Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Evaluarea elevilor prin metode inovative poate implica utilizarea unor tehnologii moderne, cum ar fi jocurile educaționale, simulările virtuale sau portofolii electronice. De asemenea, evaluarea formativă și proiectele bazate pe competențe pot fi integrate pentru a măsura înțelegerea și aplicarea cunoștințelor în contexte practice. Utilizarea instrumentelor online și a platformelor de e-learning poate oferi oportunități pentru evaluarea continuă și feedback-ul personalizat. În același timp formarea continuă în domeniul tehnologic poate fi benefică pentru profesori, ajutându-i să fie la curent cu cele mai recente instrumente și metode de predare.
Utilizarea tehnologiilor moderne pentru evaluarea în învățământ poate include diverse metode și instrumente, cum ar fi:
Platforme de e-learning: Utilizarea platformelor online pentru asignarea și evaluarea sarcinilor, testelor și proiectelor. Acestea pot oferi feedback rapid și personalizat elevilor.
Jocuri educaționale: Dezvoltarea jocurilor interactive care să ofere sarcini și întrebări pentru evaluarea cunoștințelor și abilităților elevilor.
Creativitatea trebuie cultivată încă din copilărie pentru a se dezvolta în mod optim. Cu cât începem mai devreme să încurajăm această latură, cu atât are mai multe șanse să progreseze adecvat. Există copii care au deja un nivel de creativitate dezvoltat, dar este important să lucrăm în continuare pentru a o îmbunătăți și dezvolta în mod constant.
Metodele moderne ne ajută să stimulăm creativitatea copiilor prin intermediul jocurilor și altor activități distractive, oferindu-le posibilitatea de a se dezvolta într-un mod captivant și eficient. La vârsta preșcolară, este crucial să selectăm cu grijă metodele potrivite, deoarece nu toate sunt adecvate pentru nivelul de dezvoltare al copiilor.
Brainstormingul este una dintre metodele moderne care poate fi utilizată încă din grădiniță și le permite copiilor să își exprime ideile în mod liber și deschis. Brainstormingul, cunoscută și sub denumirea de asaltul de idei, este o metodă care îmbină atât stimularea creativității cât și dezvoltarea abilităților de comunicare și limbaj la copii.
O activitate în cadrul căreia se poate folosi această metodă este la Domeniul Științe - Cunoașterea mediului, educatoarea poate lansa o întrebare precum "Ce știm despre anotimpul primăvara?" și poate scrie această întrebare pe o tablă magnetică, iar preșcolarii sunt încurajați să ofere răspunsuri și să aleagă jetoane corespunzătoare acestui anotimp, pe care le pot așeza apoi pe tablă.
„Orice metodă pedagogică rezultă din întâlnirea mai multor factori, și din acest punct de vedere, educația va rămâne mereu o artă: arta de a adapta, la o situație precisă, indicațiile generale date de cărțile de metodologie.” (Gaston Mialart)
Fiecare pas, fiecare cuget, fiecare dorință îndeplinită se poate face prin noi și noi învățări.
Școala a fost și va rămâne punctul de plecare spre cunoaștere a tuturor. Copiii deveniți mai târziu adulți, au avut ca punct de plecare școala și deci, învățarea. Pentru a atinge un nivel optim al învățării, pentru realizarea unei proiectări și pentru realizarea activităților, se pune accent pe modul de organizare și pe materialele cu care se desfășoară procesul de învățare.
Este foarte bine știut faptul că știința nu a bătut pasul pe loc, ci dimpotrivă a avut o dezvoltare rapidă, tocmai de aceea și procesul de învățare a trebuit să țină pasul cu schimbările de zi cu zi îndreptându-se rapid spre o învățare modernă..
Strategiile de organizare a procesului de predare-învățare, au fost puse în aplicare prin strânsa corelare cu obiectivele pedagogice, conținuturile transmise, formele de realizare a instruirii și modalitățile de evaluare.
Săptămâna „Școala altfel” este un program dedicat activităților extracurriculare și extrașcolare. În această săptămână special stabilită anul acesta ne-am străduit să le oferim copiilor cele mai interesante experiențe de învățare neconvenționale, pe măsura vârstei celor mici și a posibilităților existente.
Activitățile programului s-au desfășurat sub genericul „Pe cărările toamnei” cuprinzând activități de educație culturală (vizionarea unei piesei de teatru), activități desfășurate la grădiniță alături de familie („O zi la grădiniță alături de familia mea”), activități outdoor ( „Pe cărările toamnei”), excursie de o zi pentru a observa frumusețea anotimpului toamna ( „Pădurea în anotimpul toamna”) și nu în ultimul rând, sărbătorirea a 30 de ani de la înființarea alternativei educaționale Step By Step la grădinița noastră („La mulți ani, Step by Step!”).
Activitățile au fost variate, toate fiind pe placul copiilor, spațiul de desfășurare a fost, de fiecare dată, altul, unul mai atractiv și mai interesant decât altul, iar pe parcursul desfășurării activităților, accentul nu s-a mai pus pe dobândirea de cunoștințe, pe informații, ci pe atitudini, comportamente, acțiuni care vor contribui, negreșit, la dezvoltarea unor valori morale, etice, estetice, fizice, artistice etc.
Există sute de modalități prin care este definită creativitatea. Psihologii susțin în general că „a fi creativ” înseamnă ,,a crea ceva nou, original si adecvat realității’’. Creativ este cel care se caracterizează prin originalitate si expresivitate, este imaginativ, generativ, deschizător de drumuri, inventiv, inovativ, etc. (Mihaela Rocco, 2004, p. 17)
După părerea mea, a fi creativ înseamnă a vedea ca toți ceilalți, dar a gândi diferit.
În ceea ce privește școala, consider că atitudinea profesorului față de relația sa cu elevul său reprezintă un factor major pentru stimularea creativității sau inhibarea acesteia.
Consider că poți fi creativ atât într-o strategie didactică bazată pe metode tradiționale cât și într-o strategie modernă. Cu alte cuvinte, nu văd o diferență de creativitate între cele două abordări: tradițional și modern. Poți fi creativ sau nu. Dacă ești creativ, ai o imaginație bogată, inventezi ”pe loc” căi de rezolvare, ești original în orice context.
Îmi amintesc că, în timpul practicii pedagogice, am predat povestioara „Puiul” de Ioan Alexandru Brătescu Voinești; am înțeles încă de atunci că noi, dascălii, putem picura în sufletul copilului trăiri profunde pentru că am văzut câteva lacrimi în ochii unor copii, ceea ce înseamnă că au trăit la maxim momentul. Sunt implicate aici multe aspecte legate de moralitate; în mod direct este vorba de consecințele neascultării, dar povestirea vizează și relațiile părinți-copii, sacrificiul matern, relațiile dintre frați, îndatoririle membrilor familiei, dragoste, compasiune, atitudinea față de muncă.
Vreau să-mi învăț copiii Regula de aur, regulă ce a fost urmată de-a lungul secolelor de multe civilizații: Tratează-i pe alții așa cum ai vrea tu să fii tratat! Încerc să-i determin să-și pună următoarea întrebare înainte de a acționa: Mi-aș dori să se poarte cineva cu mine în acest mod? Faptul că educația morală este latură a educației, dar și ideea că, de-a lungul existenței sale, omul a trăit numai în grupuri, impun însușirea normelor și a valorilor morale încă din primii ani de viață.