Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Între subiectul educației (cadrul didactic) și obiectul educației (elevul) se instalează relații diverse, însă căutăm ca acestea să fie de natură cordială, care să eficientizeze toate demersurile instructiv-educative. Educația vizează dezvoltarea armonioasă a educabilului și centrarea atenției asupra nevoilor sale.
De-a lungul timpului, s-a observat că activitățile practice și cele activizante vin în beneficiul elevului, el dezvoltându-se din toate punctele de vedere (cognitiv, afectiv și psiho-motoric) fără să resimtă constrângeri sau inhibări. Metodele activ-participative sprijină realizarea idealului educațional și, implicit, obiectivele operaționale propuse pentru o oră de studiu.
Metoda jocului de rol este dorită și solicitată de elevii ciclului primar. Astfel, ei reușesc să întruchipeze diverse stări, acțiuni, sentimente, dovedind capacitate de adaptare, talent artistic și deschidere la nou. O altă metodă plăcută de educabili constă în aplicarea la clasă a metodei Pălăriilor gânditoare, aplicabilă în special la disciplinele Comunicare în limba română/Limba și literatura română și Educație Civică. Prin această manieră, elevii reușesc să interpreteze un text sau o situație din mai multe ipostaze, în funcție de culoarea pălăriei pe care o poartă.
De asemenea, serbările sunt un bun prilej de bucurie. Copiii reușesc să vadă că munca depusă pe o perioadă relativ lungă, va fi apreciată de adulții prezenți în cadrul acesteia. Își vor manifesta abilitățile specifice actorilor, vor manifesta talent și implicare din punct de vedere vocal, dar și organizatoric.
Toți copiii au dreptul de a experimenta și de a se bucura de natura esențială și specială pentru ei de a se dezvolta armonios. Copiii mici prosperă, iar mintea și corpul lor se dezvoltă cel mai bine atunci când au acces gratuit la medii exterioare stimulatoare pentru învățare prin joc care le oferă reale experiențe. Adulții informați și entuziaști sunt cruciali pentru a debloca potențialul în aer liber.
Valori de bază pentru experiențe în aer liber de înaltă calitate pentru copiii mici. Copiii mici ar trebui să fie în aer liber la fel de mult ca în interior și au nevoie de un design bine conceput, mediu bine organizat, integrat interior-exterior, de preferință cu interior și în aer liber disponibil simultan. Joaca este cea mai importantă activitate pentru copiii mici. Asigurarea în aer liber poate și trebuie să le ofere copiilor mici experiențe care au mult sens pentru ei și sunt conduse de copil. Copiii mici au nevoie de toți adulții din jurul lor pentru a înțelege de ce se joacă în aer liber Spațiul exterior și curriculumul trebuie să valorifice natura și să ofere copiilor ceea ce interiorul nu poate. Acesta ar trebui să fie punctul central pentru exterior furnizarea, completarea și extinderea furnizării experienței din spațiul interior. În aer liber ar trebui să fie un loc dinamic, flexibil și versatil unde copiii să poată alege, să creeze, să schimbe și să fie responsabil de mediul lor de joacă. Copiii mici trebuie să aibă un mediu în aer liber bogat și plin de stimuli irezistibili, contexte pentru joacă, explorare și vorbire, o mulțime de experiențe reale și contact cu lumea naturală și cu comunitatea.
Copiii mici ar trebui să aibă perioade lungi de timp afară. Ei trebuie să știe asta pot fi afară în fiecare zi, când vor și că își pot dezvolta idei de joacă în timp. Copiii mici au nevoie de provocări și riscuri într-un cadru de securitate și siguranță. Mediul în aer liber se pretează să ofere provocări, ajutând copiii să învețe cum să se descurce, pentru a fi în siguranță și a fi conștienți de ceilalți Furnizarea unei educați în aer liber trebuie să susțină incluziunea și să răspundă nevoilor indivizilor, oferind o gamă diversă de experiențe bazate pe joc. Copiii mici ar trebui să participe la deciziile și acțiunile care afectează jocul în aer liber.
Situația internațională cauzată de pandemia de COVID-19 a dus la decizia de a suspenda cursurile cu prezență fizică, și astfel, sistemul de învățământ s-a reorientat către tipuri noi de comunicare și de cooperare prin care să fie asigurată continuitatea învățării.
Însă utilizarea exclusivă a mijloacelor de comunicare la distanță pentru a face educație, a condus la o presiune majoră asupra sistemului de învățământ și a societății în ansamblul ei. Cu toate acestea, au fost și anumite avantaje ale învățării în mediul online.
Învățarea cu ajutorul laptopului, a tabletelor sau a telefonului mobil aduc numeroase avantaje, practic elevii având acces la educație (școlară formală și non-formală) de oriunde s-ar afla, dispărând impedimentul distanței.
