Studiu de caz asupra unui elev cu comportament deficitar. Comportamentele dificile la clasa au la bază nevoi umane fundamentale nesatisfăcute, care generează emoții negative.
Pentru realizarea unui studiu de caz m-am oprit pentru a analiza comportamentul deficitar al elevului K.R., elev în clasa a IV-a. Utilizând Piramida nevoilor umane a lui Abraham Maslow, am analizat nevoile de bază datorită cărora funcționează orice individ.
Primul nivelul al ierarhiei lui Maslow include nevoile de bază, biologice sau fiziologice. Orice ființă umană are nevoie de apă, mâncare, aer, odihnă, haine, etc. Importanța acestui nivel este clară de la sine. Atunci când omului nu-i sunt satisfăcute nevoile de ordin fiziologic, el nu mai este interesat de satisfacerea celorlalte nevoi. Cel care se gândește la pâine, nu mai este interesat de învățătură sau alte nevoi. Doar în momentul când nevoile fiziologice au fost satisfăcute, ființa umană se poate orienta spre satisfacerea altor nevoi, de ordin superior. Aceste nevoi primare ar trebui să le aibă fiecare om, dacă nu are altceva, deoarece acestea determină existența.
Elevul K.R. are satisfăcute aceste nevoi de bază. Deși, în termini oficiali, copilul se află în plasament de la vârsta de un an, copilul este preluat de sora mamei, care îi acordă maximul de atenție și îngrijire. Alături de sora lui, beneficiază de un cămin și hrana necesară. E un copil îngrijit, fiindu-i asigurate obiectele și rechizitele necesare bunei desfășurări a activității de învățare.
Pe următoarea treaptă sunt nevoile de securitate și protecție. Abilitatea noastră de a ne simți în siguranță într-un anumit mediu este foarte puternic condiționată de gândurile și sentimentele pe care le-am trăit în experiențele anterioare. Prin urmare, gradul de siguranță pe care un elev îl experimentează într-o anumită relație, depinde de experiențele sale anterioare.
Din comportamentul elevului am dedus dorința lui de afirmare, de a fi cel mai bun la învățătură , de a avea cele mai bune rezultate, dar eu consider că în spatele acestor dorințe și manifestări se află frica de a nu fi mai prejos de sora lui (cu 10 ani mai mare), care, se pare a fi etalonul perfecțiunii în această familie.
Problema de comportament a lui R (vorbește , răspunde neîntrebat, fără a fii solicitat, înaintea tuturor, doar pentru a fii primul) a apărut din nevoia de a fi apreciat, respectat, de a se simți valoros. Deși e atenționat, să își controleze acest comportament, nu reușește, devenind obositor, atât pentru profesor, cât și pentru colegi.
Fiind un elev cu capacități intelectuale bune își îndeplinește sarcinile școlare într-un timp relativ, scurt și răspunde fără a fi solicitat , perturbând activitatea celorlalți elevi. Pentru a evita acest lucru, i-am pregătit sarcini suplimentare, dar, se pare, că nu a fost rezultatul așteptat: a lucrat superficial, tot pentru a termina primul. Consider că tot ceea ce face e pentru a smulge aprecierea celor din jur.
Nevoia de apartenență și acceptare. Încă din primele stadii ale dezvoltării, între vârste de 0 și 7 ani, trăim o puternică nevoie de apartenență. Familia este primul grup, fără grijă adulților copilul mic nu poate supraviețui, urmat de grupul de prieteni, clasa de elevi. Avem nevoie să știm că suntem apreciați, respectați, acceptați și iubiți în fiecare dintre aceste contexte sociale și ne străduim în permanență, prin comportamentele noastre, să ne asigurăm că această nevoie este împlinită măcar în câteva dintre aceste grupuri, de aceea fenomenul de bullying social produce adevărate traume în rândul copiilor.
R. este un copil căruia i s-a oferit șansa uriașă de a avea o familie normală, echilibrată, după ce, la vârsta de un an, mama biologică i-a abandonat (R. mai are doi frați care au rămas în grija tatălui), iar tatăl se afla în imposibilitatea de a îngriji un bebeluș. Chiar dacă își amintește de frații săi , pentru R. mama, tata și A. (sora) sunt familia lui.
Către vârful piramidei sunt nevoile de respect și identitate Recunoașterea competențelor, meritelor și valorii, atunci când sunt satisfăcute ne fac să ne simțim încrezători, valoroși și importanți. Neîmplinirea lor aduce frustrare, neputință, sentimente de inferioritate și lipsă de valoare.
Consider că efortul lui R. de a avea rezultate foarte bune la învățătură se datorează și nevoii ne a fi permanent apreciat, respectat și iubit. Astfel am reușit să îl determin să se implice în diferite activități extrașcolare și extracurriculare . Participarea lui la diferite concursuri, implicarea familiei și seriozitatea de care a dat dovadă au dat roade, rezultatele obținute aducând aprecierea colegilor și a profesorilor.
- Publicat de:
Szigeti Aurora
Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Mașloc, jud. Timiș.