Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Nearpod - funcții trigonometrice

Tehnologia nu schimbă și nu îmbunătățește predarea și învățarea. Cheia pentru introducerea cu succes a tehnologiei în predare și în învățare constă în acordarea unei atenții sporite, managementului proceselor, strategiei, structurii și mai ales rolurilor și deprinderilor.

Desfășurarea procesului de instruire necesită anticiparea de către profesor a activităților din clasă. Aceasta înseamnă, construirea strategiei predării care presupune identificarea deprinderilor și a informațiilor pe care trebuie să și le însușească elevul; profesorul este cel care decide și este responsabil asupra a „ce”, „cum” și „când” se învață.

Integrarea tehnologiilor informatice și comunicaționale, în procesul de predare-învățare-evaluare, a devenit în ultimele două decenii o prioritate a politicilor educaționale pe toate meridianele lumii întrucât se deschid noi orizonturi pentru practica educației: facilitarea proceselor de prezentare a informației, de procesare a acesteia de către elev, de construire a cunoașterii.

Rolul cadrului didactic din învățământului tradițional, de transmițător al informației, se poate transforma în cel de facilitator al învățării prin regândirea propriei misiuni: crearea unui ambient (scop, informații, resurse, strategie) care să-i permită elevului să-și construiască/ dezvolte cunoașterea, cu ajutorul TIC.

Schimbările în domeniul tehnologiei determină schimbări în procesul instructiv-educativ.

În continuare, vă voi prezenta o serie de aplicații pe care le-am descoperit în cadrul cursului de formare la care am participat din cadrul Proiectului Erasmus+, „Agenda 2030: ICT Tools for Sustainable Development”, care transformă procesul de evaluare într-un proces mai interesant.

Padlet - o aplicație colaborativă pentru uz didactic și care permite elaborarea colaborativă de materiale ce pot fi ilustrate prin imagini. Această aplicație este utilă atât profesorului, în abordarea mai motivantă a predării, dar mai ales cursanților, care au posibilitatea realizării temelor într-un format atractiv. Aplicația este deosebit de intuitivă, versatilă, permite creativitate nu doar în personalizarea formatelor de redactare, cât mai ales în posibilitatea de ilustrare a materialelor elaborate.

  • Aplicația permite nu doar editarea colaborativă de text, ci un plus de creativitate prin ilustrarea unui text cu imagini (fotografii, selfie-uri), filmulețe, interviuri, desene, etc. Este o bună modalitate de a prezenta rezultatele unui proiect de echipă, prin care elevii pot fi evaluați într-o manieră eficientă, creativă și mai ales motivantă.

Blended learning - este un concept de educare modern, flexibil, care are ca scop dobândirea de către fiecare elev a unor cunoștințe de nivel tehnic ridicat. Sistemul este bazat pe concepte și metode de studiu inovative care cuprind studiul în sala de clasă asistat de trainer, studiu individual și studiul online.

  • Învățarea bazată pe metode tradiționale rămâne una dintre cele mai apreciate căi de învățare a noțiunilor teoretice. Dar interacțiunea dintre profesor și educabil s-a dovedit a fi cea mai eficientă și consolidarea conținuturilor învățării mai bună, prin învățarea asociată. Învățarea asociată este un pro- gram educațional formal sau non formal, care combină mediile digitale cu metodele tradiționale folosite la clasă.
  • Blended learning-ul este interacțiunea dintre profesor și elev prin intermediul tehnologiei. Elevii se pot bucura de o învățare personalizată folosind instrumente de învățare mixte. profesorii pot inter- acționa cu elevii mai eficient prin monitorizarea creșterii calității actului instructiv-educativ și prin oferirea feedbackului instantaneu.

Bookcreator - este o platformă prin care se pot crea cărți, planuri de lecție, fișe de lucru, felicitări etc. în format digital. Pentru a crea o carte, de exemplu, în BookCreator este necesar: să ne familiarizăm cu formatul cărții digitale, să ne gândim cum să alegem un font pentru designul cărții digitale (fundalul, stilul și mărimea fontului), să intitulăm cartea, să ilustrăm coperta cărții, identificăm elementele pe care dorim să le integrăm în carte: text, imagini, coloane sonore, video, link-uri externe, adăugăm paginile și conținutul cărții, publicăm cartea pe raftul bibliotecii, iar apoi deschidem accesul cărții la publicul larg.

Canva - este cel mai bun instrument grafic, iar pentru cadre didactice este o alternativă a PPT-ului, mult mai extinsă. Acest instrument grafic online este extrem de simplu de utilizat și oferă o mulțime de șabloane, care pot fi utile cadrului didactic în elaborarea materialelor didactice. Acest instrument grafic, este o modalitate rapidă și ușoară de a crea imagini, totodată să explorezi în magia designului grafic, oferă posibilitatea de a crea fișe interactive, filme și serii educaționale, imagini colaje, broșuri, flyere, cărți de vizită, invitații etc.

Recycle City - testează cunoștințele elevilor jucători în legătură cu modul în care deciziile de zi cu zi pot reduce risipa și consumul de energie – acasă, la școală și în întreaga comunitate.

