Activitatea educativă școlară și extrașcolară permite transferul și aplicabilitatea cunoștințelor, abilităților, competențelor dobândite în cadrul orelor prevăzute în programa școlară. Elevii sunt atrași de activitățile artistice, recreative, distractive, care ajută la dezvoltarea creativității, gândirii critice și stimulează implicarea în viața cotidiană, conștientizarea urmării poluării, educația rutieră, educația pentru păstrarea valorilor, toleranță, comunicarea interculturală.
Școala, oricât de bine ar fi organizată, oricât de bogat ar fi conținutul cunoștințelor pe care le comunicăm elevului, nu poate da satisfacție setei de investigare și cutezanță creatoare, trăsături specifice copiilor. Ei au nevoie de acțiuni care să le lărgească lumea spirituală, să le împlinească setea de cunoaștere, să le ofere prilejuri de a se emoționa puternic, de a fi în stare să se descopere singuri pentru a-și forma convingeri durabile.
Proiectul „Meleté și Castelul muzical fermecat” a luat ființă cu sprijinul Universității de Arte din Zürich și Fundația Avena (Elveția). Proiectul are ca scop, de cinci ani încoace, ca elevii din clasele primare și de grădiniță să beneficieze timp de o săptămână în ambianța muzeului de metodele moderne ale profesorilor invitați.
Proiectul Meleté presupune utilizarea jucăriilor și instrumentelor muzicale tradiționale (instrumente de percuție) și netradiționale (confecționate de elevi din deșeuri reciclabile). În cadrul activităților extrașcolare s-a pus accentul pe percuție corporală, audiție muzicală activă, jocuri muzicale și tehnici de muzicoterapie cu scopul de a atrage și implica un număr cât mai mare de elevi și de a le stimula interesul față de muzică, de frumos, față de artă în general.
Proiectul este axat pe dezvoltarea muzicală și a comunității locale. Profesorii au adus instrumente din Elveția în valoare de 3.000 de Euro și le-au donat muzeului din oraș.
Scopul proiectului este de a familiariza elevii cu educația muzicală recunoscută pe teritoriul german: „Elementare Musikerziehung”. Proiectul a atras și a implicat un număr destul de mare de elevi, dar și de cadre didactice, care au putut fi protagoniști ai procesului de dezvoltare.
Pe parcursul activităților variate, muzicienii au stimulat interesul tuturor față de muzică, de frumos, de artă. Copiii au dansat, și-au exprimat sentimentele prin mișcare, cu cântec, culori, povești, desene, prin instrumentele pregătite de ei. Ideile, trăirile spontane, atitudinile i-au ajutat în aprecierea lucrărilor muzicale, inclusiv a conținutului lor afectiv. Toate acestea au culminat într-un spectacol inedit, unde fiecare copil/adult s-a deschis, performanța fiind una de neuitat!
Prin aceste zile neuitate de Meleté s-au dezvoltat educația muzicală de bază, abilități muzicologice, munca în echipă, sentimentul de apartenență la grup, personalitatea elevilor, concentrarea, cooperarea, atenția.
Toate acestea s-au reflectat și în timpul orelor de curs, îmbunătățind astfel și performanțele școlare.
În concluzie aș termina cu afirmația unui părinte profesor, după săptămâna de activități și seara de prezentare: „Tot ceea ce am văzut acum este mult mai benefic decât o lecție de matematică sau de citire!”
M-a cuprins o satisfacție emoțională puternică! Mi-am dat seama de utilitatea proiectului, dar și de feed-back-ul său.
- Publicat de:
Szakács Ágnes
Profesor înv. primar, la Colegiul Național Székely Mikó, Sf. Gheorghe.