Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Avantajele și dezavantajele utilizării T.I.C. Pentru disciplina limba și literatura engleză, la elevii cu dizabilitate de A.D.H.D.- attention deficit hyperactivity disorder

 

Tulburarea de deficit de atenție este definită de specialiști ca fiind o tulburare neurodevelopmentală, „definită prin nivele diferite de afectare a inteligenței, dezorganizării sau hiperactivității-impulsivității.” (Roșan, 2022)

În limba engleză, C.A.L.-Computer Assisted Learning, (Harmer, 2018) învățarea asistată de calculator prezintă foarte multe avantaje, deoarece ea redă înregistrări originale cu vorbitori nativi, cu o pronunție imaculată a limbii dar redă și acel body language, poziția buzelor și a limbii, în momentul rostirii cuvintelor, felul vestimentației într-o anumită situație dată, expresia facială în momentul actului de surprindere sau mirare, expresie facială de nedumerire, stare de emoție, leșin, priviri cu subînțeles, datul din cap în cazul aprobării a ceea ce se cere, iar în prezentările de tip PPT (PowerPoint), imaginile afișate trebuie, atât să fie în concordanță cu tema lecției, facilitând metoda realia, cât și să stârnească interes crescut elevilor la cursuri. Dar, în prezentările făcute la curs, noi profesorii, nu trebuie să uităm să fim.exigenți cu imaginile prezentate. (Scrivener, 2011)

Prin urmare, Jim Scrivener se referea la o prezentare riguroasă, care să le stârnească, gradual, atât interesul cât și curiozitatea față de ceea ce se prezintă, în legătură cu temele amintite la cursurile de limba și literatura engleză.

Fie că prezentăm powerpoint-uri-uri, fie că prezentăm moviemakere, scurte secvențe video sau filmulețe aplicate pe tema din aria curriculară, pentru captarea atenției elevilor, la scară cât mai mare, acestea au nevoie să fie personalizate. (T.K.T. Course, 2007)

Persoanele cu dizabilitatea A.D.H.D. .- Tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție, nu pot „gusta până la capăt” din bogata varietate a prezentării cu ajutorul videoproiectorului sau a tablei inteligente. Oricât de interesante ar fi prezentările, filmulețele, adaptările audio-video, copii sau elevii cu A.D.H.D. se manifestă prin a „sări” de la ceea ce fac toți ceilalți, chiar de „a se sustrage voit” ori anume intenționat, neputând datorită hiperactivității lor, să-și mai controleze atenția spre ceea ce au fost canalizați să facă inițial. Ei prezintă un deficit de atenție, care „sare”, disrupe, creează digresiuni spontan, îi face să se întrerupă brusc din activitate, luând o altă cale, o altă direcție, contrar inițialei.

Desigur, că nici în sensul pe care pornesc haotic și brusc nu-l vor urma până la capăt, ci vor „sări” „ aleatoriu și exploziv, ca și apa de izvor: acum e aici, acum e dincolo. Aproape că obosești ocular, privindu-i. De aici, rezultă foarte clar că ne confruntăm cu o hiperactivitate incontrolabilă a acestor elevi, care, desigur, manifestându-se în timpul orei de curs, îi deranjează și pe ceilalți colegi, și totodată pe profesor.

Acești elevi ar avea mai degrabă nevoie de „un înger educator” , care să-i supravegheze dacă putem spune așa „și-n tot locul și-n tot timpul”. Un asemenea elev te poate obosi, el singur, ce să mai vorbim când avem în învățământul de masă o clasă cu 30 de elevi iar, elevul Taz (de la Tazmanian) ar fi al 31-lea.

Se cuvine să amintim faptul că lecția, ar trebui să fie „atrăgătoare”, să le fie pe plac, cumva, poate, dacă se poate și acest lucru, cu o prezentare artistică. Dar, se pune retorica întrebare: Oare ce am putea face mai atractiv din punct de vedere psihopedagogic și educativ pentru elevii generației Z? Ce mai putem face cu elevii care de la 2 ani stau cu smartphones, smartgagets cu touchscreen, conectate la internet wireless și nelimitat?

