Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Toți copiii au dreptul de a experimenta și de a se bucura de natura esențială și specială pentru ei de a se dezvolta armonios. Copiii mici prosperă, iar mintea și corpul lor se dezvoltă cel mai bine atunci când au acces gratuit la medii exterioare stimulatoare pentru învățare prin joc care le oferă reale experiențe. Adulții informați și entuziaști sunt cruciali pentru a debloca potențialul în aer liber.

Valori de bază pentru experiențe în aer liber de înaltă calitate pentru copiii mici. Copiii mici ar trebui să fie în aer liber la fel de mult ca în interior și au nevoie de un design bine conceput, mediu bine organizat, integrat interior-exterior, de preferință cu interior și în aer liber disponibil simultan. Joaca este cea mai importantă activitate pentru copiii mici. Asigurarea în aer liber poate și trebuie să le ofere copiilor mici experiențe care au mult sens pentru ei și sunt conduse de copil. Copiii mici au nevoie de toți adulții din jurul lor pentru a înțelege de ce se joacă în aer liber Spațiul exterior și curriculumul trebuie să valorifice natura și să ofere copiilor ceea ce interiorul nu poate. Acesta ar trebui să fie punctul central pentru exterior furnizarea, completarea și extinderea furnizării experienței din spațiul interior. În aer liber ar trebui să fie un loc dinamic, flexibil și versatil unde copiii să poată alege, să creeze, să schimbe și să fie responsabil de mediul lor de joacă. Copiii mici trebuie să aibă un mediu în aer liber bogat și plin de stimuli irezistibili, contexte pentru joacă, explorare și vorbire, o mulțime de experiențe reale și contact cu lumea naturală și cu comunitatea.

Copiii mici ar trebui să aibă perioade lungi de timp afară. Ei trebuie să știe asta pot fi afară în fiecare zi, când vor și că își pot dezvolta idei de joacă în timp. Copiii mici au nevoie de provocări și riscuri într-un cadru de securitate și siguranță. Mediul în aer liber se pretează să ofere provocări, ajutând copiii să învețe cum să se descurce, pentru a fi în siguranță și a fi conștienți de ceilalți Furnizarea unei educați în aer liber trebuie să susțină incluziunea și să răspundă nevoilor indivizilor, oferind o gamă diversă de experiențe bazate pe joc. Copiii mici ar trebui să participe la deciziile și acțiunile care afectează jocul în aer liber.

Prin joacă în aer liber, copilul mic poate învăța abilitățile de interacțiune socială și prietenie, îngrijire pentru viețuitoare și mediul lor, să fie curios și fascinat, să experimentează uimirea, și bucuria și să devină „pierdut în experiență”. Copiii își poate satisface dorința profundă de a explora, experimenta și de a înțelege să devină conștienți de comunitatea și de localitatea lor, dezvoltând astfel simțul și legătura cu lumea fizică, naturală și umană.

Un punct forte al jocurilor în aer liber este că oferă copiilor multe oportunități de a experimenta lumea reală, de a trăi experiențe directe, de a face sarcini reale și de a face ceea ce fac adulții, inclusiv implicarea în îngrijirea spațiului exterior. O conștientizare estetică și o legătură emoțională construită sau controlată, multi-senzorial și lumea naturală multidimensională este o componentă crucială a bunăstării umane și din ce în ce mai mult absentă în viața copiilor mici. Bogăția diversității culturale este o parte importantă a noastră în lumea de zi cu zi; acest lucru poate și ar trebui să fie explorat de copii prin experiențe în aer liber dăruind copiilor un sentiment de apartenență la ceva mai mare decât familia imediată sau decorul fundamental pentru a trăi ca o comunitate. Datorită libertății pe care o oferă activitatea în aer liber de a se mișca pe scară largă, de a fi activi, zgomotoși și dezordonați și pentru a-și folosi toate simțurile cu tot corpul, copiii mici se angajează în felul în care ei au nevoie să exploreze, să dea sens vieții și să-și exprime sentimentele și ideile. Mulți tineri copiii se raportează mult mai mult la învățarea oferită în aer liber decât în ​​interior.

