Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Bullying-ul este un fenomen tot mai frecvent întâlnit în școlile românești și reprezintă o problemă serioasă de care multe persoane sunt afectate. Fenomenul este definit ca un comportament agresiv, intenționat, repetitiv și sistematic, în care un individ sau un grup de indivizi exercită putere asupra unei alte persoane considerate mai slabă sau mai vulnerabilă.

Bullying-ul poate lua forme diverse, precum insultele verbale, amenințările, agresiunea fizică, excluderea socială, propagarea de zvonuri sau chiar hărțuirea online. Individul care devine victimă bullying-ului suferă de o scădere a încrederii în sine, poate dezvolta stres, anxietate, depresie și poate avea dificultăți în a se integra în comunitatea școlară.

Există anumite caracteristici ale școlilor românești care favorizează dezvoltarea fenomenului de bullying. Sistemele școlare în care există o ierarhie puternică și în care nu există o cultură a toleranței și respectului reciproc pot favoriza escaladarea comportamentelor agresive. De asemenea, lipsa unei supravegheri adecvate din partea adulților și indiferența acestora poate contribui la perpetuarea fenomenului.

Printre cauzele care stau la baza acestui comportament se numără și nevoia de a-și demonstra puterea sau superioritatea față de alții, instaurarea unui control asupra grupului sau chiar frustrarea acumulată în urma unor conflicte nerezolvate. Adesea, copiii care devin agresori au avut modele de comportament similar în familie sau în societate, fiind expuși la violență sau abuz acasă sau în comunitatea în care trăiesc.

Pentru a combate acest fenomen, este nevoie de o abordare complexă și implicarea întregii comunități școlare, de la autoritățile școlare, profesori, elevi, până la părinți și organizații non-guvernamentale. În primul rând, este important ca școlile să implementeze politici și regulamente clare împotriva bullying-ului, astfel încât aceasta să fie descurajată din start. Educația pentru prevenirea și combaterea bullying-ului ar trebui să facă parte din curriculumul școlar, astfel încât elevii să fie conștienți de consecințele acestui comportament.

Elevii care devin victimele bullying-ului au nevoie de suport emoțional și social, astfel încât să se simtă în siguranță și protejați. În acest sens, ar trebui să existe resurse disponibile în școli pentru sprijinirea victimelor, cum ar fi consilieri școlari sau echipe specializate în gestionarea conflictelor. De asemenea, este esențial ca elevii să învețe să comunice și să interacționeze în mod sănătos și respectuos, astfel încât să nu încurajeze sau să fie implicati în acte de bullying.

Rolul părinților este, de asemenea, esențial în prevenirea și combaterea bullying-ului. Aceștia trebuie să fie atenți la comportamentul copiilor lor și să ofere suport emoțional în situațiile dificile. De asemenea, părinții trebuie să încurajeze comunicarea deschisă cu copiii și să îi învețe cum să își exprime emoțiile și să se protejeze în fața unor astfel de situații.

Organizațiile non-guvernamentale și autoritățile locale ar trebui să se implice activ în combaterea bullying-ului, prin organizarea de programe educaționale și de conștientizare în școli și comunități. Este important ca societatea în ansamblu să transmită un mesaj clar de respingere a acestui comportament și să promoveze valorile de toleranță și respect față de ceilalți.

În concluzie, bullying-ul este un fenomen în creștere în școlile românești și necesită o implicare puternică a întregii comunități pentru a fi combătut. Prin educare, schimbarea abordării comportamentale și sprijinirea victimelor, putem contribui la crearea unui mediu școlar sigur și respectuos, în care fiecare elev să se poată dezvolta într-un mod sănătos.

 

Bibliografie:

Bullying-ul în școlile românești: o realitate îngrijorătoare (2019) - Autori: Raluca Mariana Petruț, Ioana Bâldea, Viorel Robu;
Abordarea bullying-ului în sistemul de învățământ din România (2020) - Autori: Andreea Andronic, Marinela Bălteanu;
Studiu privind prevenirea bullying-ului în școlile din România (2018) - Autori: Cristiane Elena Avramescu, Florentina Daniela Ioncică;
Strategii de intervenție în cazul bullying-ului în școlile românești (2015) - Autori: Roxana Avădănei, Anamaria Băluță, Oana Cucu.

  • Știrbu Ana Maria Silvia Publicat de:
    Știrbu Ana Maria Silvia

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Nr. 279, București.