Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Alternativa educațională Step by Step a constituit timp de 13 ani pentru mine, ca dascăl, o adevărată provocare. Alternativa Step by Step m-a ajutat să înțeleg că putem găsi răspunsuri la toate întrebările dacă încercăm să le căutăm împreună, dascăl și elevi. Pas cu pas am învățat că noi, învățătorii, avem sarcina să îi învățăm pe elevi să învețe, să îi abilităm cu anumite tehnici de învățare eficientă, să-i pregătim pentru viață. Pe parcursul acestor ani am înțeles Și că învățarea trebuie să fie mai mult un proiect personal al elevului iar dascălul să fie un asistent al acestuia cu rol de organizator, animator, manager al situațiilor de instruire prin care să faciliteze învățarea eficientă. Nu în ultimul rând, am înțeles că societatea are nevoie de oameni liberi, cu o minte îndrăzneață, care caută să pătrundă înțelesul adevărat al lucrurilor - exact ceea ce oferă alternativa Step by Step.

Programul Step by Step la ciclul primar a fost creat ca un răspuns la marile schimbări din societate. În clasele Step by Step se oferă copiilor numeroase ocazii de a face descoperiri explorări și experimente diverse. Aceste ocazii îl fac pe copil să devină conștient încă din clasa pregătitoare că tot ceea ce se întâmplă în viață este interdependent. Ceea ce oferă această alternativă educațională este un model viitoarelor generații, în cadrul unei societăți deschise, deoarece îi încurajează pe copii să devină cetățeni activi și să aprecieze valorile unui mod de viață democratic.

Mediul educațional creat în cadrul claselor din alternativă Step by Step răspunde cu promptitudine cerințelor actuale ale societății și are consecințe care se propagă în întregul ansamblu de activități școlare. Regula prioritară în cadrul clasei constă în a da copilului ocazia să își spună cuvântul. Doar astfel învață să vorbească, să asculte, să discute- iar capacitatea de a comunica este cheia implicării reușite în societate. În cadrul alternativei Step by Step am încercat mereu să dezvoltăm competențe de comunicare, de descoperire și transmitere a informațiilor. Astfel în cadrul unor sesiuni de comunicări/ simpozioane am încurajat și participarea elevilor. Am fost plăcut surprinse când elevii noștri din clasa a patra au prezentat „O zi în clasa Step by Step” la fel de bine cum am fi făcut- o noi, dascălii, dând dovadă că într-adevăr, această alternativă educațională îi ajută pe copii să devină cetățeni activi și să aprecieze valorile unui mod de viață democratic.

Alternativa educațională Step by Step asigură copiilor un mediu familial ce de ocazia cadrelor didactice de a crea o atmosferă de lucru plăcută. Organizarea clasei Step by Step este un element esențial în individualizarea educației. Aici copiii învață în centre de activitate. Acestea sunt zone delimitate ale clasei, dotate cu mobilier și material didactic specific unei activități în care un număr mic de copii se confruntă- individual sau în grup- cu sarcini adecvate nivelului lor de dezvoltare. În locul băncilor din clasa tradițională care obligă deseori elevul la o activitate de spectator al propriei formări, în clasa Step by Step mesele mobilate cu scăunele de jur împrejur permit amenajarea sălii de clasă întru - un mod ce favorizează buna desfășurare a activităților, încurajează interacțiunea între elevi și învățătoare, ba chiar creează buna dispoziție a elevilor ce devin actori în propria formare. În centrele de activitate se realizează colaborarea și comunicarea cu colegii în realizarea unor sarcini comune, munca în echipă de care este nevoie mai târziu, când vor avea o meserie și colegi de serviciu. Organizată în scopul promovării învățării în grupuri mici, prin explorare independentă, în perechi sau în grup, activitatea la centre de ocazia elevilor să-și formeze noi deprinderi, să le consolideze pe cele vechi sau să împărtășească din experiența lor și celorlalți colegi. Munca la centre este îndrăgită de elevi și chiar dacă este nevoie de trei sau patru ore pentru ca un copil să treacă prin toate centrele de activitate, copiii mărturisesc că nu sunt obosit la sfârșitul activităților deoarece metodele folosite și ambianța îi motivează să lucreze cu plăcere. Elevii noștri au înțeles că munca nu trebuie evitată chiar dacă implică efort și concentrare deoarece școala nu se poate trata cu indiferență.

Foștii elevi își întorc din când în când privirea spre alternativă Step by Step vorbind și altora despre ea. Revin cu plăcere în clasa Step by Step de câte ori au ocazia…. Oare de ce?

Bucuria și mulțumirea sufletească ce o resimt când sunt vizitată de foștii elevi nu poate fi descrisă în cuvinte. De ce se întorc? Ar trebui să-i întrebăm pe ei. Poate simt nevoia să discute cu primul lor prieten de la școală sau vor să împartă cu învățătoarea bucuria reușitei lor școlare, chiar profesionale.

Cert este că toți recunosc faptul că educația din alternativă Step by Step i-a ajutat.

  • avatarPublicat de:
    Presecan Sabina Adriana

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Nr.3, Cugir.