Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Limba engleză le oferă elevilor oportunitatea de a participa responsabil și creativ la o diversitate de interacțiuni în contexte variate, profesionale și sociale, prin respectarea unor convenții de comunicare, dar și în situația de a evalua critic și reflexiv impactul diverșilor stimuli asupra vieții individuale și a relațiilor sociale, în general. Scopul este de a facilita integrarea cu succes a acestora în viața socială și profesională, pentru a contribui la construirea unei societăți armonioase.

Competențele cheie sunt fundamentale în strategiile de învățare pe tot parcursul vieții. Acestea sunt necesare dezvoltării personale a fiecăruia, incluziunii sociale, precum și cetățeniei active și integrării profesionale. Limba engleză joacă un rol important în achiziția acestor competențe dezvoltând astfel și gândirea critică, învățarea activă și strategiile de învățare, alături de spiritul de inițiativă și rezolvarea de probleme.

La ora de limba engleză, elevul este pus în situația de a redacta texte funcționale structurate (CV, scrisoare de intenție, email, documente specifice domeniului de specializare) foarte utile în viața de zi cu zi. Acestea constituie o punte de legătură spre managementul carierei. Competențele antreprenoriale presupun metode active prin care elevii să fie determinați să dea frâu liber creativității și spiritului de inovație iar limba engleză poate contribui prin implicarea elevilor în diverse proiecte individuale/de echipă. Astfel, elevul „transformă ideile în acțiune” și aduce în prim plan spiritul de inițiativă.

În același timp, evaluarea învățării la ora de limba engleză favorizează auto reflecția, gândirea critică, implicarea elevilor în procesul de învățare precum si dezvoltarea unor competențe antreprenoriale. Ea este un mijloc în ajutorul elevului si nu un scop în sine, stimulează activitatea elevului și îi facilitează progresul.

Metodele de evaluare a învățării au ca scop identificarea obiectivelor de învățare în vederea evaluării competențelor, nu doar a cunoștințelor și implementarea de activități eficiente de învățare. Elevii pot fi implicați activ în propria învățare, precizând totodată rezultatul final pe care studenții trebuie să îl livreze pentru a demonstra progresul lor în ceea ce privește propriul progres în învățare (CV, scrisoare de intenție, interviu). Un alt obiectiv este aplicarea cunoștințelor în situații reale (interviu pentru a obține un post/job) prin gândire critică și creativă, rezolvarea problemelor astfel încât cunoștințele fundamentale să devină utile. De asemenea, metodele de evaluare implică folosirea unor resurse digitale, sporind dezvoltarea creativității și sprijinirea elevilor să învețe pe tot parcursul vieții. Utilizarea competențelor din programa disciplinei predate constituie punct de plecare pentru dezvoltarea competențelor antreprenoriale.

O altă metodă de evaluare eficientă și exhaustivă pe care o putem folosi în cadrul acestui proiect și care ne poate oferi o imagine de ansamblu asupra competențelor cognitive, afective și psihomotorii ale unui elev este metoda Portofoliului (padlet). Padlet-ul este o colecție de informații si produse care presupune o pregătire prealabilă riguroasă, analiza resurselor, organizarea lor și elaborarea unui plan de prezentare. Acesta reprezintă și o modalitate de evaluare pe o perioadă mai îndelungată de timp, care reflectă evoluția elevului pe mai multe planuri.

Prin această metodă putem contribui la: stimularea activismului elevilor și implicarea acestora în procesul de învățare; evidențierea, cu mai multă acuratețe, a progresului în învățare al elevilor și, în funcție de acesta, facilitarea reglării/autoreglării activității de învățare; formarea și dezvoltarea unor competențe antreprenoriale, de tipul abilităților de prelucrare, sistematizare, restructurare și utilizare în practică a cunoștințelor; formarea și dezvoltarea capacității de cooperare, a spiritului de echipă; dezvoltarea creativității; dezvoltarea gândirii critice, creative și laterale; dezvoltarea capacității de autoorganizare și autocontrol; dezvoltarea capacităților de interevaluare și autoevaluare; formarea și dezvoltarea capacității reflective și a competențelor metacognitive; cristalizarea unei imagini de sine obiective; dezvoltarea motivației pentru învățare și formarea unui stil de învățare eficient etc.

Această metodă de evaluare are următoarele avantaje deoarece elevul este implicat direct și asumat în procesul de evaluare iar criteriile de evaluare sunt cunoscute încă de la începutul procesului. Elevul este ajutat de profesor în atingerea unor obiective ale învățării, în timp ce presiunea timpului este anulată. Această metodă conține reușitele activității elevului, profesorul înregistrând progresele acestuia la intervale de timp. Un alt beneficiu este dezvoltarea capacității de autoevaluare si interevaluare și, bineînțeles, se diminuează factorul stres.

Prin utilizarea acestor metode alternative de evaluare, elevul devine parte integrantă a sistemului de învățare și evaluare și își poate urmări gradual calitățile, defectele, plusurile și minusurile pe care le are. Portofoliul elevului la limba și literatura engleză poate cuprinde următoarele elemente: lucrările pe care le face elevul individual sau în grup( proiecte, postere, flyere), eseuri, articole, tipuri de scrisori, CV Europass, fișe de exerciții, teste, intrări sau linkuri către pagini virtuale personale (vlog, blog etc.), planuri de acțiune/ evaluări/ activități viitoare planificate de către elev alături de comentarii ale profesorului privind atitudinea și rezultatele elevului. Termenul de realizare al portofoliului poate varia, de la câteva luni până la un an școlar.

Așadar. pentru elevi este foarte important să obțină astfel de competențe specifice pentru o mai ușoară inserție socio-profesională, pentru accesul pe piața muncii atât în țară cât și în spațiul Uniunii Europene cât și pentru accesarea unor cursuri sau programe de formare academice.

 

Bibliografie:

Bonesteel, Lynn. (2017), 21ST Century Communication, National Geographic Learning;
Evans, Virginia. (2008), Successful Writing, Express Publishing;
Harmer, J. (2004), How to teach writing, London: Pearson Longman;
Ur, P. (2012). A Course in English Language Teaching, Cambridge University Press;
Perspectives, Intermediate, Workbook, National Geographic Learning;
Perspectives, Intermediate, Student’s Book, National Geographic Learning.

  • avatarPublicat de:
    Pribeanu Daniela

    Profesor limba engleză, la Colegiul Național Bănățean, Timișoara, Timiș.