Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Creativitatea trebuie cultivată încă din copilărie pentru a se dezvolta în mod optim. Cu cât începem mai devreme să încurajăm această latură, cu atât are mai multe șanse să progreseze adecvat. Există copii care au deja un nivel de creativitate dezvoltat, dar este important să lucrăm în continuare pentru a o îmbunătăți și dezvolta în mod constant.

Metodele moderne ne ajută să stimulăm creativitatea copiilor prin intermediul jocurilor și altor activități distractive, oferindu-le posibilitatea de a se dezvolta într-un mod captivant și eficient. La vârsta preșcolară, este crucial să selectăm cu grijă metodele potrivite, deoarece nu toate sunt adecvate pentru nivelul de dezvoltare al copiilor.

Brainstormingul este una dintre metodele moderne care poate fi utilizată încă din grădiniță și le permite copiilor să își exprime ideile în mod liber și deschis. Brainstormingul, cunoscută și sub denumirea de asaltul de idei, este o metodă care îmbină atât stimularea creativității cât și dezvoltarea abilităților de comunicare și limbaj la copii.

O activitate în cadrul căreia se poate folosi această metodă este la Domeniul Științe - Cunoașterea mediului, educatoarea poate lansa o întrebare precum "Ce știm despre anotimpul primăvara?" și poate scrie această întrebare pe o tablă magnetică, iar preșcolarii sunt încurajați să ofere răspunsuri și să aleagă jetoane corespunzătoare acestui anotimp, pe care le pot așeza apoi pe tablă.

În afara metodologiei moderne, desenul liber este o altă tehnică care contribuie la dezvoltarea creativității la copiii preșcolari. Desenul liber permite copiilor să exprime uneori emoții și gânduri într-un mod mai eficient decât prin cuvinte, deoarece unii copii pot întâmpina dificultăți în găsirea unui limbaj adecvat pentru a-și exprima sentimentele.

Această tehnică o putem folosi în cadrul unei activități de la Domeniul artistic și creativ – Educație plastică. Educatoarea le poate oferi copiilor foi albe de desen și diverse materiale de colorat, precum creioane colorate, creioane cerate și să îi încurajeze să deseneze ceea ce doresc sau ceea ce îi inspiră în acel moment, fără nicio restricție sau indicație prealabilă. Poate fi și un moment potrivit pentru a le pune la dispoziție diverse teme sau provocări, cum ar fi „Desenează-ți locul preferat" sau „Desenează ce ai visat aseară". Ideea este să le ofere libertatea de a-și exprima creativitatea într-un mod neîngrădit.

Printre activitățile care le dezvoltă creativitatea la preșcolari se numără și cea de la Centrul Construcții. Aceasta le oferă copiilor posibilitatea să exploreze și să creeze diferite structuri și modele folosind diverse materiale de construcții, precum cuburi de lemn, piese de lego, mozaic, pietre sau alte materiale găsite în natură. Acest tip de activitatea îi încurajează să gândească, să experimenteze diferențiat, dezvoltându-și astfel imaginația și abilitățile de constructor. De asemenea prin această activitate este promovată colaborarea și lucru în echipă, ceea ce contribuie semnificativ la dezvoltarea abilităților sociale și activează spiritul de echipă.

Jocul de rol contribuie în mod semnificativ la dezvoltarea creativității, deoarece aceste activități îi îndeamnă pe copii să-și folosească imaginația în vederea interpretării diferitelor roluri, scenarii. Asemenea activități se pot găsi în cadrul Centrului Joc de Rol pentru interpretarea unor personaje din poveste, dar și pentru alte jocuri precum: „La piață”, „De-a doctorul” etc.

Toate activitățile menționate anterior sunt fundamentale în cultivarea și dezvoltarea creativității la copiii preșcolari. Jocurile de rol îi încurajează să își folosească imaginația pentru a interpreta diferite roluri și scenarii, stimulându-le gândirea abstractă și abilitățile sociale. Activitățile de construcții le oferă posibilitatea să experimenteze și să creeze în mod liber, dezvoltându-le abilitățile inginerești și capacitatea de a gândi critic. Desenul liber îi încurajează să își exprime liber emoțiile și gândurile, ajutându-i să înțeleagă și să comunice lumea din jurul lor.

  • avatarPublicat de:
    Șleam Anamaria

    Profesor înv. preșcolar, la Școala Gimnazială Gârdani, Maramureș.