Asistența copiilor cu nevoi speciale în vederea integrării școlare, profesionale și sociale, promovarea și garantarea dreptului la educație pentru toți copiii, creșterea calității practicilor de predare și învățare, asigurarea echității în educație, a șanselor egale, a intervenției timpurii și creșterii calității serviciilor educaționale oferite copiilor cu cerințe educative speciale sau copiilor aflați în dificultate, constituie priorități de politică școlară actuală.
Ideea unui parteneriat educațional între școlile integratoare din orașul Iași, a venit din dorința de a crea cât mai multe situații reale în care elevii cu cerințe educaționale speciale integrați în aceste scoli să își dezvolte capacitatea de comunicare, adaptare, inter-cunoaștere, valorificarea potențialului cu care sunt înzestrați, dezvoltarea unor abilități în diferite contexte. Acest parteneriat s-a desfășurat pe parcursul mai multor ani școlari sub denumirea de „Fantezie și creație” ca în anul școlar 2019-2020 să devină proiectul județean „Prietenie și diversitate prin joc și artă”.
Fiecare copil are un potențial ce poate fi valorificat în vederea recuperării și integrării individuale. Alături de copiii “obișnuiți” din ciclul primar sunt și copii cu deficiențe diferite, nevoiți să accepte cu dificultate exigențele mediului în care trăiesc, mediu ce-i poate asimila, tolera sau respinge. Prin acest proiect am promovat principiile educației incluzive, îmbunătățirea relațiilor parteneriale între diverse instituții de învățământ, crearea unei atitudini de toleranță și înțelegere fată de copiii cu CES și nevoile acestora, deoarece mediul incluziv creează, de cele mai multe ori, situația de normalizare - în special pentru elevii de vârstă școlară mică ce prezintă deficiențe ușoare la nivelul intelectului. Principalele avantaje, când vorbim de această formă de școlarizare, sunt legate de șansa la o integrare mai bună în societate și în colectivul de elevi, de lipsa etichetării/discriminării și a stigmatului învățământului special, de modele pozitive de comportament, dezvoltarea personalității armonioase și a capacității de relaționare.
Dezvoltarea armonioasă a copilului nu vizează numai comunicarea de cunoștințe ci și folosirea unor metode și tehnici în urma aplicării cărora copilul “să știe să facă”. De aici se deprinde ideea potrivit căreia învățământul modern trebuie “să învețe copilul să învețe.” De aceea, învățământul are misiunea de a-i forma pe copii sub toate aspectele : psiho-intelectual, fizic și socioafectiv, pentru o cât mai ușoară integrare socială.
Activitățile propuse au avut un larg caracter interdisciplinar, au oferit modele și modalități de formare a caracterului copiilor implicați, deoarece sunt factorii educativi cei mai accesibili. Ele au fost atractive prin finalitatea produsului executat de copii, au stârnit interes și bucurie, au facilitat acumularea de cunoștințe și exersarea unor deprinderi motrice utilizând diferite tehnici și materiale de lucru, cât și de comunicare și cooperare în scopul realizării unor compoziții și produse, dezvoltă o atitudine pozitivă față de muncă. Fiecare din elevii implicați au avut posibilitatea să se afirme și să arate că poate, indiferent de dificultățile pe care le întâmpină și de capacitatea de învățare a conținuturilor școlare.
- Publicat de:
Hârcă Elena
Profesor de sprijin, la Școala Gimnazială Specială „Constantin Păunescu”, Iași.