Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
STEAM este un acronim de circulație globală pentru abordarea educațională holistică a disciplinelor academice: Sciense, Technology, Engineering, Arts and Mathematics.
Conceptul de Educație STEAM a apărut ca o evoluție a inițialului concept STEM, care a urmărit promovarea în educație a domeniilor: știință, tehnologie, inginerie și matematică, subliniind importanța lor în pregătirea elevilor pentru oportunitățile viitoare de viață din domeniile tehnologice, științifice și de inginerie. Prin introducerea artelor în ecuație, a fost recunoscută pe plan global importanța acestora în dezvoltarea competențelor necesare pentru lumea modernă.
Metodele moderne de învățământ joacă un rol foarte important în procesul instructiv-educativ. Metodele moderne permit adaptarea procesului de învățare la nevoile individuale ale elevilor. Prin utilizarea acestor metode, profesorii pot crea experiențe personalizate, ținând cont de ritmul și stilul de învățare al fiecărui elev.
Predarea reciprocă este o metodă modernă și eficientă de predare în care elevii devin în același timp atât profesori, cât și studenți. Această metodă încurajează colaborarea și interacțiunea între elevi, promovând învățarea activă și consolidarea cunoștințelor. Nour (2022) susține că predarea reciprocă reprezintă o tactică prin care elevii pot experimenta rolurile de învățător și elev, deoarece este cunoscut faptul că predarea este cea mai eficientă modalitate de învățare.
Grupurile pot varia între patru și șapte elevi, fiecare având acces la același text, împărțit, dacă este necesar, în fragmente, de către învățător. Pentru a asigura o implicare responsabilă a fiecărui elev în acest proces, este recomandat ca numărul fragmentelor textului să coincidă cu numărul membrilor din grup. Fiecare elev care preia rolul de învățător trebuie să parcurgă următoarele etape: să realizeze un rezumat al fragmentului citit; să formuleze o întrebare referitoare la text, la care ceilalți să răspundă; întrebarea ar trebui să se concentreze pe problema esențială prezentată în fragment, fie explicit, fie implicit în text; să ofere clarificări pentru aspectele neclare pentru ceilalți membri ai grupului; să facă predicții cu privire la fragmentul următor și să observe dacă acestea se adeveresc pe parcursul citirii fragmentului respectiv; să solicite ca ceilalți membri ai grupului să citească fragmentul următor, specificând care este acesta.
Atitudinea este ceea ce ne reprezintă. Este pașaportul nostru în fața lumii, dar și în fața noastră. Planeta ne-a fost oferită, ne-a fost dată cu de toate și singurul lucru pe care noi trebuie să-l facem, pentru a ne bucura de ea, este de a o proteja, ocroti. Planeta nu ne cere să o schimbăm, să aducem noutăți, ea are puterea de a se regenera, dar cu puțin ajutor din partea noastră.
Vorbim zilnic despre cum era acum sute sau zeci de ani în urmă. Povestim copiilor despre verile pe care le petreceam în mijlocul naturii, sau iernile pline de zăpadă, în care făceam cazemate și ne dădeam cu săniile. Dar prin acțiunile noastre zilnice și din dorința de a avea un confort sporit al traiului zilnic, am distrus acest miraj al naturii, am luat copiilor privilegiul de a respira un aer curat, de a se bucura de culorile pădurilor și de a trăi experiențe unice în mijlocul naturii.
Nu vom reveni niciodată la natura de acum o sută de ani, dar putem, puțin cu puțin, să refacem ceea ce am stricat și să oferim o șansă la viață copiilor noștri. Acest lucru se poate face printr-o educație ecologică, atât în rândul elevilor, cât și a comunității în mijlocul căruia trăim.
Educarea elevilor de astăzi, care vor deveni adulții de mâine, în spirit ecologic, aduce o rază de speranță în refacerea naturii și în creșterea șanselor de viață de calitate a copiilor noștri și a următoarelor generații.
Matematica este disciplina care ridică probleme celor mai mulți elevi, orele de matematică sunt caracterizate printr-un grad ridicat de abstractizare și generalizare. Această caracteristică contribuie la „căutarea” de către copii a unor diverse preocupări în timpul orelor de matematică. Dacă adăugăm și că majoritatea nu pun întrebări pentru a-și facilita înțelegerea, sau mai grav, existența unor părinți care preferă să scrie ei temele în locul copiilor în loc a-i ajuta să înțeleagă necesitatea fixării, înțelegerii mai bine a cunoștințelor predate la școală, fiindcă se știe că pentru a avea rezultate la matematică trebuie să muncești foarte mult și mereu.
Și cum pot fi motivați elevii să muncească la matematică? Ce metode, tehnici și instrumente de evaluare pot fi folosite la ora de matematică pentru a motiva elevii să învețe, pentru a-i stimula la eforturi susținute? Cred că un prim pas în învățarea matematicii ar fi înțelegerea faptului că dacă se știu definiții, nu este garantul că elevii pot rezolva exerciții. Matematica nu se învață pentru a se ști, ci pentru a se folosi, pentru a se aplica în practică. Este foarte important să posede un bagaj de cunoștințe matematice, dar la fel de important este să aleagă soluția corectă prin ingeniozitate, perspicacitate, deducție matematică.