Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Primele elemente ale limbajului artistic se învață încă din perioada preșcolarității. Acestea se reiau în școala primară și sunt conștientizate de către elevi într-o mai mare măsură.

Ca îndrumători ai elevilor noștri, căutăm, în primul rând, existența unei predispoziții, pentru a le forma și dezvolta aceste aptitudini artistice.

De mai multe ori, la întrebarea: „Ce vreți să deveniți?”, cel puțin trei elevi îmi răspund că vor să devină pictori și arhitecți și pentru mine nu este puțin lucru.

În cadrul orelor de Arte Vizuale și Abilități Practice dezvoltăm aptitudinile artistice, imaginația creatoare și gândirea elevilor noștri. De asemenea lărgim orizontul de cunoaștere al acestora.

Atunci când elevul realizează o lucrare, în timpul acestor cursuri, depune un efort îndelungat, dezvoltându-și perseverența și răbdarea. Pe lângă toate acestea se dezvoltă și atenția, spiritul de observație, se conturează elemente ale gândirii logico-abstracte.

În cadrul acestor activități se educă dragoste a față de muncă, spiritul de echipă, de dezvoltare a perseverenței și a calităților voinței.

Prin educația artistică elevul observă și apreciază frumosul din lumea înconjurătoare. În această perioadă se formează principalul fond de sprijin pe care se dezvoltă talentul. Tot ce realizează copilul, în cadrul acestor ore, o face cu multă plăcere și fără stres. El compară lucrarea sa cu lucrările celorlalți colegi și, de asemenea, imită tehnicile de realizare a diferitelor lucrări, pentru a-și îmbunătăți tehnica proprie. Elevul își valorizează lucrarea proprie, precum și pe cele ale colegilor lui, cu ajutorul comparației.

Aceste activități au un caracter practic-aplicativ, facilitând îmbinarea muncii fizice cu cea practică și cea intelectuală. Elevul învață să își coordoneze mișcările și își formează unele deprinderi practice de a opera cu diverse materiale și instrumente.

Educația plastică are un rol important în îmbogățirea vocabularului elevilor cu elemente de limbaj plastic și tehnologic, în însușirea unor cunoștințe fundamentale și a unor norme privind esteticul, în formarea și dezvoltarea unor deprinderi de lucru pentru realizarea unor desene, picturi, modelaje, colaje .

Nu în ultimul rând, această disciplină contribuie la dezvoltarea personalității copilului. El se dezvoltă din punct de vedere emoțional, fizic și intelectual. Tot în cadru acestei activități se dezvoltă și aptitudinile de factura socială. Trebuie să dăm posibilitatea elevilor de a fi independenți, de a-și asuma responsabilități și să le stimulăm respectul față de ideile celorlalți.

Acești pași făcuți pe drumul cunoașterii, oferă posibilitatea elevilor să își manifeste curiozitatea, sensibilitatea și spontaneitatea. În cadrul acestor ore, ei participă cu mare interes, dând frâu liber imaginației și aducând elemente noi și originale.

  • avatarPublicat de:
    Nasta Daniela

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială „Radu Cel Mare”, Bogați.