  • În Jocul Dumptown, jucătorul devine managerul orașului responsabil cu gestionarea gunoiului și a reducerii poluării. Jucătorii testează noi programe și activități comunitare și urmăresc impactul acestora asupra fluxurilor de deșeuri reduse, reciclate și reutilizate, precum și asupra costurilor și beneficiilor.
  • Recycle City este o modalitate interactivă prin care elevii pot învăța cum toată lumea poate recicla, reduce și reutiliza deșeurile făcând lucruri simple.

Mentimeter - este o aplicație omonimă, utilizată pentru a crea prezentări cu feedback în timp real. Această aplicație permite ca fiecare exercițiu creat să conțină doar două slide-uri. În unele situații, nu este necesar de a realiza o prezentare sau un instrument de evaluare complet, ci doar de a dinamiza grupul implicat și de a stimula participanții în exprimarea opiniilor sau a ideilor, deci nu este necesar un număr mai mare de slide-uri. Mentimeter poate fi folosit în diferite etape ale activității educaționale. În cazul în care dorim să obținem un feedback rapid, pentru formarea comunității („spargerea gheții”) sau pentru înregistrarea rezultatelor unei sesiuni de brainstorming, aceste opțiuni sunt suficiente.

Nearpod - este platformă interactivă de învățare, aplicată în demersul didactic. Această a fost concepută pentru a ajuta cadrele didactice să gestioneze dispozitivele inteligente, pentru realizarea evaluărilor formative și implicarea elevilor. Întrebările deschise, chestionarele cu multiple variante de răspuns, sondajele posibile de elaborat, au fost ulterior suplinite cu itemi în care se completează spațiile libere sau se formează perechi, pentru a surprinde elevii prin abilități cognitive și emoționale puternice.

  • Un exemplu de aplicație în nearpod: elevii au primit un cod și au accesat lecția – Funcțiile trigonometrice directe. Au avut la dispoziție 15 minute pentru a parcurge lecția structurată de profesor înainte de oră. Au descoperit elemente din PPT, quiz, dar și noutăți (conținut web, tablă colaborativă, filmulețe, activitate de tip „Potrivește perechea”), toate în aceeași lecție care poate fi parcursă sincron sau asincron. De asemenea, profesorul poate descărca lecția în format pdf.
Nearpod - lecție
Nearpod - Funcțiile trigonometrice directe

Learning apps - este o aplicație web de creare a exercițiilor interactive, concepută pentru a sprijini procesul educațional, datorită exercițiilor interactive oferite. Modulele/exercițiile (denumite Apps) existente, organizate pe discipline, nivele de învățământ, pot fi integrate direct în contexte educaționale de învățare, dar și de evaluare, sau redactate/ajustate la necesitate, dar pot fi și elaborate online de utilizatori.

  • Aplicația LearningApps are ca scop de a aduna module/ exerciții care pot fi reutilizate și de a le pune la dispoziția elevilor. Exercițiile se elaborează în baza unui șablon, cadrul didactic având posibilitatea de a analiza mai întâi câteva modele, apoi să le valorifice în funcție de creativitatea acestora. Aplicația oferă o varietate de 21 de exerciții, precum: cuvinte încrucișate; jocul Milionarii; quiz cu alegere; quiz cu alegere multiplă; completează tabel; quiz cu introducere; tabel cu ordonare; ordonează perechi; ordonare pe grupe; puzzle – grupe; rebus; etc.

Un exemplu elocvent aplicat această aplicație la clasă:

Learning apps - exerciții interactive
Learning apps - exerciții interactive

Playposit - este un instrument care permite crearea de filme video interactive care se concentrează pe un flux de lucru fără efort, angajamentul celui care învață, protejarea dreptului de autor și urmărirea performanței;

Merge CUBE - este un dispozitiv captivant și interactiv care ne permite să explorăm în lumea reală și virtuală într-un mod inovator; este un cub misterios acoperit cu personaje enigmatice care reprezintă cea mai bună cale pentru a trece în dimensiunea virtuală.

  • Acest cub a fost creat pe site-ul: „MergeCube.com” și împreună cu aplicația Merge Explorer le-am permis elevilor să observe efectele poluării asupra mediului înconjurător, să investigheze creșterea unei flori, să identifice modalități de obținere a energiei curate etc.

În urma participării la acest curs din cadrul proiectului Erasmus+, am dobândit competențe noi de a facilita și a stimula procesul de învățare al elevilor prin utilizarea la clasă a aplicațiilor educaționale: să aleg cele mai potrivite aplicații în funcție de vârsta și nevoile elevilor; să îmbunătățesc tehnicile de studiu prin utilizarea aplicațiilor; să utilizez aplicațiile pentru a structura și a sintetiza informațiile, pentru a vizualiza idei sau concepte și pentru a genera noi idei.

 

Bibliografie:

Bujac C. (coord.), Bezede R., Goraș-Postică V., ș.a. Resurse educaționale deschise: oportunități pentru acces, calitate și relevanță în educație, Chișinău, 2017.

  • avatarPublicat de:
    Costin Nina-Cătălina

    Profesor înv. primar, la Liceul Teoretic „Anghel Saligny”, Cernavoda, Constanța.