Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Atracțiile tot mai diverse ale secolului 21, atât tehnologice (calculatoare , telefoane, jocuri, jucări inteligente), cât și a celor comerciale (filme, Mall-uri, emisiuni TV etc.), fac ca cuvântul tipărit să piardă tot mai mult teren nu numai în rândurile copiilor ci și a adulților, din păcate. Știm că anumite comportamente ale copiilor se învață prin urmarea exemplului părinților și a celor apropiați. Să determini un copil să-și petreacă mai mult timp citind, din timpul său liber, este o adevărată provocare pentru orice învățător și o misiune aproape imposibilă fără sprijinul familiei.

Procesul de stimulare a interesului pentru lectură trebuie să înceapă încă din clasa pregătitoare. Oferind primul exemplu, prin citirea la școală, la orele de comunicare în limba română și a celor de lectură, a unor povești, pe marginea cărora ulterior se discută cu copiii elementele de conținut prin metoda lecturii explicative. Cele mai productive texte suport utilizate în astfel de cazuri sunt acele povestioare care nu au fost sursa de inspirație a unor desene animate celebre deoarece lasă frâu liber imaginației copilului. Astfel poate vizualiza cu ochii minții personajele, peisajele, faptele izvorâte din text. De regulă copiii nu urmăresc cu aceeași plăcere o poveste pe care o cunosc din altă sursă. Acest lucru se întâmplă și la adulți. Să citești o carte după ce ai văzut un film, nu e la fel de captivant ca atunci când ea reprezintă o noutate, o provocare a imaginației tale.

Textele suport trebuie să fie scurte, dublate de o imagini sugestive cât mai bine realizate, pentru a fi colorate de elevi. Aceste fișe vor fi distribuite elevilor pentru a fi colorate, ca sarcină individuală sau de grup, cu scopul de trezi interesul și curiozitatea elevilor pentru textul ce însoțește imaginea deci pentru lectură.

Diversele activități  desfășurate la clasă în care se include lectura după imagini, jocurile de rol cu personaje din basme, povestiri, desene animate, jocuri ca Povestitor pentru o zi, Schimbă finalul si altele sunt tot atâtea modalități de trezire a interesului pentru lectură.

Următorul pas important, deloc de neglijat este conștientizarea părinților. Dacă exemplul de la clasă este dublat de cel de acasă (citirea unor povești înainte de culcare, preocuparea de a-l aduce pe micuț în contact cu cartea, fie ea și de colorat) lupta este câștigată. De un real ajutor este organizarea unei biblioteci în clasă. Copii citesc cu plăcere și interes o carte de povești primite din mâna doamnei învățătoare. Apoi vizitarea bibliotecii scolii, primul abonament la bibliotecă, vizita la biblioteca orașului pot reprezenta instrumente reale pentru trezirea interesului pentru lectură