Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Creativitatea este o capacitate mentală complexă. Ea face posibilă realizarea de produse concrete sau abstracte, constituind un progres în planul social. În sens restrâns, creativitatea este activitatea sau procesul care conduce la un produs caracterizat prin noutate sau originalitate și valoare pentru societate. La copilul de vârstă școlară, conceptul de creativitate are anumite particularități. Sensul curent al creativității la elevi nu se manifestă ca act finalizat în produse de mare originalitate ci se referă la potențial, factori sau capacitați aptitudinale predictive pentru performanțele de mai târziu, la capacitatea elevului de a acționă prin sine însuși, independent, atât pe plan mintal cât și pe plan practic.
Motto:
„Rolul învățătorului în procesul de modelare a omului este poate cel mai important. Punându-și elevii în situații variate de instruire, el transformă școala într-un templu și un laborator .” (M. Eliade)
Societatea prezentului, dar mai ales a viitorului, se circumscrie unui timp al informației, al complexității. De aceea, investiția în inteligența, creativitatea și capacitatea de inovare a indivizilor, a grupurilor va fi extrem de rentabilă în viitor.
Învățarea activă înseamnă, conform dicționarului, procesul de învățare calibrat pe interesele și nivelul de înțelegere sau nivelul de dezvoltare al participanților la proces. În cadrul învățării active se pun bazele unor comportamente, de altfel observabile:
Insuccesul presupune rămânerea în urmă la învățătură sau la neîndeplinirea cerințelor obligatorii din cadrul procesului instructiv - educativ, fiind efectul discrepanței dintre exigențe, posibilități și rezultate. Recuperarea este posibilă, dacă se intervine la timp în eliminarea cauzelor și condițiilor care au contribuit la un astfel de efect nedorit. Pornind de la aceste considerații generale am elaborat un studiu de caz în care am relatat modul în care s-a acționat pentru evitarea insuccesului școlar în achiziția de abilitați psihomotrice la un elev cu cerințe educative speciale (CES).
Abilitățile psihomotrice sunt importante pentru o bună integrare socială a copilului cu CES și pentru obținerea independenței față de adultul cu care relaționează (părinte sau profesor). Insuccesul școlar pe acest segment are urmări puternice, putând afecta chiar și procesul instructiv propriu-zis prin instalarea nesiguranței în forțele proprii și a unei imagini de sine distorsionate (elevul percepându-se tot ca un copil mic și nu ca un adolescent).