Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Copiilor le place să se joace. Joaca este forma prin care, puțin câte puțin, devin, în timp, personalități educate să deosebească binele de rău. Învață să fie cinstiți, să facă fapte bune, să trăiască printre oameni dovedind un comportament civilizat, politicos, dar învață și să condamne defectele pe care le recunosc. Poveștile fie ele clasice, fie contemporane au rolul de a-i forma în acest sens: ele le spun ce fac rău și cum fac rău personajele negative, dar și cum pot îndrepta lucrurile, arătând că personajele pozitive (cu care vor majoritatea să se identifice) veghează și luptă pentru dreptate.
Cunoscând plăcerea copiilor pentru a asculta, viziona texte literare (povești, basme, povestiri etc.), disponibilitatea lor de a se identifica cu personajele din diferite creații literare și bucuria lor de a se exterioriza prin prisma acelora, am considerat oportună și interesantă abordarea acestei teme pentru încă un an școlar de activitate opțională. Această alegere a fost întâmpinată cu entuziasm de către copii și cu deplin asentiment din partea părinților.
Intrând în Seiful poveștilor contemporane, copiii epocii calculatorului vor învăța să deosebească binele de rău, minciuna de adevăr, faptele bune de cele rele, vor deveni mai atenți unii cu alții și mai sensibili și vor ști să folosească corect și cu respect o carte. Aș dori ca preșcolarii noștri să-și facă din cărți cei mai buni prieteni și să li se dezvolte discernământul în selecția valorilor. Totodată sporirea numărului de povești învățate, dar și a poveștilor create de copii fie după ilustrații, fie din imaginație, fie cu început dat le dau posibilitatea copiilor să povestească liber și astfel acestea să le fie de sprijin în dezvoltarea vorbirii pentru o bună integrare în sistemul școlar.
Utilizarea platformelor de învățare e-learning și a instrumentelor digitale în procesul instructiv educativ ajută atât cadrele didactice cât și preșcolarii în dinamizarea procesului de predare-învățare-evaluare. Noile tehnologii i-a determinat pe educatori să regândească procesul didactic în maniera de a-l face compatibil cu o nouă modalitate de comunicare facilitată de platformele digitale.
Platformele e-learning sunt create pentru interactivitate și colaborare, au caracteristici esențiale pentru educație. Accentul nu se pune pe instrumentele în sine pe care le folosim, ci de ce și când este nevoie de un anumit instrument. Modul în care folosim aceste resurse educaționale va face o diferență esențială în modul în care măsurăm succesul preșcolarilor.
Blended learning-ul este un termen care descrie o modalitate de învățare mixtă, ce combină metodele de învățare tradiționale cu studiul independent obținând astfel o nouă metodologie hibridă de învățare. Acesta reprezintă o schimbare majoră în strategiile didactice prin introducerea computerului actul de predare-învățare-evaluare.
Blended learning-ul este interacțiunea dintre profesor și preșcolar prin intermediul tehnologiei. Preșcolarii se pot bucura de o învățare personalizată folosind instrumente de învățare mixte. Profesorii pot interacționa cu preșcolarii mai eficient prin monitorizarea creșterii calității actului instructiv-educativ și prin oferirea feedback-ului instantaneu. Acest tip de învățare permite preșcolarilor să își personalizeze experiențele de învățare utilizând instrumente suplimentare, moderne și dincolo de sala de clasă. Acesta este un mod modernizat de predare care are un impact pozitiv asupra experienței de formare a preșcolarilor.
În cadrul Domeniului Limbă și Comunicare, povestirea educatoarei joacă un rol important, deoarece prin derularea acestor activități copiii își îmbogățesc vocabularul cu cuvinte și expresii noi, pot să răspundă la întrebările formulate de cadrul didactic despre conținutul poveștii, comunică cu educatoarea și colegii, se dezvoltă socio-emoțional. Un rol important în buna desfășurare a activităților de povestire îl are cadrul didactic, care trebuie să aleagă metode și mijloace variate, care să capteze și să trezească interesul copiilor pe tot parcursul derulării activității.
Voi prezenta scenariul unei activități de povestire din cadrul Domeniului Limbă și Comunicare, activitate care se numește „Soarele și omuleții de zăpadă”-povestirea educatoarei, desfășurată cu preșcolarii de la Grupa Mijlocie „Albinuțele Vesele”. În cadrul acestei activități am utilizat și îmbinat metode tradiționale (explicația, conversația, expunerea, exercițiul), precum și metode interactive (metoda „Cubul”), pentru a capta și implica activ preșcolarii pe tot parcursul activității.
După ce copiii se așază pe scaune în semicerc, educatoarea expune în fața copiilor o machetă cu elementele din poveste (cei cinci oameni de zăpadă, pădurea, viețuitoarele). Educatoarea le spune copiilor povestea, cu intonația adecvată, cu tonalitate potrivită, cu modelarea vocii pentru a imita personajele și stările acestora. În timp ce povestește, cadrul didactic mânuiește siluetele. Pe parcursul povestirii, cadrul didactic accentuează stările prin care trec personajele din poveste (oamenii de zăpadă și viețuitoarele pădurii: ciocănitoarea, veverița, iepurele).
Necesitatea desfășurării unor activități în care copiii să fie transpuși în lumea minunată a teatrului, vine din faptul că, aceștia sunt caracterizați la vârstele mici de o puternică fascinație și interes pentru universul populat de zâne, păpuși și spiriduși hazlii.
Spectacolele de teatru, în toate formele lui, bine dispun copiii și dau acestora emoții puternice prin empatizarea cu personajele.
Totodată, punerea acestora în diverse situații și poveștile puse în scenă, sunt mijloc de educație ce stimulează și dezvoltă creativitatea, imaginația, expresivitatea și educă capacitatea artistică a preșcolarilor.
Desfășurarea de activități teatrale în grădiniță, are menirea de a satisface nevoia de cunoaștere a copiilor, de a- i ajuta să învețe cât mai multe povești și de a le dezvolta capacitățile de relaționare și de exprimare liberă a ideilor. Jocurile de rol, dramatizările, diversele forme de teatru (de masă, mimă, de păpuși, etc.), dialogurile, îi ajută în descoperirea abilităților artistice și înclinațiile pentru lumea teatrului. Confecționarea, în cadrul activităților, de păpuși, măști, decoruri, produc bucurie și facilitează acumularea de cunoștințe și creează o atmosferă de destindere.
De asemenea, copiii sunt în permanență motivați să se implice în lucrul în echipă și sunt ajutați să dezvolte comportamente morale pozitive. Copilul, capătă astfel încredere în sine, își pune în valoare stima de sine, mimica și plăcerea de a recita în fața publicului.