Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Săptămâna „Școala altfel” este un program dedicat activităților extracurriculare și extrașcolare. În această săptămână special stabilită anul acesta ne-am străduit să le oferim copiilor cele mai interesante experiențe de învățare neconvenționale, pe măsura vârstei celor mici și a posibilităților existente.
Activitățile programului s-au desfășurat sub genericul „Pe cărările toamnei” cuprinzând activități de educație culturală (vizionarea unei piesei de teatru), activități desfășurate la grădiniță alături de familie („O zi la grădiniță alături de familia mea”), activități outdoor ( „Pe cărările toamnei”), excursie de o zi pentru a observa frumusețea anotimpului toamna ( „Pădurea în anotimpul toamna”) și nu în ultimul rând, sărbătorirea a 30 de ani de la înființarea alternativei educaționale Step By Step la grădinița noastră („La mulți ani, Step by Step!”).
Activitățile au fost variate, toate fiind pe placul copiilor, spațiul de desfășurare a fost, de fiecare dată, altul, unul mai atractiv și mai interesant decât altul, iar pe parcursul desfășurării activităților, accentul nu s-a mai pus pe dobândirea de cunoștințe, pe informații, ci pe atitudini, comportamente, acțiuni care vor contribui, negreșit, la dezvoltarea unor valori morale, etice, estetice, fizice, artistice etc.
Există sute de modalități prin care este definită creativitatea. Psihologii susțin în general că „a fi creativ” înseamnă ,,a crea ceva nou, original si adecvat realității’’. Creativ este cel care se caracterizează prin originalitate si expresivitate, este imaginativ, generativ, deschizător de drumuri, inventiv, inovativ, etc. (Mihaela Rocco, 2004, p. 17)
După părerea mea, a fi creativ înseamnă a vedea ca toți ceilalți, dar a gândi diferit.
În ceea ce privește școala, consider că atitudinea profesorului față de relația sa cu elevul său reprezintă un factor major pentru stimularea creativității sau inhibarea acesteia.
Consider că poți fi creativ atât într-o strategie didactică bazată pe metode tradiționale cât și într-o strategie modernă. Cu alte cuvinte, nu văd o diferență de creativitate între cele două abordări: tradițional și modern. Poți fi creativ sau nu. Dacă ești creativ, ai o imaginație bogată, inventezi ”pe loc” căi de rezolvare, ești original în orice context.
Îmi amintesc că, în timpul practicii pedagogice, am predat povestioara „Puiul” de Ioan Alexandru Brătescu Voinești; am înțeles încă de atunci că noi, dascălii, putem picura în sufletul copilului trăiri profunde pentru că am văzut câteva lacrimi în ochii unor copii, ceea ce înseamnă că au trăit la maxim momentul. Sunt implicate aici multe aspecte legate de moralitate; în mod direct este vorba de consecințele neascultării, dar povestirea vizează și relațiile părinți-copii, sacrificiul matern, relațiile dintre frați, îndatoririle membrilor familiei, dragoste, compasiune, atitudinea față de muncă.
Vreau să-mi învăț copiii Regula de aur, regulă ce a fost urmată de-a lungul secolelor de multe civilizații: Tratează-i pe alții așa cum ai vrea tu să fii tratat! Încerc să-i determin să-și pună următoarea întrebare înainte de a acționa: Mi-aș dori să se poarte cineva cu mine în acest mod? Faptul că educația morală este latură a educației, dar și ideea că, de-a lungul existenței sale, omul a trăit numai în grupuri, impun însușirea normelor și a valorilor morale încă din primii ani de viață.
Provocarea actuală a învățământului românesc este de adaptabilitate.
Societatea, prin evoluția ei, a deschis direcțiile pe care educația le-a preluat, înglobat și eficientizat astfel încât, ieșirile din sistem, absolvenții, finalitățile educației să fie în concordanță cu așteptările sociale, în special, cele de pe piața muncii.
O dată cu reforma curriculară, politicile educaționale au adus o nouă viziune asupra a ceea ce înseamnă procesul instructiv-educativ în școală și nu numai.
Schimbarea de paradigmă a constat, în principal, în mutarea „centrului de interes” din predarea bazată pe conținuturi pe predarea centrată pe obiective. Mai apoi, direcțiile educației au vizat schimbarea abordării procesului de educație din predarea centrată pe profesor în predarea centrată pe elev.
Lectura în ciclul primar are o importanță crucială pentru dezvoltarea abilităților cognitive, vocabularului și imaginației. Aceasta contribuie la formarea gândirii critice și la îmbogățirea limbajului, oferind elevilor o bază solidă pentru învățare pe termen lung. Lectura în această etapă ajută la dezvoltarea empatiei și a capacității de concentrare, pregătind elevii pentru succesul școlar și personal în viitor.
Pentru a captiva elevii pentru lectură în ciclul primar, este important să adopți abordări interactive și creative. Utilizarea poveștilor cu personaje captivante, activități interactive precum discuții și jocuri legate de text, și crearea unui mediu plăcut pentru lectură pot stimula interesul lor. Integrarea tehnologiei educaționale, precum aplicații interactive sau platforme digitale, poate fi, de asemenea, o modalitate atractivă de a încuraja lectura. Este crucial să le oferi elevilor acces la o varietate de cărți potrivite pentru vârsta lor și să le încurajezi să-și aleagă propriile lecturi, adaptate intereselor lor individuale.
„Copiii pot învăța aproape orice, dacă sunt puși în situația să se joace, să încerce, să atingă, să audă, să vadă și să simtă informația”. (Jane Huston)
Lumea contemporană se caracterizează printr-o evoluție rapidă și imprevizibilă a științei, ceea ce duce la o serie de invenții și descoperiri și totodată asistăm la o creștere exponențială a informației și a tehnologiilor de vârf. Provocările lumii contemporane, având caracter global, au adâncit criza mondială a educației, soluția acestei crize reprezentând-o reforma învățământului, care produce transformări adânci în raport de specificul fiecărei țări și presupune o nouă politică a educației pentru creșterea calității acesteia.
Inițial, elevul învață din motive externe, ajungând treptat, să învețe din plăcere. Rolul nostru, al profesorilor, este de a stimula elevii, de a trezi interesul lor pentru a învăța la matematică, nu din obligație, ci din plăcere. Pentru aceasta trebuie să găsim metodele și procedeele cele mai potrivite clasei cu care lucrăm, personalităților diverse pe care le formăm, instaurând o relație de încredere, de respect reciproc, stimulând elevii și învățându-i să se „auto stimuleze”.
În procesul de învățământ evaluarea are un rol foarte important, ea măsurând și apreciind, în funcție de obiective, eficiența procesului de predare-învățare, această eficiență raportându-se la îndeplinirea funcțiilor ei, la cerințele economice și culturale ale societății contemporane.