Copiii își petrec o bună parte din timp la școală și aceasta trebuie să fie un loc esențial pentru conturarea stării generale de bine fizice și emoționale.
Ce sunt emoțiile? De câte feluri pot fi emoțiile? Cum acționează ele asupra elevului? Sunt doar câteva dintre întrebările la care am încercat să le ofer un răspuns elevilor pentru a putea înțelege care sunt beneficiile unei stări emoționale de bine, cum îi influențează această stare emoțională atât la școală, cât și în viața de zi cu zi.
Emoția reprezintă acea trăire a unei persoane față de un eveniment. Fiecare emoție are rolul său și este la fel de valoroasă ca oricare alta. Întâlnim două tipuri de emoție: pozitivă și negativă.
Un exemplu de emoție pozitivă este bucuria. Ea arată starea de bine a unei persoane. De aceea, este foarte indicat să nu pierdem nicio ocazie de a ne bucura de ceea ce ne face plăcere. Bucuria se poate manifesta atât în comportament, în gesturi, dar se poate observa și pe chipul nostru . Foarte important este faptul că bucuria influențează sănătatea minții și a corpului.
Pentru a putea împărtăși bucuria cu colegii, nu de puține ori le-am sugerat elevilor să își amintească și să povestească ultima bucurie trăită de ei. De cele mai multe ori, bucuria vine din lucrurile mărunte și se poate observa în: postura corpului, gesturi, mimică.
Tristețea este o emoție negativă, din cauza căreia suntem mai retrași, cu mai puțină energie. Suntem triști atunci când am luat un calificativ mai puțin bun, atunci când prietenul nostru se supără pe noi sau atunci când se ivește o problemă de sănătate. Este bine să nu lăsăm tristețea să ne izoleze de ceilalți. Supărarea va trece mai ușor dacă o împărtășim cu cei apropiați și cei dragi, alături de care ne simțim cel mai bine.
Pentru a aduce o stare emoțională de bine la clasă, se pot face mai multe exerciții. Un astfel de exercițiu am experimentat cu elevii. Aceștia au primit câte o coală de hârtie pe care au scris starea de emoție în care se află în acel moment. Elevii din grupa celor care au scris „emoție pozitivă” au încercat (și chiar au reușit) să dea sfaturi pentru a schimba starea celorlalți în bine.
Sala de clasă reprezintă un loc în care micul școlar se simte în siguranță, îi conferă acestuia respect și încredere, leagă relații de prietenie și cooperare. Este și motivul pentru care acest spațiu poate acționa ca factor protector în momentul când apar noi provocări emoționale.
Emoțiile sunt foarte importante și etichetarea lor îi poate ajuta pe copii să înțeleagă și să gestioneze ceea ce experimentează. Este bine să conștientizeze faptul că e în regulă să se simtă neliniștiți, triști sau uneori invidioși, adică e la fel firesc ca atunci când sunt fericiți.
Trebuie să-i încurajăm pe elevi să experimenteze, să-și găsească singuri răspunsurile, să îmbrățișeze eșecul ca oportunitate de învățare. Toate acestea vor crește capacitatea școlarilor mici de a face față situațiilor neplăcute sau stresante.
De reținut este faptul că, pentru a putea contribui la dezvoltarea stării de bine la școlarii mici, este important să numim emoțiile, să contribuim la crearea unui climat pozitiv la clasă, să încurajăm empatia, să-i învățăm ce să facă atunci când se simt stresați, obosiți sau anxioși.
Copiii își dezvoltă capacitatea de a-și gestiona emoțiile atunci când au relații de încredere cu persoane apropiate. În momentul în care primesc sprijinul necondiționat al învățătorului, elevii se simt împuterniciți să caute ajutorul și să încerce să rezolve situațiile dificile.
„Tristețea se poate descurca și singură, dar, ca să fie ea însăși, bucuria are nevoie să fie împărtășită cu cineva.” (Mark Twain)
- Publicat de:
Piele Carmen Elena
Profesor înv. primar, la Liceul Tehnologic „Carol I”, Valea Doftanei.