Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Una dintre metodele foarte utile și foarte frecvent folosite în predarea fizicii este modelarea. Prin intermediul acestei metode elevul participă la investigarea fenomenelor și proceselor ce au loc în natură. Metoda presupune existența modelului care este o reprezentare materială sau mentală a realității.
În contextul actual, al digitalizării, mediul virtual ne oferă posibilitatea creării și utilizării modelelor virtuale care pe lângă faptul că sunt foarte asemănătoare cu realitatea, nu se deteriorează în urma utilizărilor numeroase, ele fiind accesibile doar prin intermediul unei conexiuni la internet și a unui calculator. Astfel multe teme de fizică pot fi studiate în cabinetul de TIC al școlii. Studiul circuitelor de curent continuu spre exemplu a constituit o temă dificilă pentru mulți profesori, datorită lipsei materialelor didactice necesare, a deteriorării rapide a acestora, a lipsei interesului elevilor pentru activități la care implicarea lor se rezumă doar la observație.
În acest sens doresc să aduc în atenția colegilor, profesori de Fizică, mediul Multisim Live Online Circuit Simulator, care este un mediu dezvoltat de National Instruments Corporation și utilizat pentru simularea funcționării circuitelor electronice, dar care poate fi utilizat de asemenea și pentru circuite electrice. Acest mediu pune la dispoziția utilizatorului atât elemente de circuit ale căror parametrii pot fi modificați în funcție de necesități cât și aparate de măsură.
Spațiu enigmatic, codrul a căpătat, în literatura universală, multiple valențe: de la peisaj închis, obnubilat, la spațiu al dăinuirii eterne. Romanticii îi atribuie multiple sensuri simbolice, pădurea reprezentând locul în care se desăvârșește fericirea absolută, paradisul în plan terestru, în care evadează ființa romantică. Ea poartă semnificația vieții veșnice, care este presărată cu mistere demne de a fi revelate.
Lăcaș al răcorii, care reunește trei dintre elementele primordiale ale naturii (apa, aerul, pământul), pădurea reprezintă un simbol al securității și reînnoirii. Pentru ființele care sălășluiesc în ea, codrul este un spațiu matern, o matrice care aduce laolaltă și oferă un cămin celor mai multe specii.
Codrul verde este un simbol al eternității, un spațiu care transcende limitele realului. În lucrarea Dicționar de simboluri din opera lui Mircea Eliade, Doina Ruști surprinde viziunea filosofului asupra conceptului de „pădure”: „un sanctuar și un centru, un spațiu originar în care ființa își regăsește natura primordială și pătrunde în miezul lumii”.
Romancier remarcabil, dramaturg de geniu, eseist strălucit, poet și gânditor de mare profunzime, Camil Petrescu ocupă în literatura română din prima jumătate a secolului XX unul din cele mai importante locuri datorită, în primul rând, notei de elevație intelectuală pe care a imprimat-o scrisului său. Camil Petrescu a realizat o operă literară și teoretică de valoare incontestabilă, fără de care nu ne-am putea imagina forma culturii noastre moderne. Analist și el, Camil Petrescu e un scriitor cu gustul filozofiei, o natură de artist lucid, înclinat să își teoretizeze convingerile sale. Puține personalități ale literaturii noastre pot fi comparabile cu aceea a lui Camil Petrescu sub aspectul unității operei, profunzimii ei și a identității între produsul literar și creatorul lui. Autor deopotrivă atras de speculația abstractă, ca și de investigarea în adâncime a vieții concrete, el reactualizează în cadrul literaturii spiritul pur, însetat de esențe.
Opera lui Camil Petrescu, oricât de variată ar părea, prezintă o excepțională unitate sub trei aspecte: al problematicii, al spiritului polemic în care e scrisă și al facturii artistice.
Aflat, în vremea începuturilor sale, la confluența a două epoci istorice, când realismul tradițional al secolului al XIX-lea făcea loc orientărilor subiectiviste din filozofia și arta timpurilor mai noi, dramaturgul și romancierul Camil Petrescu păstrează o linie de echilibru între tendințele care subordonează creația activității introspective și cele care o asimilează unui proces de cunoaștere obiectiv.
În acea perioadă, între cele Două Războaie Mondiale, romanul românesc se modernizează, căpătând ca trăsătură fundamentală distribuirea – în proporții aproape egale – a atenției față de fenomenul de viață subiectiv și obiectiv.
Friedrich von Hardenberg (Novalis) - Imnuri către noapte
„Principiul romantizator al vieții noastre este moartea. Prin moarte se întărește viața.”1
Se spune că poezia este sufletul nostru, prin urmare este viața noastră. Poezia a fost mereu un mijloc de delectare spirituală și intelectuală, fapt pentru care este considerată încă din antichitate superioară celorlalte genuri literare.
În literatura universală din secolul al XX-lea se impun două tipuri de literatură: una de tip realist, cu menirea de a continua tradițiile literaturii realiste din epocile precedente, și alta de tip modernist, cu accentul pus pe înnoirea literaturii atât la nivelul problematicii, al conținutului, cât și la nivelul formal (structură, compoziție, genuri și specii literare, procedee artistice). Se întrevede puterea romantismului cu amprentele sale în lirica promovată de curentele avangardiste precum: dadaismul, suprarealismul, futurismul, expresionismul, imagismul, ermetismul, naturismul ș.a. „Niciun curent literar nu a existat în stare pură. Un anumit coeficient al amestecurilor de stiluri poate fi atestat în toate epocile.”2 și unele teme, simboluri, motive, subiect, personaje formulele expresive pot fi regăsite la autori care au adoptat curente literare diferite. Accente deosebite se pun pe noutatea pe care o aduce opera scriitorului și încadrarea acestei noutăți în spectrul tematic al epocii, care ar fi: viața, moartea, timpul, sensul existenței, idealul, iubirea, absolutul.
În secolul al XX-lea poezia este tributară în mare măsură romantismului. Ea devine o formă „intelectualizată”, direcționată spre mintea și inima cititorului. Lirica modernă se distinge prin re-crearea limbajului poetic și a tehnicii metaforice, prin incifrarea și ermetizarea poeziei, prin spargerea tiparelor limbii, a gramaticii și a sintaxei tradiționale. Totodată, se afirmă și o poezie axată pe problemele politice și sociale ale contemporaneității, o poezie militantă și angajată, la care au aderat poeți provenind din diferite mișcări și curente literare.
Prima generație de scriitori romantici din țările cu îndelungate tradiții literare păstrează un evident atașament față de clasicism. Operele lui Byron și Shelley, Novalis și Holderlin, ca și scrierile estetice ale fraților Schlegel, constituie o mărturie elocventă în acest sens, însă de evidențiat este faptul că dominanta lor rămâne cea romantică.