Situația internațională cauzată de pandemia de COVID-19 a dus la decizia de a suspenda cursurile cu prezență fizică, și astfel, sistemul de învățământ s-a reorientat către tipuri noi de comunicare și de cooperare prin care să fie asigurată continuitatea învățării.
Însă utilizarea exclusivă a mijloacelor de comunicare la distanță pentru a face educație, a condus la o presiune majoră asupra sistemului de învățământ și a societății în ansamblul ei. Cu toate acestea, au fost și anumite avantaje ale învățării în mediul online.
Învățarea cu ajutorul laptopului, a tabletelor sau a telefonului mobil aduc numeroase avantaje, practic elevii având acces la educație (școlară formală și non-formală) de oriunde s-ar afla, dispărând impedimentul distanței.
Cu ajutorul tehnologiilor evoluate și a multitudinii de aplicații din sfera educațională se oferă posibilitatea realizării mai bine a învățării centrate pe elev și o mai bună adaptare la noile teorii pedagogice. Se pot proiecta activități în care elevii să colaboreze, precum și activități în cadrul cărora să fie abordate trans-disciplinar anumite teme ale curriculumului.
Odată cu utilizarea tehnologiei pe scară largă, apare accesul rapid la informații atât pentru profesor cât și pentru elevi, precum și posibilitatea de arhivare a documentelor realizate de către elevi, de realizare a unor statistici și grafice care să ofere o imagine mai exactă a evaluării și a progresului elevilor de-a lungul unei perioade mai lungi de timp, ceea ce îmbunătățește activitatea profesorului.
Pentru elevi, poate apărea plăcerea explorării, urmată de dezvoltarea capacității de analiză, de selectare, de combinare și de sintetizare a datelor obținute. Apare obișnuința de a verifica o informație folosind mai multe surse, poate dezvolta elevilor deprinderea de a gândi critic și de a rezolva autonom o problemă. De asemenea, odată cu învățarea în mediul online, elevii își creează deprinderea de a lucra mai mult individual, pot reveni la subiect ori de câte ori apare necesitatea, învățarea fiind adaptată la ritmul propriu al elevului iar activitățile online pot fi accesate oricând și oriunde.
Un alt avantaj al învățării în mediul online, îl constituie faptul că majoritatea cadrelor didactice au dobândit în această perioadă competențe digitale, ceea ce reprezintă achiziții utile pentru activitatea didactică viitoare, achiziții ce pot fi utilizate și în activitatea didactică față-în-față, a unor instrumente și resurse digitale pe care le-au utilizat în etapa online.
În activitatea online, se pune mai puțin accent pe teorie și mai mult pe practică iar transmiterea rezultatelor se poate face instant datorită utilizării diferitelor metode de evaluare online.
De asemeni, dispare disconfortul deplasării la școală și al navetei în unele situații, iar elevii nu mai pot lipsi de la ore dacă sunt supravegheați acasă de un adult.
Realizarea unui catalog electronic prin care părintele poate să afle situația exactă a copilului prin simpla accesare a Internetului constituie o modalitate de îmbunătățire a relației școală-părinți. În situația actuală, implicarea părinților în evoluția școlară a copilului este adesea afectată de cauze diverse.
Învățarea în mediul online are și anumite dezavantaje. În primul rând, faptul că sistemul de învățământ este doar parțial pregătit pentru o astfel de “provocare”. Școlile nu dispun de o suficientă bază materială pentru o bună desfășurare a activității online, o parte din cadrele didactice nu posedă deocamdată suficiente informații și competențe specifice instruirii asistate de calculator iar curriculumul permite doar într-o oarecare măsură transpunerea în activități la distanță.
Unii profesori consideră că învățarea online este eficientă doar în combinație cu învățarea tradițională, iar majoritatea părinților sunt sceptici în privința beneficiilor acestei forme de învățare.
Învățarea online are un caracter superficial, susțin cadrele didactice, dar în viitor tehnologia va fi omniprezentă, iar profesiile vor include tehnologiile. Deci învățarea online cristalizează și un mod de a fi pentru elev, dacă există motivație, poate să învețe singur, iar învățarea prin intermediul tehnologiilor îți dă această posibilitate. Elevii și studenții noștri, obișnuiți exclusiv cu formatul de predare tradițional, vor fi puși în situația de a ține piept concurenței absolvenților din țările avansate, unde elevii și studenții beneficiază pe larg de învățarea online.
Deși platformele online oferă oportunități de socializare variate, s-a demonstrat că ele nu pot suplini efectele socializării directe, tradiționale de tip față în față. Lipsa interacțiunii directe cu colegii și profesorii a afectat starea de bine a copiilor, generând stres și acutizarea problemelor psihice și fizice, mai ales pentru cei care deja manifestau vulnerabilități, formarea competențelor sociale depinzând fundamental de interacțiunea directă, îndeosebi în cazul elevilor din clasele primare.
Datorită situațiilor sociale și familiale diferite, accesul la învățarea online, calitatea dispozitivelor și a rețelelor de Internet utilizate de elevi a determinat măsura în care învățarea online a fost eficientă cu adevărat. De asemenea, învățarea a fost direct influențată de lipsa spațiilor potrivite pentru învățat online, mai ales în familiile cu mai mulți copii și în special în mediul rural, în familii foarte sărace. Unii elevi au “profitat“ de faptul că nu au fost supravegheați permanent de profesor sau părinți, ceea ce a dus la lipsa concentrării la lecțiile online, și pentru că exista posibilitatea să oprească camera și microfonul de pe dispozitivul pe care îl foloseau.
Documentele recente preconizează ca până în anul 2025 în toate școlile și instituțiile publice europene să se asigure conectivitate de înaltă calitate, având în vedere că deja 90% dintre locurile de muncă necesită cel puțin abilități digitale de bază. Ideea digitalizării educației a dus la punerea în aplicare a „Planului de acțiune pentru Educația Digitală“ (2021–2027) care trebuie implementat la nivelul țărilor membre. Un rol primordial în utilizarea oportunităților oferite de învățământul online și a utiliza în sens pozitiv tehnologia pentru optimizarea învățării online, revine profesorilor. Tehnologia este un instrument ce face parte din viața fiecăruia. Valoarea sa depinde de cel care o utilizează. Valorificarea tehnologiilor comportă atât avantaje, cât și dezavantaje.
Digitalizarea este un proces normal, care face parte tot mai mult din viața noastră reală. Provocarea determinată de pandemie a generat o nouă perspectivă asupra învățării. Astfel, constatăm că, de fapt, pandemia a creat oportunități pentru schimbare și dezvoltare. Așadar, învățarea în societatea de astăzi presupune o nouă perspectivă asupra conținuturilor învățării, datorită oportunităților puse la dispoziție de noile tehnologii de informare și comunicare, digitalizarea fiind o modalitate de adaptare și condiția succesului viitoarei generații.
Bibliografie:
Oportunități și obstacole ale învățării în mediul online
Botnariuc, P., C. Cucoș, C. Glava, D. Iancu, M. Ilie, O. Istrate, A. Lazăr, I.O. Pânișoară, D. Ștefănescu and S. Velea, - Școala online. Elemente pentru inovarea educației. Raport de cercetare evaluativă, Editura Universității din București, București, Mai 2020.
Bocoș, M.- Instruire interactivă, Iași, Editura Polirom (2013).
- Publicat de:
Ciordaș Claudiu
Profesor matematică, la Școala Gimnazială „Constantin Brâncoveanu”, Satu Mare.