Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Emoțiile debutului școlar sunt puternice atât pentru copii și părinți cât și pentru dascăli. Sufletele tuturor sunt încărcate cu speranțe și aspirații indiferent de mediul social din care provin elevii sau de posibilitățile pe care le au familiile acestora. Fiecare profesor își dorește un colectiv de elevi cu care să obțină performanțe notabile, recunoaștere, confirmare a efortului depus. Trebuie să plecăm de la premisa că orice copil reprezintă în sine o comoară ce așteaptă să fie descoperită, iar pentru un părinte, copilul este darul cel mai minunat pe care Dumnezeu i l-a dat. Din acest motiv primul discurs pe care îl avem trebuie să fie îndreptat spre nevoia de a face echipă cu familia, cu părinții în beneficiul elevului. Nu știm ce carieră va îmbrățișa acesta, dar cu siguranță va avea nevoie de formarea competențelor cheie pentru dezvoltarea ulterioară. Este bine venită deci prezentarea succintă a competențelor care trebuie formate și dezvoltate pe parcursul celor cinci ani ai ciclului primar, precum și rolul pe care educația îl are în formarea viitorului „om”. De ce competențe? Pentru că proiectăm viitorul care trebuie să fie flexibil, adaptabil la social, creativ, inovativ, prietenos cu mediul înconjurător, iubitor de frumos, profitabil, perpetuu într-un cuvânt perfectibil.
Activitățile de învățare contribuie la formarea profilului absolventului de învățământ primar. Toate disciplinele programei școlare contribuie la formarea competențelor cheie dacă sunt abordate într-un mod modern, deschis, inovator.
Este adevărat că la prima vedere pare un demers greu de aplicat la clasă, dar anii de practică au demonstrat că învățarea realizată dincolo de manual, de exemplele standardizate, îl ajută pe dascăl să proiecteze activități de învățare trans-disciplinare inspirate de setul de competențe cheie plecând simplu de la întrebări ca: de ce fac ceea ce fac? Răspunsul este: pentru a forma și dezvolta una sau mai multe competențe.
Matematică și explorarea mediului, clasa I
Competența generală: Generarea unor explicații simple prin folosirea unor elemente de logică
Competența specifică: Formularea unor observații folosind câțiva termeni științifici, reprezentări prin desene și operatori logici „și”, „sau”, „nu”; realizarea unui scurt raport „vremea în săptămâna aceasta” pe baza înregistrărilor din calendarul realizat și identificarea surselor potențiale de energie neconvențională (vânt soare apa);
Activitatea se poate desfășura pe grupe de lucru fiecare grupă având sarcina să observe două zile din săptămână starea vremii.
Vor realiza prin decupare din hârtie colorată jetoane cu simboluri meteorologice asemănătoare celor prezentate la prognozele televizate, sau desene, iar în funcție de starea vremii din zilele observate anterior vor preciza care tip de energie se poate produce cu predilecție.
Dinamica dezvoltării societății impune nevoia unui concept educațional bazat pe competențe. Pentru a răspunde acestei nevoi, profesorul trebuie să proiecteze și să gestioneze activități didactice atractive care să formeze și să dezvolte cât mai multe competențe elevilor săi. În acest sens m-am gândit la un demers didactic axat pe cele opt competențe prin realizarea unui proiect tematic cu titlul „Patria mea”, în cadrul disciplinei de Comunicare în limba română. Exemplu aplicabil la clasă:
Cu toate că studiile psihologice acceptă în general ca factori care contribuie la dezvoltarea copiilor pe cei ai eredității, ai mediului și ai educației, se pare că aceștia pot fi „traduși” și printr-un mod diferit care ar putea să aibă în ecuație și termenii „material” și „cultural”. Problema raportului față de un copil în funcție de niște criterii mai mult sau mai puțin valide devine una spinoasă în condițiile în care orice diferență sesizabilă și remarcată de copilul în cauză generează mai multe reacții negative (ca de exemplu: scăderea stimei de sine, scăderea capacității de comunicare în grup sau chiar tulburări ale afectivității etc.), însă aceasta există.
Această expresie, „Cei șapte ani de acasă” o auzim mai mereu, peste tot, fie în context pozitiv, fie negativ.
Anii pe care îi petreci în familie, alături de părinți, sunt primordiali. Educația pe care o primesc copiii în „cei șapte ani de acasă” se oglindește pe tot parcursul vieții. Părintele este dator a-i oferi copilului o educație buna, una de calitate, încă din primele zile de viață, să- i acorde o atenție sporită. Când acesta începe să priceapă, să aibă rațiune, părintele este responsabil pentru a-i explica diverse lucruri, diferite situații care se ivesc ,care survin pe neașteptate, să-l facă pe copil să discearnă ce este bine și ce este rău.