Excursia și drumeția cultivă dorința de a călători, de a cunoaște, de a ști cât mai mult, de a câștiga prin propriile forțe cunoștințe noi, de a se supune unui program de lucru în care activitatea intelectuală este împletită cu munca fizică.
Cadrul didactic are în excursie numeroase posibilități de a traduce în viață sarcinile procesului instructiv-educativ. Datorită faptului că este poate mai apropiat de elev decât în școală, reușește să-l cunoască mai bine în toate manifestările lui și, ca atare, să poată realiza mai fructuos sarcinile educației morale.
Excursia și drumeția mai contribuie într-o largă măsură și la educația estetică a elevilor, constituie un prilej de stimulare a creației artistice, de cunoaștere a artei populare etc.
Excursiile organizate au multiple valențe de informare și educare a copiilor. Acestea, bine pregătite, sunt atractive la orice vârstă pentru că se desfășoară într-un cadru nou, stârnesc interes, produc bucurie, facilitează acumularea de cunoștințe, chiar dacă reclamă efort suplimentar.
Mediul de acțiune fiind deosebit, iar tehnicile de instruire altele, contribuie la dezvoltarea spiritului de observație, îmbunătățesc memoria vizuală și auditivă, formează gândirea operatorie a copilului cu calitățile ei de echilibrare, organizare și obiectivare.
Excursia școlară, mult dorită și îndrăgită de elevi, este cel mai bun prilej de a învăța geografie și istorie, de a ști mai multe despre ceea ce înseamnă țara cu bogățiile și frumusețile ei naturale, mai profund decât la orice oră la clasă, indiferent de metodele folosite de dascălii școlii.
Mai mult, este un moment potrivit de a-ți cunoaște mai bine elevii, astfel încât, odată întors în atmosfera sălii de clasă, să poți să dezvolți relația de apropiere creată în timpul excursiei.
Ce implică excursia pentru cadrele didactice? Să găsești agenția turistică de încredere, care să îți ofere cele mai bune servicii de transport, cazare și masă pentru copii, să alegi traseul adecvat, spre a atinge scopul științific și cultural propus, să împletești cu măiestrie rolul de părinte, prieten, profesor, pentru ca toți școlarii să se bucure deplin de călătoria cu autocarul, pe care o văd ca pe o evadare din cotidian.
Depășind granițele satului natal, într-o atmosferă destinsă și de bună dispoziție, prin explicațiile primite de la dascălii însoțitori asupra geografiei locurilor străbătute, pe toată durata excursiei, elevii au observat cu multă plăcere principalele forme de relief (câmpii, dealuri, depresiuni, podișuri, munți), pădurile încărcate de verdeață, defileurile, serpentinele și apele curgătoare întâlnite în cale, unitățile administrativ teritoriale (sate, comune, orașe, județe), realizările economice și ocupațiile oamenilor de la șes și de la munte.
Importanța locurilor și a obiectivelor turistice vizitate, în cele câteva zile trăite frumos, altfel decât la școală, au lăsat în sufletele copiilor impresii și bucurii de neuitat.
Putem afirma cu certitudine că excursia școlară este o adevărată lecție în care se deschide marea carte a patriei și a naturii, din care poți învăța direct despre munți și ape, sate și orașe, despre plante și animale, despre oameni și faptele lor, despre istoria zbuciumată a românilor, despre toate.
Excursia este considerată un veritabil mijloc de cunoaștere și relaxare, tot în acest context Nicolae Iorga spunea: „excursiile te învață mai mult decât zece biblioteci la un loc”.
Să nu-i educăm pe copiii noștri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari și nimic nu ne permite să știm cum va fi lumea lor. Atunci să-i învățăm să se adapteze. (Maria Montessori - „Descoperirea copilului”)
Bibliografie:
Crăciunescu, Nedelea, Forme de activități extracurriculare desfășurate cu elevii ciclului primar, în „Învățământul primar” nr.2, 3/2000, Ed. Discipol, București
Cernea, Maria, Contribuția activităților extracurriculare la optimizarea procesului de învățământ în „Învățământul primar” nr. 1/2000, Ed. Discipol, București
- Publicat de:
Copos Elena
Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, Dej.