Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Poate vă întrebați Ce este Punchbox-ul ...? Este o cutie confecționată din carton, deci reciclabilă, în interiorul căreia se găsesc 16 separatoare în care se pun jetoane, jucării, obiecte specifice temei abordate, etc. Poate fi reutilizat și pentru alte activități educative, doar înlocuind folia colorată și materialele din separatoare.
Punchbox-ul ca metodă inovativă în activitățile didactice oferă:
De ce cu ghicitori ? Deoarece ghicitorile reprezintă un procedeu didactic de stimulare a creativității și are ca obiectiv exersarea capacității de a descrie succint caracteristicile semnificative ale obiectelor și fenomenelor.
Fiecare ființă umană se naște cu un potențial creativ. Acesta se manifestă încă din perioada copilăriei, însă dacă este lăsat nehrănit și fără a fi stimulat, există riscul pierderii iremediabile a creativității. De aceea datoria educatoarei este de a utiliza eficient potențialul creativ al copiilor, dezvoltându-le acestora și alte trăsături de personalitate – încrederea în sine, simțul critic, independența, curiozitatea.
Creativitatea este cumul de emoție, gândire, imaginație. La baza creativității stă imaginația copiilor care datorită unei cunoașteri aflată încă la îmbinarea realului cu fantasticul atinge un nivel ridicat. In afară de o trăsătură de personalitate, creativitatea este și un mod de a gândi și asta pentru că aflându-se în situații aproape imposibil de rezolvat, ființa umană apelează la ceea ce se cheamă creativitate și aceasta ține de o gândire creativă, de o inteligență creativă care să descopere soluția salvatoare. Creativitatea este vital necesară în situațiile incerte pentru a găsi modalitatea de acțiune care să asigure succesul problemelor. În astfel de situații ambigue este imperios necesar să abunde ideile salvatoare, iar aceasta nu este posibil decât dacă acea calitate a creativității a fost stimulată și hrănită la timpul potrivit.
Educarea creativității trebuie să-și pună bazele încă de la vârsta fragedă a preșcolarității, ea având un rol important în dezvoltarea socială, morală, dar și profesională a adultului de mâine, un adult responsabil de progresul societății și comunității în care trăiește. Prin desen, prin modelaj, prin manipularea unor obiecte, dar și prin cuvânt, preșcolarilor li se oferă o continuă și nemărginită deschidere spre cunoaștere, dar și posibilitatea de a-și etala capacitățile creatoare în cadrul activităților pe care le desfășoară la grădiniță. Și totodată, cadrul didactic poate alcătui „o scară de valori” pentru a aprecia și stabili locul fiecărui copil în ierarhia colectivului din care face parte potențialul lui creativ. În viața preșcolarului, atât activitățile estetico-creative au importanță deosebită și implică o analiză complexă, deoarece se referă la cunoștințele despre materialele din natură pe care le colectează, la caracteristicile acestora, la utilizarea de tehnici de lucru specifice vârstei lor, în realizarea unor produse simple, cât și activitățile de educarea limbajului și educație pentru societate, deoarece le stimulează imaginația și exprimarea verbală, referindu-se de asemenea și la o analiză a comportamentului și a atitudinii copiilor față de creațiile lor și față de realizările lor.
Una dintre provocările deja lansate în societatea contemporană este necesitatea regândirii educației formale, alături de cea nonformală și cea informală, în variatele lor forme de articulare, confruntându-se cu probleme din ce în ce mai complexe, care necesită un nou mod de gândire, idei noi, informații noi și un nou mod de a învăța.
Proiectarea și realizarea într-un alt demers, diferit de cel tradițional – încorsetat de rețete unice a activităților instructiv-educative - permite fiecărei educatoare punerea în valoare a propriei experiențe didactice, prin activități educative cu caracter integrat într-o abordare interdisciplinară, precum și utilizarea unor metode de predare care promovează învățarea prin cooperare a preșcolarilor.
Având în vedere că se pune un mare accent pe învățarea modernă, pe dezvoltarea armonioasă a copiilor, pe dezvoltarea creativității și a imaginației, mi-am propus ca în această lucrare să descopăr care modalitate de învățare este mai eficientă. Să descopăr care din procesele instructiv-educative – cel tradițional sau cel modern- este mai propice și mai indicat pentru a le transmite noi cunoștințe, pentru a le forma preșcolarilor deprinderi și priceperi, pentru a dezvolta creativitatea și gândirea critică.
Tehnica picturii cu plastilina este o tehnică care stimulează atât din punct de vedere creativ cât și din punct de vedere al abilităților motorii fine ale copiilor, se realizează prin prelucrarea plastilinei, cu ajutorul palmelor, degetelor sau a unor instrumente speciale numite eboșoare. Se pot obține forme în relief așezate orizontal sau vertical.
La grupa mică plastilina se dă copiilor direct pe planșetă atunci când lucrează cu o singură bucată.
Plastilina se dă copiilor în coșulețe atunci când li se cere realizarea unui model ce are mai multe părți componente. Împărțirea pentru părțile componente ale obiectului de modelat o face educatoarea.
Se recomandă să se dea copiilor bucăți mici pentru a avea suficientă putere ca să o frământe și modeleze. Accesoriile se întrebuințează mai ales la grupa mică, pentru a completa părțile pe care copiii nu sunt capabili să le redea încă cum ar fi : mătura omului de zăpadă, pălăria omului de zăpada, picioarele unui puișor etc.).