Cu gândul la acest titlu de eseu, citindu-l și recitindu-l îmi răsună în minte două întrebări: „Cine am fost eu?” și „Cine sunt acum?
Cine am fost? La această întrebare răspunsul meu este următorul. Am fost și eu, cândva, un copil, ca toți ceilalți, căruia îi plăcea foarte mult să se joace și să comunice cu ceilalți copii. Un copil care vedea jocul ca pe ceva simplu fără să cunoască metodologia didactică a acestuia sau importanța educatoarei în viața preșcolarului.
Cine sunt eu, acum? Astăzi sunt un om, fascinat de joc, o educatoare, care învață cum trebuie să se joace împreună cu alți copii, sunt un moderator al universului copilăriei, care cunoaște bine rolul didactic al jocului în viața unui copil și metodologia acestuia.
Asistența copiilor cu nevoi speciale în vederea integrării școlare, profesionale și sociale, promovarea și garantarea dreptului la educație pentru toți copiii, creșterea calității practicilor de predare și învățare, asigurarea echității în educație, a șanselor egale, a intervenției timpurii și creșterii calității serviciilor educaționale oferite copiilor cu cerințe educative speciale sau copiilor aflați în dificultate, constituie priorități de politică școlară actuală.
Ideea unui parteneriat educațional între școlile integratoare din orașul Iași, a venit din dorința de a crea cât mai multe situații reale în care elevii cu cerințe educaționale speciale integrați în aceste scoli să își dezvolte capacitatea de comunicare, adaptare, inter-cunoaștere, valorificarea potențialului cu care sunt înzestrați, dezvoltarea unor abilități în diferite contexte. Acest parteneriat s-a desfășurat pe parcursul mai multor ani școlari sub denumirea de „Fantezie și creație” ca în anul școlar 2019-2020 să devină proiectul județean „Prietenie și diversitate prin joc și artă”.
Școala este instituția care formează adulții de mâine, cei care vor acționa după cum au fost pregătiți în anii copilăriei și adolescenței. Astăzi, era internetului, a informatizării, a călătoriilor, a schimbului de experiență și a circulației informației impune schimbarea perspectivei din care este privită școala. Fiecare unitate de învățământ este necesar să fie promovată în comunitate, iar activitățile sale să fie cunoscute de părinți și elevi.