Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Munca cu probleme constituie terenul cel mai favorabil pentru dezvoltarea capacităților creatoare și ale evoluției raționamentului matematic la elevi. Am încercat să creez situații care fac să se nască la copii probleme, care pun în joc facultățile creatoare ale gândirii copilului, legate de lumea sa afectivă, de sistemul său propriu de interese și reprezentări. Un alt mod care duce la evoluția raționamentului matematic la elevi este calculul mintal, care eliberează de cele mai multe ori gândirea de anumite procedee stereotipe și tehnici formale de calcul.
Elevii din școala primară sunt la vârsta când avizi fiind de informații, percep foarte simplu realitatea, pentru ei totul trebuie să fie clar și concret. În perioada școlară mică începe să se manifeste independența gândirii, spiritul critic, dar de asemenea se dezvoltă și suplețea gândirii și rapiditatea ei. Suplețea gândirii constă în posibilitatea de a trece ușor la alte modalități de rezolvare, de a vedea noi variante.
Dezvoltarea gustului pentru lectură sau, altfel spus, de trezirea e interesului pentru lectură, se realizează, prin acționarea asupra raportului dintre carte și necesitate, astfel încât cartea să răspundă unei necesități intelectuale și afective a copilului. Cititul nu impune existența unui anumit nivel de instruire din partea părinților, dar solicită tuturor conștiința clară asupra importanței lecturii în dezvoltarea deplină a copilului și preocuparea de a-i trezi interesul pentru această activitate.
Cititul e la fel de important pentru dezvoltarea unui copil ca jocul! De fapt, cititul are un rol fundamental în dezvoltarea emoțională și intelectuală și în deprinderea abilităților de comunicare și interacțiune ale copilului, îmbogățind cunoștințele acestuia despre lumea care îl înconjoară și cu expresii/cuvinte care nu sunt folosite în limbajul de zi cu zi. Pe lângă faptul că îi dezvăluie copilului lumea în care trăim și îl familiarizează cu noile cuvinte, cititul încurajează creativitatea, imaginația și descoperirea unor soluții pentru rezolvarea diferitelor situații. Poveștile, povestirile din lumea pasărilor sau animalelor sau cele având ca eroi copii de vârsta apropiată, cu care deseori copilul se poate identifica, este genul de literatură menită să încânte copilăria.
Actul evaluativ a devenit o prezență iminentă în toate activitățile pe care persoana modernă le efectuează în mod intenționat sau nu, prin care urmărește atingerea unor scopuri bine stabilite. Astfel persoana are nevoie să știe dacă toate resursele angrenate într-un anumit proces au produs efectele scontate, dacă există un anumit progres.
În acest caz spunem că, în sfera proceselor de evaluare, se poate înscrie și procesul de evaluare didactică. În didactica modernă, actul evaluativ se înscrie ca o puternică componentă a procesului de instruire, astfel se discută despre un trinom al procesului educativ cu valențe egale.
Evaluarea reprezintă o acțiune managerială proprie sistemelor socio-umane care solicită raportarea rezultatelor obținute, într-o anumită activitate la un ansamblu de criterii specifice domeniului în vederea luării unei decizii optime.
Pentru a-și asigura reușita profesională sau chiar personală, un dascăl trebuie să îndeplinească un cumul condiții care au devenit axiome, ceea ce înseamnă că nu au nevoie de nici un fel de demonstrație: să ști ce vrei, să vrei ce poți, să poți ce-ți place, să-ți placă ceea ce se cere, în cariera ta, în societate. Îndeplinind aceste criterii drumul spre reușită se presupune că ne este asigurat, dar de multe ori nu totul este atât de simplu precum pare, deoarece suntem ființe umane cu plusuri și cu minusuri. Filozofic vorbind, pe lângă zestrea genetică suntem suma tuturor experiențelor de viață, pornind din copilărie și pană la momentul prezentului, cu reușite și nereușite, cu experiențe plăcute sau neplăcute. Mâine vom fi cel care acumulează și experiența de azi. În concluzie, deși suntem imperfecți suntem perfectibili. Tendința spre perfecțiune, a omului a ridicat umanitatea la nivelul de civilizație actual. Această abilitate de autoperfecționare, care există în fiecare dintre noi, trebuie ridicată la rang de principiu, de ideal. Lipsa acestei calități duce cu siguranță la insucces profesional, personal sau plafonare iar la scară mai largă la regresul omenirii.
Proiectarea demersului didactic pe baza unității de învățare oferă avantajul de a avea o imagine de perspectivă a materiei ce urmează a fi predate, a conținuturilor, a competențelor ce urmează a fi formate și dezvoltate prin intermediul unității de învățare respective, deci are un caracter unitar.
Pe înțelesul tuturor unitatea didactică reprezintă un capitol unitar ca temă și conținut. Titlul acestuia poate fi luat din programă, stabilit de dascăl sau se pot utiliza auxiliarele aprobate de ministerul educației. Abordarea proiectării pe unități de învățare permite o organizare mai riguroasă, raportată la competențele vizate, o operaționalizare a procesului de învățare prin obiective măsurabile. O astfel de abordare facilitează învățarea diferențiată, este flexibilă în ceea ce privește alegerea elementelor de conținut. Aceasta se traduce prin libertatea dascălului de a alege anumite texte suport, flexibilitate și diversitate a surselor informative, organizarea conținuturilor în funcție de caracteristicile individuale ale elevilor și de sinergia grupului pe care îl conduce.
Atracțiile tot mai diverse ale secolului 21, atât tehnologice (calculatoare , telefoane, jocuri, jucări inteligente), cât și a celor comerciale (filme, Mall-uri, emisiuni TV etc.), fac ca cuvântul tipărit să piardă tot mai mult teren nu numai în rândurile copiilor ci și a adulților, din păcate. Știm că anumite comportamente ale copiilor se învață prin urmarea exemplului părinților și a celor apropiați. Să determini un copil să-și petreacă mai mult timp citind, din timpul său liber, este o adevărată provocare pentru orice învățător și o misiune aproape imposibilă fără sprijinul familiei.