Stima de sine este o adevărată baghetă magică prin care putem forma viitorul unui copil. Stima de sine a unui copil poate afecta fiecare domeniu din existența lui, de la prietenii pe care și-i alege și felul cum va învăța în școală, până la ce fel de slujbă își va alege… (Stephanie Martson).
Cea mai eficientă educație pentru un copil constă în joaca lui cu lucrurile frumoase. (Platon)
Copiii secolului XXI sunt înconjurați de mijloace electronice care le acaparează toată atenția și mai tot timpul. Era digitală a adus cu sine „nativii digitali”. Această realitate într-o permanentă dinamică, solicită copiilor adaptabilitate și flexibilitate.
Oportunitățile de învățare vor fi din ce în ce mai dezvoltate dar copiii au nevoie să fie asistați și dirijați pentru a dobândi aptitudini și atitudini potrivite.
Am străbătut, fără voia noastră, o perioadă foarte dificilă, în care ne-am confruntat, la nivel mondial, cu pandemia generată de Covid 19. Învățământul a cunoscut o etapă foarte dificilă din toate punctele de vedere. Nevoia impusă de a utiliza mijloacele IT și internetul pentru învățarea online, a bulversat întreg sistemul de învățământ. Luați prin surprindere, ne-am adaptat din mers la modelul de învățare- evaluare online. Pentru profesori, copii și părinți a urmat o perioadă dificilă de căutare, învățare, adaptare, etc a celor mai bune soluții pentru continuarea procesului de învățare. Ce nu s-a putut parcurge online, s-a recuperat prin ore suplimentare, când am revenit fizic la școală. Lipsa dispozitivelor IT și a internetului a ridicat bariere de netrecut pentru copiii în cauză.
Copiii îndrăgesc utilizarea oricărui device IT și îl utilizează cu abilitate de la cea mai fragedă vârstă. De cele mai multe ori, profesorii și părinții se pot simți neputincioși în fața noilor generații digitale de copii crescuți în preajma calculatoarelor și telefoanelor „smart” pe care le- au transformat inconștient în extensii aproape firești ale activităților lor zilnice. Pentru că tehnologia digitală din ultimii ani a cunoscut o dezvoltare spectaculoasă, online-ul a devenit tot mai accesibil chiar și pentru copiii mai mici.
Jocurile de pe tabletă sau calculator (jocuri de logică, matematică sau memorie), pe lângă scopul de a ajuta copilul să se adapteze mediului exterior, au și beneficiul de a-i dezvolta abilități de comunicare cât și matematice în concordanță cu direcțiile sistemului de educație.
Beneficiile pot fi numeroase:
- Pagini de socializare pentru păstrarea legăturii părinte- profesor;
- Stimularea de reflecții critice;
- Creșterea motivației pentru învățare;
- Antrenarea inteligenței emoționale, etc.
Riscuri, dezavantaje:
- Folosirea excesivă a tehnologiei induce un stil de viață inactiv încă din primele etape ale dezvoltării copilului;
- Crește riscul de obezitate și reticența față de mișcarea fizică, parte integrantă a vieții;
- Dezvoltarea unor stări de anxietate, ADHD, stări depresive și o dificultate de a coopera cu emoțiile și situațiile sociale în primele etape de dezvoltare;
- Interacțiunea din viața reală devine neinteresantă, fiind captivați de lumea virtuală
- Scade capacitatea de a stabili conexiuni reale și capacitatea de comunicare nu se va dezvolta.;
- Poate apărea dependența de tehnologie (neuro-transmițătorul responsabil de plăcere se dezvoltă) alterând sistemul de procesare a recompenselor;
- Le poate afecta dezvoltarea limbajului, a abilităților cognitive;
- Pot suferi din cauza fenomenelor de cyberbullyng, imagine negativă despre propriul corp;
- Scade stima de sine, mai ales în cazul celor care suferă deja de neîncredere sau au modele negative sau pot dezvolta tendințe narcisiste;
- Pot avea probleme cu somnul , alimentația și tonus scăzut;
- Se pot izola, pot dezvolta probleme de relaționare și reglare a emoțiilor.
Avantajele utilizării tehnologiei:
- Copiii sunt capabili să gestioneze mai multe activități într-un timp scurt;
- Resursele educaționale adaptate vârstei le pot facilita comunicarea, exprimarea și gândirea logică;
- Gândirea copiilor poate deveni mai flexibilă adaptată la cerințele din prezentul lor;
- Cei mici înțeleg și descoperă informații captivante despre mediul înconjurător;
- Pot construi roboți și aplicații atractive, să programeze și să- și formeze gândirea algoritmică prin jocuri creative, să urmeze cursuri, să- și dezvolte abilități și competențe importante pentru multe dintre meseriile viitorului.
Tehnologia este viitorul, tehnologiile IT oferă diverse mijloace didactice ultramoderne: crearea unei povești digitale cu implicarea copiilor (aplicația storymaker), realizarea hărților conceptuale, folosirea platformelor de comunicare și socializare,etc.. Se pot enumera motoarele de căutare a informațiilor (google), platformele de comunicare (yahoo), crearea de materiale multimedia și filmulețe educative (ppt, flash), etc. Programele școlare cuprind tot mai mult utilizarea tehnologiei iar profesorii experimentează noi metode de predare.
În contextul pandemiei învățarea online a fost impusă rapid, fapt care a bulversat sistemul de învățământ printr-un salt abrupt de la paginile cărților la paginile web.
Elevii nu au avut acces egal la resursele tehnologice și de aici s-a produs o sincopă în parcursul de învățare pentru unii elevi, din păcate. Această situație nu trebuie trecută cu vederea, factorii implicați (școală, societate, familie) răspunzători de educația și dezvoltarea intelectuală a copiilor, trebuie să decidă în favoarea acestora și să selecteze cele mai eficiente metode de învățare.
Este clar că avantajele utilizării mijloacelor moderne de învățare prin folosirea tehnologiei sunt mai multe decât dezavantajele, dar cheia succesului în clasă va fi întotdeauna relația directă profesor- elev, în această interacțiune se produce adevărata educație.
Tehnologia în educație poate oferi oportunități variate și deschide uși spre noi experiențe, însă nicio tehnologie modernă nu poate înlocui pasiunea și dăruirea unui dascăl talentat și implicat cu toată ființa sa în educarea și formarea generațiilor „digitale”.
- Publicat de:
Damian Mariana
Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială „Ciprian Porumbescu”, Comănești.