Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Literatura străină și autohtonă datorează romantismului cele mai frumoase pagini descriptive dedicate naturii. Individul romantic, nemulțumit de prezentul degradat, se refugiază în trecut. Tot astfel, societatea filistină în care acesta trăiește îi provoacă un acut sentiment al inadaptării, soluția constituind-o evadarea în mijlocul naturii ocrotitoare. În literatura română, aceste atitudini sunt ilustrate cel mai sugestiv de Mihai Eminescu, în poezie, iar în proză, de Mihail Sadoveanu.
În lirica eminesciană, natura și iubirea alcătuiesc un cuplu tematic indivizibil. În funcție de etapa de creație căreia i se încadrează, poeziile surprind o natură maternă, ocrotitoare, refugiu al cuplului de îndrăgostiți, dar și o natură ostilă, indiferentă la suferința individului.
Cea dintâi ipostază se regăsește în texte lirice precum Lacul, Lasă-ți lumea..., Dorința, Floare albastră, Sara pe deal, Luceafărul, Freamăt de codru. În aceste poezii, iubirea apare adesea ca o proiecție în ideal, ca aspirație a eului liric îndrăgostit. Iubiții se cheamă reciproc în mijlocul naturii protectoare, însă de multe ori, îndrăgostiții nu se găsesc și iubirea rămâne o iluzie neîmplinită, ca în poezia Lacul:
Limba engleză le oferă elevilor oportunitatea de a participa responsabil și creativ la o diversitate de interacțiuni în contexte variate, profesionale și sociale, prin respectarea unor convenții de comunicare, dar și în situația de a evalua critic și reflexiv impactul diverșilor stimuli asupra vieții individuale și a relațiilor sociale, în general. Scopul este de a facilita integrarea cu succes a acestora în viața socială și profesională, pentru a contribui la construirea unei societăți armonioase.
Competențele cheie sunt fundamentale în strategiile de învățare pe tot parcursul vieții. Acestea sunt necesare dezvoltării personale a fiecăruia, incluziunii sociale, precum și cetățeniei active și integrării profesionale. Limba engleză joacă un rol important în achiziția acestor competențe dezvoltând astfel și gândirea critică, învățarea activă și strategiile de învățare, alături de spiritul de inițiativă și rezolvarea de probleme.
La ora de limba engleză, elevul este pus în situația de a redacta texte funcționale structurate (CV, scrisoare de intenție, email, documente specifice domeniului de specializare) foarte utile în viața de zi cu zi. Acestea constituie o punte de legătură spre managementul carierei. Competențele antreprenoriale presupun metode active prin care elevii să fie determinați să dea frâu liber creativității și spiritului de inovație iar limba engleză poate contribui prin implicarea elevilor în diverse proiecte individuale/de echipă. Astfel, elevul „transformă ideile în acțiune” și aduce în prim plan spiritul de inițiativă.
Incontestabil, Camil Petrescu rămâne unul dintre cei mai remarcabili promotori ai înnoirii literaturii și, prin aceasta, autorul cu un aport deosebit în domeniul literelor românești.
Varietatea domeniilor abordate – și nu ca diletant, ci vădind reală vocație – fac din Camil Petrescu un autor total. Scriitorul și-a respectat întocmai proiectul literar, după cum consemnează Ov. S. Crohmălniceanu: „A scris versuri la vârsta stărilor lirice. S-a consacrat teatrului în faza contactului cu viața prin acțiune și apoi romanului, în etapa acumulării unei suficiente experiențe sociale”.
Ciclul morții reprezintă cel mai valoros grupaj de poezii camilpetresciene. Redactate în mare parte pe front, aceste versuri sunt concepute în opoziție cu lirica tradițională de război și în conformitate cu noua înfățișare a literaturii române, caracterizată prin gravitatea impusă de experiența Primului Război Mondial. Încă din acest prim volum, se observă că „există la Camil Petrescu un permanent refuz al clișeelor” (Gheorghe Glodeanu). Viziunii eroice impuse de Vasile Alecsandri, poetul care a experimentat direct drama conflagrației mondiale îi opune una realistă, autentică. Subiectivismul – observă Ovidiu Ghidirmic – se conturează prin redarea consecințelor războiului în conștiința combatantului. „Nu eroismul, ci frica dictează toate gesturile, chiar și pe cele aparent mărețe. […] Nu molestarea, tortura fizică dau caracterul dramatic al războiului, ci presiunea inimaginabilă la care este supus eul individului în condițiile psihologice ale războiului”.
La clasa a X-a, dezbaterea dă o formă socializată activității de învățare, creează o atmosferă de deschidere, de receptivitate și de apropiere reciprocă, intensifică intercomunicarea reală și relațiile din cadrul grupului, contribuie la stabilirea unei atmosfere democratice, de participare activă la viața grupului, favorizează formarea deprinderilor de cooperare, de rezolvare în spiritul unei munci colective a problemelor, impune o disciplină în interiorul colectivității.
1. Inițierea dezbaterii
Cu două săptămâni înainte, elevii au fost informați în legătură cu tema ce urmează a fi dezbătută și au primit bibliografia minimală care să-i ajute pe parcursul dezbaterii. Elevii pot folosi și alte surse în afara celor recomandate de profesor.
2. Pregătirea dezbaterii
Această etapă presupune parcurgerea activă a bibliografiei de către elevi (identificarea de întrebări pornind de la materialele citite, efectuarea de adnotări pe marginea textelor, elaborarea de fișe de lucru) urmată de identificarea posibilităților de interpretare a temei prin analiza termenilor cheie.
A. Dezbaterea propriu-zisă
Se așează clasa în cerc formându-se o masă rotundă. Profesorul scrie pe tablă tema supusă dezbaterii Iubire și dreptate. De asemenea profesorul trasează coordonatele pe care se va desfășura dezbaterea astfel: