Evoluția socială și emoțională se influențează una pe cealaltă și se dezvoltă adesea împreună. Multe dintre jocurile și activitățile care sunt recomandate pentru stimularea dezvoltării sociale a copilului aduc o contribuție substanțială și în planul emoțional al micuțului și invers.
Atât grădinița cât și părinții au un rol esențial în felul în care evoluează și se prezintă un copil la maturitate deoarece încă de mic este important să se introducă în rutina lui zilnică jocuri și activități care să îl ajute să-și însușească aptitudini socio-emoționale. Aflat printre alți copii de vârsta lui , îi va fi de folos puterea exemplului, copilul va înțelege mai bine că a-ți aștepta rândul sau să nu întrerupi pe celălalt când vorbește sunt reguli sociale esențiale în interacțiunile cu ceilalți. Cu foarte multă răbdare copilul va învăța toate aceste lucruri esențiale în dezvoltarea lui socio-emoțională.
Chiar dacă este mic, nu înseamnă că trebuie să petreacă timp și să interacționeze doar cu copii de vârsta lui pentru că este recomandat să se încurajeze comunicarea și interacțiunile copilului și cu alte persoane, inclusiv adulți deoarece are multe de învățat din toate aceste experiențe sociale.
Dezvoltarea socio-emoțională a copilului preșcolar este esențială pentru modul în care va crește ca persoană. Dacă abilitățile motorii și creșterea copilului se dezvoltă în mod firesc sau natural, cea emoțională sau socială necesită sprijinul educatoarelor dar și al părinților, care trebuie să dea dovadă de foarte multă răbdare. Un copil care deține frâiele unor abilități socio-emoționale esențiale va crește și se va dezvolta într-un adolescent și apoi într-un matur responsabil și împlinit! Întâlnirile de joacă și integrarea micuțului în grupuri de copii, încă de la vârste fragede reprezintă o metodă simplă și eficientă prin care îl ajuți pe copilul preșcolar să-și dezvolte aptitudini sociale.
Întâlnirile cu alți preșcolari, care au interese comune cu el, îi va dezvolta competențele sociale. Nu trebuie să se uite faptul că preșcolarul are tendința de a imita vorbele și faptele oamenilor din jurul lui așa că este foarte important să ne comportăm în fata lui așa cum am vrea ca el să se comporte când va fi mare. A comunica adecvat cu toți cei din jur, sunt lecții de viață pentru dezvoltarea lui socială, lucruri pe care copilul le reține imediat și le va practica mai târziu.
O tehnică foarte important pentru dezvoltarea socio-emoțională a copilului este aceea de a iniția tot felul de jocuri prin care copilul să identifice emoții, trăiri și sentimente. Nu doar că învață care sunt acestea, dar, în timp, reușește să le identifice singur și să le recunoască și la cei din jurul lui. Activitățile și jocurile desfășurate în grădiniță au un rol deosebit deoarece le dezvoltă copiilor imaginația și creativitatea, contribuind din plin la dezvoltarea lor emoțională. Jocurile și jucăriile reprezintă cel mai simplu și eficient mijloc de a-l ajuta pe copil să-și însușească principalele aptitudini sociale și emoționale. Ele sunt mai ușor înțelese de copil. Printre cele mai recomandate activități pentru dezvoltarea emoțională se numără jocurile didactice, jocurile de rol, jucăriile de pluș, jocurile de societate etc.
Bibliografie:
Revista învățământului preșcolar, Nr.1/1991, București
Revista învățământului preșcolar ,Nr. 3-4/1996, București
- Publicat de:
Brezeanu Bianca Elena
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. Nr.4, Moreni.