Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Dezvoltarea gustului pentru lectură sau, altfel spus, de trezirea e interesului pentru lectură, se realizează, prin acționarea asupra raportului dintre carte și necesitate, astfel încât cartea să răspundă unei necesități intelectuale și afective a copilului. Cititul nu impune existența unui anumit nivel de instruire din partea părinților, dar solicită tuturor conștiința clară asupra importanței lecturii în dezvoltarea deplină a copilului și preocuparea de a-i trezi interesul pentru această activitate.

Cititul e la fel de important pentru dezvoltarea unui copil ca jocul! De fapt, cititul are un rol fundamental în dezvoltarea emoțională și intelectuală și în deprinderea abilităților de comunicare și interacțiune ale copilului, îmbogățind cunoștințele acestuia despre lumea care îl înconjoară și cu expresii/cuvinte care nu sunt folosite în limbajul de zi cu zi. Pe lângă faptul că îi dezvăluie copilului lumea în care trăim și îl familiarizează cu noile cuvinte, cititul încurajează creativitatea, imaginația și descoperirea unor soluții pentru rezolvarea diferitelor situații. Poveștile, povestirile din lumea pasărilor sau animalelor sau cele având ca eroi copii de vârsta apropiată, cu care deseori copilul se poate identifica, este genul de literatură menită să încânte copilăria.

Lecturile mamei sau ale tatălui, în anumite momente ale zilei, îndeosebi înainte de culcare, constituie cea mai buna modalitate de a stabili primele contacte cu lumea minunată a cărților. Fiecare familie ar trebui să amenajeze în camera copilului o mică bibliotecă, iar pentru a încuraja cititul, împreună părinții ar trebui să viziteze biblioteci și librării.

Efortului stimulativ pentru lectură pe care-l cultivă părinții i se adaugă efortul sistematic al dascălului. Din acest moment, lectura devine calea directă și sigură pentru însușirea formelor și nuanțelor gândirii ca și pentru exprimarea cu claritate și precizie a ideilor proprii.

În școala în care îmi desfășor activitatea am înființat Clubul de lectură. Acesta s- a dovedit colacul de salvare a copiilor în lupta cu tableta și telefonul. La noi în școală metoda e practicată cu succes. Prin intermediul clubului încurajez lectura la nivelul ciclului primar.

Am organizat clubul de lectură în parteneriat cu Editura Art. Copii pot cumpăra cărți la preț promoțional. Împreună cu fiecare carte ei primesc un jurnal de lectură cu activități foarte interesante care încurajează receptarea textelor literare, raportarea directă la text, creativitatea. Elevii sunt provocați să se pună în pielea personajului, să spună cum ar reacționa ei în situația dată. Eficiența clubului s- a observat după câteva întâlniri prin faptul că elevii citesc mai mult și mai bine, se exprimă mai ușor, vocabularul este mult mai bogat, iar emoțiile sunt mai bine gestionate.

Paul Cornea spunea în lucrarea sa  Introducere în teoria lecturii „… că nici computerul, nici televizorul nu vor duce la dispariția cărți, că lectura va continua să joace un rol cardinal în viața oamenilor, că accelerarea progresului tehnic va fi mereu însoțită de remedierea compensatoare a unui spațiu liber pentru închipuire, visare și căutare de sens… Cred, vreau să cred că vom continua să citim chiar dacă nu vor mai fi cărți. O vom face, la nevoie, pe ecrane portabile sau fixe, de buzunar ori de mari dimensiuni, dar vom continua s-o facem câtă vreme vom persevera să gândim și să producem bunuri simbolice.

Numai cel căruia i s-a insuflat în copilărie gustul pentru lumea minunată a cărții va căuta și își va găsi timp pentru această activitate de minte și suflet.

 

Bibliografie:
Cornea, Paul, Introducere în teoria lecturii, Ed. Minerva, București, 1988

  • avatarPublicat de:
    Coman Malvina

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială „Ion Pop Reteganul”, Sâncel.