Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Rolul activităților artistico-plastice în dezvoltarea simțului estetic la preșcolari

Arta și creația fac parte din activitățile preferate ale copiilor, de aceea educația estetică ocupă un loc foarte important în formarea personalității unui copil. Activitățile artistico-plastice în grădiniță prezintă o importanță deosebită, iar cultivarea gustului estetic prin intermediul acestor activități se produce datorită sensibilității și imaginație copilului.

În cadrul activităților artistico-plastice, copilul va dobândi cunoștințe noi despre procedeele și tehnicile de lucru, despre instrumentele de lucru pentru desen, pictură, modelaj și va dispune de un vocabular artistico-plastic prin întrebuințarea, în vorbire, a cuvintelor și expresiilor specifice acestor activități (șablon, colaj, stropire, decupare, lipire, ștampilare, amprentare, colorare, ștergere, suprapunere, apăsare, presare, îmbinare, rupere, frământare, adâncire, amestec de culori etc.).

Procesul însușirii activităților artistico-plastice oferă copiilor posibilitatea de a-și valorifica propriile calități intelectuale și afective. Ei sunt ajutați să vadă frumosul, chiar și acolo unde nu există. Prin folosirea metodelor și a tehnicilor cele mai potrivite, se constată o siguranță și o corectitudine în ce privește executarea lucrărilor, precum și un interes mărit pentru activitățile artistico-plastice. De aceea, preșcolarii adoră să picteze, să modeleze, exprimându-și, astfel, o imensă bucurie. Chiar dacă unii, la început, sunt timizi, pe parcurs încep să capete curaj și încredere în forțele proprii, manifestându-se pozitiv, fapt ce duce la rezultate pozitive și o încredere în ei înșiși.

În cadrul activităților din Domeniul Estetic și Creativ susținute la grupă, obiectivele mele constau în însușirea unui limbaj plastic, familiarizarea cu procedeele și tehnicile de lucru specifice acestor activități, stimularea imaginației și, nu în ultimul rând, dezvoltarea simțului estetic. Pornesc întotdeauna de la premisa că o activitate, îndrumată cu pricepere de către educatoare, în care să-i lase copilului senzația unei libertăți depline, precum și o activitate cât mai diversă și bogată în care fiecare copil își exprimă propria imaginația, constituie scopul principal al educației artistico-plastice. Astfel, copiii pot deveni creativi, inteligenți, siguri pe capacitățile lor individuale și cu un simț estetic dezvoltat. De aceea, prin programul activităților propuse de mine în cadrul opționalului „Artă și creație, am încercat să caut ocazii de admirarea a frumosului din natură, să-i familiarizez pe copii cu numeroase și diferite opere plastice, să-i sensibilizez pe aceștia față de temele, mijloacele plastice utilizate, inițierea în cât mai multe tehnici artistice-plastice și cunoașterea efectelor acestora, precum și să-i antrenez în activități de creație liberă.

Un rol benefic îl constituie faptul de a le îndrepta atenția spre tot ce este frumos în jurul nostru, unde prin combinarea formelor și culorilor, să se obțină rezultate cât mai plăcute privirii. Preșcolarii mei au dovedit, în mare parte, o flexibilitate plastică, o imaginație vie și o originalitate în gândire în diferitele lucrări pe care le-au realizat în perioada preșcolarității.

De-a lungul activității mele didactice, am observat că, atunci când colorează, pictează, modelează cu plastilină, folosește și combină culorile, tipul de pensule, etc., preșcolarului i se formează răbdarea, îndemânarea, simțul estetic, trăsături ce îi vor împlini personalitatea chiar dacă nu va ajunge vreun artist. Acesta va deveni mai sensibil, mai fericit și va avea o viață sufletească mai bogată.

  • avatarPublicat de:
    Teodorescu Georgiana

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. „Scufița Roșie”, GPN Nr.4, Ploiești, Prahova.