Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Preșcolaritatea, sau a doua copilărie cum o numesc psihologii, reprezintă o etapă fascinantă și complexă în evoluția copilului, mereu surprinzătoare, marcată de schimbări cantitative și calitative în plan fizic, cognitiv, socioafectiv și comportamental. Deși familia rămâne un factor important în această etapă, grădinița asigură cadrul formal necesar dezvoltării psihice a copilului în contextul unor activități coerente, planificate și sistematice.

Educația integrată se referă la faptul că toți copiii trebuie să învețe împreună în medii cât mai aproape de contextul normal al vieții și nu în medii diferite. Toți copiii trebuie integrați într-un program adecvat de educație. Orice copil are o serie de particularități, caracteristici care se referă la modul, stilul, ritmul și specificul învățării sale. În același timp o serie de copii au particularități ce îndreptățesc un sprijin suplimentar, activități specifice pentru realizarea sarcinilor de învățare; este vorba de cerințe speciale, diferite de ale majorității copiilor și care determină măsuri specifice.

Din categoria copiilor cu cerințe educative speciale fac parte atât copii cu deficiențe propriu-zise, cât și copiii fără deficiențe, dar care prezintă manifestări stabile de inadaptare la exigențele școlii. Din această categorie fac parte: copiii cu deficiențe senzoriale și fizice; copiii cu deficiențe mintale, comportamentale; copiii cu tulburări afective, emoționale; copiii cu dificultăți de cunoaștere și învățare; copiii cu deficiențe de comunicare și interacțiune.     

Atitudinea cadrului didactic față de copiii cu nevoi speciale integrați în grupa de preșcolari trebuie să păstreze o aparență de normalitate, ei trebuie să fie tratați la fel ca ceilalți copii din grupă. De asemenea, educatoarea trebuie să-i încurajeze și să-i stimuleze ori de câte ori este nevoie pe aceștia, dându-le încrederea în forțele proprii.

 

Bibliografie:
Ungureanu Dorel, ”Educația integrată și școala incluzivă, Editura de Vest, Timișoara, 2000
Vrășmaș Ecaterina, „Introducere în educația cerințelor speciale”, Editura Credis, București, 2004

  • avatarPublicat de:
    Barbu Mădălina

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița „Traian Demetrescu”, Craiova.