Sistemul Waldorf este complex deoarece reușește să îmbine într-un mod plăcut materiile între ele, putându-se observa o continuitate de la una la alta. Copiii învață jucându-se să numere, să socotească, să scrie și multe altele într-un mod foarte plăcut. Se promovează spiritul de echipă, copiii învățând de la cele mai mici vârste să se ajute între ei, să își respecte colegii, părinții și profesorii.
Se pune accent foarte mare pe forțele ce dăinuie înlăuntrul fiecărui elev, se urmărește dezvoltarea acestora și creșterea într-un mod natural, învăluit în armonie. Este important să creștem copiii cu foarte multă grijă deoarece este greșit să credem că pedagogia este știința despre copil și nu despre om. Perioada cea mai importantă din viața unui om este copilăria și adolescența, iar în funcție de felul în care le-am trăit pe acestea se clădește ceea ce vom fi mai târziu, în perioada adultă.
Concepția steineriană abordează copilul, în diferitele lui etape de dezvoltare, ca un tot unitar, o personalitate cu resurse individuale care are nevoie de oportunități de actualizare: omul este văzut ca o entelehie, o entitate ce-și poartă țelul în ea însăși încă de la naștere. Sarcinile principale ale dascălului constau tocmai în cunoașterea a ceea ce se exprimă în fiecare individualitate, la un moment dat, și a recunoaște când se produce o deviere de la limitele normale de dezvoltare. Ființa umană este urmărită în procesul ei de creștere individuală, și de actualizare în cadrul grupului social. Deoarece elevul este încă în centrul atenției tuturor profesorilor, fiecare profesor trebuie să-și depășească stricta pregătire de specialitate, având de realizat sarcini comune pentru o anumită vârstă.
Vizitele la domiciliu sunt foarte importante deoarece fortifică de regulă încrederea reciprocă. În cazul în care discuțiile între părinți și profesori se desfășoară într-un mod rodnic, o astfel de vizită poate crea o legătură strânsă care poate rezista ani de-a rândul, putând să răspundă în mod benefic asupra nevoilor copilului de-a lungul dezvoltării sale.
Pedagogia Waldorf își propune să formeze întreg omul, gândirea, simțirea și voința, activitatea ce se desfășoară în cap, inimă și membre. Ea își propune să îi aducă la cunoștință la momentul potrivit ceea ce îl înconjoară în natură și în viața de zi cu zi. În momentul în care se predă la clasă ca profesori diriginți, acest lucru nu trebuie să se petreacă în mod științific sau abstract, ci în așa mod încât să simtă ca acel lucru i se potrivește și are directă legătură cu el.
- Publicat de:
Prăjanu Ioana
Profesor psihopedagogie specială, la Școala Profesională Specială „Trinias”, Tg. Frumos.