Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Pentru a-și asigura reușita profesională sau chiar personală, un dascăl trebuie să îndeplinească un cumul condiții care au devenit axiome, ceea ce înseamnă că nu au nevoie de nici un fel de demonstrație: să ști ce vrei, să vrei ce poți, să poți ce-ți place, să-ți placă ceea ce se cere, în cariera ta, în societate. Îndeplinind aceste criterii drumul spre reușită se presupune că ne este asigurat, dar de multe ori nu totul este atât de simplu precum pare, deoarece suntem ființe umane cu plusuri și cu minusuri. Filozofic vorbind, pe lângă zestrea genetică suntem suma tuturor experiențelor de viață, pornind din copilărie și pană la momentul prezentului, cu reușite și nereușite, cu experiențe plăcute sau neplăcute. Mâine vom fi cel care acumulează și experiența de azi. În concluzie, deși suntem imperfecți suntem perfectibili. Tendința spre perfecțiune, a omului a ridicat umanitatea la nivelul de civilizație actual. Această abilitate de autoperfecționare, care există în fiecare dintre noi, trebuie ridicată la rang de principiu, de ideal. Lipsa acestei calități duce cu siguranță la insucces profesional, personal sau plafonare iar la scară mai largă la regresul omenirii.
Proiectarea demersului didactic pe baza unității de învățare oferă avantajul de a avea o imagine de perspectivă a materiei ce urmează a fi predate, a conținuturilor, a competențelor ce urmează a fi formate și dezvoltate prin intermediul unității de învățare respective, deci are un caracter unitar.
Pe înțelesul tuturor unitatea didactică reprezintă un capitol unitar ca temă și conținut. Titlul acestuia poate fi luat din programă, stabilit de dascăl sau se pot utiliza auxiliarele aprobate de ministerul educației. Abordarea proiectării pe unități de învățare permite o organizare mai riguroasă, raportată la competențele vizate, o operaționalizare a procesului de învățare prin obiective măsurabile. O astfel de abordare facilitează învățarea diferențiată, este flexibilă în ceea ce privește alegerea elementelor de conținut. Aceasta se traduce prin libertatea dascălului de a alege anumite texte suport, flexibilitate și diversitate a surselor informative, organizarea conținuturilor în funcție de caracteristicile individuale ale elevilor și de sinergia grupului pe care îl conduce.
Atracțiile tot mai diverse ale secolului 21, atât tehnologice (calculatoare , telefoane, jocuri, jucări inteligente), cât și a celor comerciale (filme, Mall-uri, emisiuni TV etc.), fac ca cuvântul tipărit să piardă tot mai mult teren nu numai în rândurile copiilor ci și a adulților, din păcate. Știm că anumite comportamente ale copiilor se învață prin urmarea exemplului părinților și a celor apropiați. Să determini un copil să-și petreacă mai mult timp citind, din timpul său liber, este o adevărată provocare pentru orice învățător și o misiune aproape imposibilă fără sprijinul familiei.
Emoțiile debutului școlar sunt puternice atât pentru copii și părinți cât și pentru dascăli. Sufletele tuturor sunt încărcate cu speranțe și aspirații indiferent de mediul social din care provin elevii sau de posibilitățile pe care le au familiile acestora. Fiecare profesor își dorește un colectiv de elevi cu care să obțină performanțe notabile, recunoaștere, confirmare a efortului depus. Trebuie să plecăm de la premisa că orice copil reprezintă în sine o comoară ce așteaptă să fie descoperită, iar pentru un părinte, copilul este darul cel mai minunat pe care Dumnezeu i l-a dat. Din acest motiv primul discurs pe care îl avem trebuie să fie îndreptat spre nevoia de a face echipă cu familia, cu părinții în beneficiul elevului. Nu știm ce carieră va îmbrățișa acesta, dar cu siguranță va avea nevoie de formarea competențelor cheie pentru dezvoltarea ulterioară. Este bine venită deci prezentarea succintă a competențelor care trebuie formate și dezvoltate pe parcursul celor cinci ani ai ciclului primar, precum și rolul pe care educația îl are în formarea viitorului „om”. De ce competențe? Pentru că proiectăm viitorul care trebuie să fie flexibil, adaptabil la social, creativ, inovativ, prietenos cu mediul înconjurător, iubitor de frumos, profitabil, perpetuu într-un cuvânt perfectibil.
Activitățile de învățare contribuie la formarea profilului absolventului de învățământ primar. Toate disciplinele programei școlare contribuie la formarea competențelor cheie dacă sunt abordate într-un mod modern, deschis, inovator.
Este adevărat că la prima vedere pare un demers greu de aplicat la clasă, dar anii de practică au demonstrat că învățarea realizată dincolo de manual, de exemplele standardizate, îl ajută pe dascăl să proiecteze activități de învățare trans-disciplinare inspirate de setul de competențe cheie plecând simplu de la întrebări ca: de ce fac ceea ce fac? Răspunsul este: pentru a forma și dezvolta una sau mai multe competențe.
Matematică și explorarea mediului, clasa I
Competența generală: Generarea unor explicații simple prin folosirea unor elemente de logică
Competența specifică: Formularea unor observații folosind câțiva termeni științifici, reprezentări prin desene și operatori logici „și”, „sau”, „nu”; realizarea unui scurt raport „vremea în săptămâna aceasta” pe baza înregistrărilor din calendarul realizat și identificarea surselor potențiale de energie neconvențională (vânt soare apa);
Activitatea se poate desfășura pe grupe de lucru fiecare grupă având sarcina să observe două zile din săptămână starea vremii.
Vor realiza prin decupare din hârtie colorată jetoane cu simboluri meteorologice asemănătoare celor prezentate la prognozele televizate, sau desene, iar în funcție de starea vremii din zilele observate anterior vor preciza care tip de energie se poate produce cu predilecție.