Cu ajutorul tehnologiilor evoluate și a multitudinii de aplicații din sfera educațională se oferă posibilitatea realizării mai bine a învățării centrate pe elev și o mai bună adaptare la noile teorii pedagogice. Se pot proiecta activități în care elevii să colaboreze, precum și activități în cadrul cărora să fie abordate trans-disciplinar anumite teme ale curriculumului.
Poveștile joacă un rol foarte important din punct de vedere educativ în educația copiilor noștri. Prin intermediul acestora, copilul își însușește comportamentele sociale, își stimulează imaginația, creativitatea, ajută la dezvoltarea morală, le este satisfăcută nevoia de cunoaștere și constituie cadrul optim de dezvoltare a capacității de comunicare.
Încă de la vârsta preșcolară, povestirea este folosită ca metodă de transmitere a cunoștințelor și de dezvoltare a limbajului. De fapt, acest lucru ar trebui să se întâmple mult mai devreme, părinții ar trebuie să fie cei care dau startul acestei metode de învățare, citindu-le povești seara înainte de culcare sau în orice moment al zilei bine stabilit. Ulterior, poveștile le sunt citite de noi, cadrele didactice, urmând ca mai apoi să fie citite chiar de ei, elevii noștri.
Este foarte important ce poveste alegem să o citim sau să o citească elevii, trebuie să ne gândim la nevoile elevilor. Alegem o poveste tematică, cu rol educativ care să aibă o influență pozitivă și constructivă asupra elevului. Pentru elevii din ciclul primar contează foarte mult aspectul fizic al cărții, aceasta trebuie să fie cât mai colorată, cu multe imagini, pentru a fi atractivă și a-i fi mai ușor elevului să asocieze ce citim cu imaginea. Poveștile spuse elevilor oferă beneficii multiple, de la dezvoltarea creativității și cea morală la pătrunderea într-un univers fantastic, plin de mistere și distracții, în care elevul învață să capete încredere în propriile forțe.
Evaluarea în grădiniță reprezintă un proces complex, integrat structural și funcțional în demersul educațional în ansamblul său. Evaluarea în învățământul preșcolar nu are caracter de obligativitate. Personalitatea copilului preșcolar este în devenire.
La nivelul grădiniței, toate componentele structurale ale evaluării, dincolo de caracteristici de generalitate identificabile în orice context școlar, au trăsături proprii, derivate din finalitățile învățământului preșcolar, din funcțiile acestuia , din obiectivele educaționale vizate. Activitățile din grădiniță au un caracter formativ, educativ cu finalități pe termen lung, într-o viziune de construcție, în strânsă colaborare cu alți factori (familie, societate, media, școală). Vârsta copilului preșcolar nu permite evaluări cu diagnostic precis, este destul de dificilă și permite doar prognoze pe termen scurt. Există posibilitatea realizării în cazul unor copii care nu frecventează grădinița, a unui program educațional nesistematic, incoerent din punct de vedere al influențelor diverșilor factori educaționali, cu unele sincope și distorsiuni.
Copilăria, „singură veselă și nevinovată” (Ion Creangă), are meritul de a pregăti prin copilul de azi resursele profesionale și sociale vitale ale adultului de mâine. Școala are acest avantaj de a primi copilul de la vârsta fragedă, a inocenței, și are puterea de a-l modela, de a-l dezvolta sau de a-l scinda, în funcție de dascălii ei sau de modul în care un sistem educațional funcționează pentru oameni și în favoarea copiilor. Școala este leagănul copilăriei în care speranțele pot deveni realitate dacă toți cei implicați în educație, creștere și formare, deopotrivă profesori, părinți și elevi, conștientizează diversitatea naturii umane și valorifică la timp fiecare talent sau har dăruit de Dumnezeu.
Cine sunt elevii noștri? Sunt copiii noștri, copiii prietenilor noștri, copiii vecinilor noștri, copii frumoși, copii obișnuiți, inocenți și curioși, copii diferiți ca talente și înzestrări, copii unici. Elevii noștri sunt, deopotrivă, copii iubiți și copii uitați, copii cu părinți sau copii care au avut părinți, copii din familii dezorganizate sau copii instituționalizați, într-un cuvânt, copii care au aceleași nevoi: acceptare, atașament, iubire, recunoaștere, precum copiii noștri. Elevii noștri sunt și copiii părinților plecați la muncă în străinătate, copii rămași cu bunici, unchi sau mătuși, elevii noștri sunt și copiii provenind din zone nedezvoltate economic, copii săraci despre care auzim vorbindu-se la știri sau în scara blocului. Devine repetitiv și obositor, știu, dar elevii noștri sunt și copiii cu deficiențe, copiii cu dizabilități, și copiii de altă etnie, și copiii de altă religie și cu altă culoare a pielii, indiferent că locuiesc foarte aproape de școală, în circumscripție sau parcurg zilnic, kilometri întregi de mers pe jos, ca să primească, de la noi, puțină lumină. Și, dacă se poate, înțelegere, empatie și iubire.