Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Conform DSM-5, tulburarea de spectru autist constituie un grup de tulburări de neurodezvoltare, caracterizată prin două tipuri de simptome: deficite la nivelul comunicării și interacțiunii sociale; comportamente, interese și activități limitate și repetitive. Tulburările de neurodezvoltare se caracterizează prin prezența unor disfuncționalități ale sistemului nervos central, cu efecte în preluarea și prelucrarea mesajelor primite de creier.

Deducem astfel din definiție faptul că cele mai frecvente dificultăți întâlnite la personale cu TSA se regăsesc la nivelul celor trei arii: comunicare, interacțiune socială, comportamente, interese și activități limitate și repetitive.

La nivelul ariei comunicare putem remarca o serie de dificultăți precum: dificultăți de înțelegere a comunicării, determinate de limbajul sărac; limbaj caracterizat prin cuvinte uzuale; dificultăți de înțelegere a semnificației cuvintelor într-un context diferit de cel care au fost învățate; dificultăți de a iniția și susține conversații (copilul oferă răspunsuri inadecvate la întrebări sau nu răspunde la întrebările adresate de ceilalți, consecință a neînțelegerii funcțiilor comunicării ); posibilitatea de a utiliza limbajul pentru o comunicare autentică este împiedicată de prezența ecolaliei (repetarea cuvintelor și expresiilor auzite) etc.

La nivelul ariei interacțiune socială copiii cu Tulburări din Spectrul Autist întâmpină dificultăți de menținere a contactului vizual; dificultăți de interacțiune cu colegii și profesorii (determinate de: vorbirea neinteligibilă, asociată cu tulburări de pronunție și de vorbirea agramată); dificultăți în modularea tonului și ritmului vorbirii în context comunicațional; dificultăți sau lipsa de înțelegere a umorului, ironiei etc.

De asemenea, gesturile și mimica utilizate în completarea mesajului verbal sau ca substitut al acestuia, sunt inadecvate; nu-și exprimă îngrijorarea față de alte persoane, nu înțeleg felul în care ceilalți își exprimă stările sufletești și nu pot citi cu ușurință emoțiile, gândurile ori intențiile celorlalți. Înțeleg cu dificultate regulile conversației sociale (pot avea aversiune pentru a răspunde la întrebări despre ei însuși, fac comentarii spontane care par să nu aibă nici o legătură cu conversația curentă). Au dificultăți în a prezenta comportamente empatice și în ceea ce privește "lectura" expresiilor faciale și a limbajului corpului; au dificultăți în a-și face prieteni sau a menține prietenii și în a înțelege sensul interacțiunilor; deprind cu dificultate regulile de joacă cu covârstnicii.

La nivel de comportamente, interese și activități limitate și repetitive putem observa o serie de caracteristici precum: reacții puternice față de zgomote, față de anumite alimente sau texturi, determinate de suprasensibilitatea la stimuli; pot să apară crize auto sau hetero-agresive determinate de dorința obsesivă și anxioasă de a menține lucrurile într-o anumită ordine. Apar de asemenea alterări ale nivelului proximității - opune rezistență dacă este atins sau tinde uneori să se apropie prea mult de partenerul de conversație; iar în alte situații există dificultăți în acceptarea celorlalți copii – preferă să se orienteze spre adulți și nu spre covârstnici.

Frecvent, tulburarea de spectru autist se asociază cu deficite la nivel cognitiv, iar aceste deficite vor determina dificultăți specifice. Dintre acestea putem preciza: dificultăți de înțelegere a conținuturilor determinate de dificultățile de procesare a informației, dificultăți de orientare spațio – temporală, care vor determina dificultăți de orientare în spațiul caietului (scris fără aliniate, scris ilizibil etc.), dificultăți de învățare specifice – dislexie, disgrafie etc. Este important însă să precizăm faptul că fiecare copil este unic, iar aceste dificultăți pot apărea sau nu în funcție de specificul fiecărui copil.

 

Bibliografie:

American Psychiatric Association, (2013), Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5 th ed.), Arlington, VA: Author;
Gherguț, A., (2016) Educația incluzivă și pedagogia diversității, Editura Polirom, Iași;
Gherguț, A., (2006) Psihopedagogia persoanelor cu cerințe speciale. Strategii diferențiate și incluzive în educație, ediția a II – a revăzută și adăugită, Polirom, Iași;
Gherguț, A., (2007) Sinteze de psihopedagogie specială. Ghid pentru concursuri și examene de obținere a gradelor didactice. Ediția a a II – a revăzută și adăugită, Polirom, Iași.

  • avatarPublicat de:
    Bejan Andreea

    Psihopedagog, la Școala Gimnazială Specială Constantin Păunescu, Iași.