Scopul în educație nu este să fii primul, scopul este să ajungi la o ocupație în care poți să dai un randament bun. (Solomon Marcus)
Includerea disciplinei Arte vizuale și abilități practice în ciclului primar de învățământ reprezintă o dovadă a necesității de a-i pregăti pe școlarii de azi la provocările societății în care vor trăi ca adulți. Majoritatea copiilor care intră astăzi în ciclul primar vor exercita meserii sau profesii care deocamdată nu există. Dezvoltarea de noi competențe prin educație și formare apare ca soluția ce poate conferi oricărui om un loc de muncă decent, în conformitate cu aspirațiile personale și nevoile societății. Progresele științifice și tehnologice impun necesitatea învățării pe tot parcursul vieții, iar sistemele de educație trebuie să se adapteze acestei realități. Știm că nu mai este suficient ca absolvenții tineri să se bazeze doar pe un ansamblu fix de competențe sau de cunoștințe, ci au nevoie de o paleta mai largă de cunoștințe, abilități, atitudini care să le faciliteze adaptarea cu ușurință în societate.
Disciplina AVAP (Educație Tehnologică în ciclul primar) “valorifică instinctele naturale ale copiilor” și apare ca o continuitate firească a preocupărilor acestora din etapa preșcolaritității. Consider că această disciplină ajută la adaptarea școlarilor din clasa pregătitoare la ciclul primar de învățământ. De cele mai multe ori trecerea de la grădiniță la școală necesită timp de adaptare, copiii vin la clasa pregătitoare uneori cu idei preconcepute, din familie („las’ că vezi tu la școală !”). Ei bine, această disciplină ne oferă posibilitatea să-i atragem pe copii la școală atât prin gama largă de conținuturi ce acoperă sfera de interese a școlarilor, cât și prin posibilitatea unor activități relaxante și deconectante. Școlarii din clasa pregătitoare pot astfel să găsească puncte de sprijin prin continuarea unor activități din grădiniță, ei se joacă „de-a oamenii mari”, prin realizarea unor obiecte, se simt utili atunci când construiesc ceva sau creează lucruri pentru ei ori familie.
Varietatea materialelor, din natură și prelucrate, folosite în cadrul disciplinei, pun elevii în situația de a-și fixa un scop, de a face observații și a-și folosi simțurile, de a-și dezvolta creativitatea, precizia și responsabilitatea personală în execuție, de a evalua și a se autoevalua și a de se putea deprinde cu perfecționarea modelelor.
În Planul-cadru de învățământ, disciplina Arte vizuale și abilități practice are alocate 2 ore pe săptămână clasa pregătitoare, clasele I, a II-a, a III-a și 1 oră pe săptămână la clasa a IV-a și corelează diverse obiecte de studiu din celelalte arii curriculare sprijinind formarea unor competențe-cheie.
Competențele generale vizate de această disciplină sunt: Explorarea de mesaje artistice exprimate în limbaj vizual într-o diversitate de contexte familiare și realizarea de creații funcționale și/sau estetice folosind materiale și tehnici elementare diverse.
Principalele motive care au determinat abordarea integrată a artelor vizuale și a abilităților practice în cadrul aceleiași discipline de studiu sunt următoarele:
- Domeniul artelor vizuale acoperă: pictură, desen, grafică, artă decorativă (tapiserie, scenografie, ceramică, vestimentație, design, arta bijuteriilor etc.), fotografie artistică, arta tiparului, sculptură, arhitectură, artă monumentală, artele spectacolului etc
- Însușirea diverselor tehnici și dezvoltarea unor abilități practice, ajută atât la formarea caracterului cât și la dezvoltarea mușchilor mici ai mâini, având implicații importante în formarea deprinderilor corecte de scris și de executare a diverselor tehnici specifice artelor vizuale.
Reprezentanții școlii Active considerau că practicarea îndelungată a lucrărilor manuale este o adevărată școală de cultură morală, întrucât realizarea manuală a unor produse presupune combinarea armonioasă de priceperi și deprinderi, responsabilitate și inteligență.
Integrarea acestor domenii ajută la înțelegerea concomitentă a două realități esențiale pentru dezvoltarea la elevi a spiritului estetic și practic: utilitatea produsului artistic și valoarea estetică a lucrurilor utile. Studiul disciplinei Arte vizuale și abilități practice urmărește dezvoltarea progresivă a competențelor specifice, prin valorificarea experiențelor de învățare ale elevilor și prin accentuarea dimensiunilor afectiv-atitudinale și acționale ale formării personalității acestora.
În abordarea acestei discipline ar trebui să avem în vedere mai puțin rezultatul extern și mai mult procesele mentale și dezvoltarea morală implicate în etapele de realizare. Însușirile copilăriei – inventivitatea, fantezia, curiozitatea - pot fi exploatate în cadrul acestei discipline pentru a crește motivația pentru învățare a elevilor și stima de sine. Pornind de la un scop ce trebuie atins, copiii pot face propriile lor demersuri în explorarea și exprimarea intereselor personale. Materialele de lucru și instrumentele folosite la realizarea unor produse prilejuiesc copiilor posibilitatea de a face propriile alegeri, de a învăța diverse procedee și tehnologii de realizare, de a discerne categorii estetice ca frumosul sau urâtul. Elaborarea propriului model, independența în planificare și execuție devin posibile în măsura în care cadrul didactic le cultivă școlarilor inițiativa și încrederea în forțele proprii. Prezentarea unui exemplu de realizare nu ar trebui să fie un îndemn la imitare. Copilul are nevoie de ajutor pentru a-și clarifica ceea ce-și dorește și a conștientiza care sunt etapele de realizare. Aceasta este o mare provocare a disciplinei, în condițiile în care, în cadrul familial abordarea este diferită, iar lucrările realizate de copii în clasă sunt supuse uneori doar criteriilor de evaluare din perspectiva rezultatului extern. Poate ar fi util ca unele ore de AVAP să se desfășoare ca ateliere la care să participe și părinții.
În opinia mea, orele alocate disciplinei Arte vizuale și abilități practice - Educație tehnologică sunt insuficiente în raport cu beneficiile aduse de această disciplină în formarea deprinderilor absolut necesare elevilor din ciclul primar, dar și cu competențele specifice, prevăzute de programele de studiu ale disciplinei pentru nivelul învățământului primar.
Bibliografie:
Note de curs, Didactica Educației Tehnologice, prof.univ. Nicoleta Stănică, Universitatea din București, Facultatea de Științele Educației;
Programele școlare pentru Arte vizuale și abilități practice Clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a și cls. III-a și a IV-a;
Proposition de Recommandation Du Conseil relative aux compétences clés pour l'éducation et la formation tout au long de la vie (Texte présentant de l'intérêt pour l'EEE){SWD(2018)14final}- (http://www.cdep.ro/afaceri_europene/CE/2018/COM_2018_24_FR_ACTE_f.pdf.).
- Publicat de:
Savu Simona-Gabriela
Profesor înv. primar, la Școala Primară „Politehnica”, București.