Toate activitățile de învățare trebuie să fie oferite printr-o gamă largă de experiențe holistice, atât active, cât și într-o manieră calmă, astfel încât să se profite la maximum de ceea ce are de oferit acest concept outdoor. Furnizarea activităților în aer liber trebuie organizată astfel încât copiii să fie stimulați și capabili să le urmeze la propriile interese și nevoi prin activități bazate pe joc, oferindu-le independență, auto-organizare, participarea și împuternicirea. Rolul adultului este crucial pentru a realiza acest lucru în mod eficient.

Activitățile în aer liber oferă copiilor mici experiențe esențiale vitale pentru bunăstarea, sănătatea și dezvoltare în toate domeniile. Copiii cărora le lipsesc aceste experiențe sunt defavorizați în mod semnificativ. În aer liber, copiii pot avea libertatea de a explora diferite moduri de „a fi”, de a simți, de a se comporta și interacționa având spațiu fizic (în sus, precum și lateral), mental și emoțional și au și permisiunea de a fi activ, interactiv, dezordonat, zgomotos și de a lucra la scară largă astfel încât copiii se poate simți mai puțin controlați de adulți. Contactul real cu elementele, anotimpurile și lumea naturală, gama de perspective, senzații și medii multidimensionale și multi-senzoriale și schimbarea zilnică, incertitudinea, surpriza și entuziasmul contribuie la dorința pe care o au copiii mici în afară. Nu poate fi la fel în interior, un copil nu poate fi același în interior - în aer liber este esențial, loc special și profund antrenant pentru copiii mici.

Amenajarea în aer liber poate și ar trebui să le ofere copiilor mici un serviciu la nesfârșit versatil, schimbător și mediu receptiv pentru toate tipurile de joc în care pot manipula, crea, controla și modifica. Acest lucru oferă un sentiment imens de libertate, care nu este ușor disponibil în interior. De asemenea, susține dezvoltarea creativității și a dispozițiilor de învățare. Spațiul în sine, resursele, aspectul, planificarea și rutinele trebuie să fie versatile, deschise și flexibile și să maximizeze valoarea lor pentru copil.

Jocul de înaltă calitate în aer liber, în care copiii sunt profund implicați, iese la iveală doar atunci când știu că nu sunt grăbiți. Au nevoie de timp pentru a-și dezvolta utilizarea spațiilor și resurselor și timp neîntrerupt pentru a-și dezvolta ideile de joacă sau pentru a construi un loc și apoi a se juca în el sau pentru a obține o rezolvare a problemelor la scară largă. Trebuie să se poată întoarce la proiecte din nou și din nou până ce le termină. Învățarea lentă este o învățare bună, oferind timp pentru asimilare. Când copiii se pot muta între în interior și în exterior, jocul sau explorările lor se dezvoltă și mai mult. De asemenea, copiii mici au nevoie timp și locuri să viseze cu ochii deschiși, să privească sau pur și simplu să se relaxeze afară.

Toți copiii au nevoie de acces deplin de a se aproviziona în aer liber și este important să cunoască și să satisfacă nevoile și interesele fiecărui copil ca individ. Copiii mici reacționează diferit la spații și experiențe disponibile sau create astfel încât conștientizarea și flexibilitatea sunt cheia rolului adult. Observare și evaluarea (formativă și sumativă) și intervenția pentru un sprijin special, trebuie să fie efectuate în exterior. Deși este important să se asigure siguranța tuturor copiilor, aceasta este la fel important să ne asigurăm că toți sunt suficient de provocați. Copiii mici ar trebui să ia parte activ la deciziile și acțiunile de amenajare în aer liber. Perspectivele și opiniile lor sunt esențiale și trebuie căutate care pot lua o acțiune activă în rolul de amenajarea, curățarea și îngrijirea spațiului exterior.

 

Bibliografie:
M.Dumitrana - „Copilul, familia și grădinița”, Editura Compania, București, 2005;
N.Botnariuc - „Ecologie”, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1982;
Viorica, Preda - „Educația pentru știință în grădiniță, Editura Compania, București, 2000;
Taiban Maria, Manasia V. - „Metodica cunoașterii mediului înconjurător și vorbirii în grădinița de copii”, Editura Didactică și Pedagogică, București 1975.

  • avatarPublicat de:
    Barbu Manuela

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. „Luminișul Pădurii”, Pitești.