Avantajele utilizării tehnologiilor de acces a tehnologiei asistive pentru disciplina limba și literatura engleză având în vedere categoria de copii cu dizabilitate de A.D.H.D.- Attention Deficit Hyperactivity Disorder sunt:

  1. Utilizarea videoproiectorului, a tablei inteligente -whiteboard (WB)- reduc, cumva, din intensitatea deficitului de atenție, putând să ajute la captarea acestei atenții mult mai bine, decât în lipsa lor;
  2. Un alt avantaj al utilizării tehnologiilor de acces ar fi stârnirea curiozității crescute față de temele amintite la ora de curs;
  3. In stilul permisiv, copii crescuți hyperdisciplinați, când cresc, controlul nu e limitat. Ei devin autonomi, creativi, fie și cu A.D.H.D (Roșan, 2022) Iar creativitatea poate fi alimentată prin acces la diferite programe informatice, uzând la tehnologiile de acces.
  4. Utilizarea în laboratoare de informatică a diferitelor software-uri pot să le crească nivelul de IQ, atât celor din învățământul de masă, cât și elevilor cu surplus de A.D.H.D. și nu numai.
  5. Uzanța unei tablete cu ecran tactil mereu conectată la internetul școlii wireless, numai pentru acești elevi cu ADHD. În cazul unor tulburări mai severe, în care aceștia nu pot fi nicicum integrați la ceea ce se explică frontal sau la clasă, existența unei asemenea tablete inteligente, cu ecran tactil, conectată la internet, dar cu Parental Control pe ea, și cu accesarea acelor site -uri, gen aplicației în Google Play: Gwakkamole, cu scopul antrenării controlului inhibator și „a memoriei de lucru” cu metode de evaluare Stroop Test. (Roșan, 2022)
  6. Antrenarea controlului pe sarcină poate fi mărit, dacă programul software este algoritmic. (exemplu un joc de strategie, unde cuantificatorii logici sunt toți activați simultan)
  7. Dispoziția elevilor cu A.D.H.D. poate fi influențată ușor de situația transmisă prin asemenea tehnologii de acces a tehnologiei asistive, astfel în caz de supărare se va schimba brusc și ușor în bine.
  8. Device-uri care se cumpără pentru ca elevii cu dizabilități să le țină în mână și să le învârtă, să le manipuleze.

Dezavantajele utilizării tehnologiilor de acces a tehnologiei asistive pentru disciplina limba și literatura engleză având în vedere categoria de copii cu dizabilitate de A.D.H.D.- Attention Deficit Hyperactivity Disorder sunt:

  1. Statul prea mult în fața ecranului, tabletei, smartphone-ului, gadgeturilor cu touchscreen, laptop, în învățarea din mediul online îi face pe cei cu tulburarea de A.D.H.D. excesiv de: nervoși, violenți, agresivi și în mod total nerăbdători să continue ceea ce li se prezintă asistat. Le accentuează gradul de agresivitate și violență explozivă, indiferent de natura ei. Îi rupe de viața reală.
  2. În învățarea asistată, ori în mediul online, cei cu dizabilitatea A.D.H.D., riscă să se sustragă mult mai repede și mult mai ușor de la activitatea de bază, decât cea fizică, față în față, unde profesorul îl supraveghează fizic și atenția lui putând să se concentreze mai bine distributiv, decât în mediul online.
  3. Prin prezentarea unui rezumat, sau oferirea de informații pe sistemul inducere, cei cu D.H.D., ar necesita sistemul deducere. Ei având acest surplus de „energie” ar trebui să li se dea ceva ca să descopere ei, nu să li se prezinte, „de-a gata”, ci să fie lăsați ei înșiși să descopere, să deducă, pe baza raționamentului logic, că altfel, ei se plictisesc rapid.(...)
  4. Un alt dezavantaj al elevilor cu D.H.D. este că acestor copii le este foarte greu să accepte reguli, opunând rezistență în a accepta o metodă diferită, cum ar fi acea regulă de a fi cuminte și a asculta sau viziona un podcast video proiectat. Ei vin cumva în față, să impună ei înșiși propriile lor reguli instinctive, nu să asculte sau să supună la ceea ce li se oferă.
  5. Nu pot să respecte nevoia de intimitate, deranjându-i pe ceilalți în clasă, prezentând o nevoie acută de atenție particulară, focusată doar pe el, „supărându-se când are de-a face cu situații noi”. (Roșan, 2022)
  6. În stilul supra autoritar, copii crescuți hyperdisciplinați, cu frică, violență psihologică sau fizică, atunci când cresc, cam „rup legatura cu părinții”, răzvrătindu-se, deseori, violent, nesupunându-se cerințelor și în cazul utilizării tehnologiilor de acces a tehnologiei asistive pentru disciplina limba și literatura engleză. (Roșan, 2022)
  7. Ajunge să se gândească prea mult la unul și același subiect, dacă impactul transmiterii de imagini dramatice sau informații cu un foarte mare impact emoțional prin mijloace asistate a fost prea mare, gen filmul dramatic care poate produce un impact emoțional deosebit de puternic.
  8. Memoria de lucru e afectată, dacă i se dau trei lucruri deodată, tinde să-l rețină doar pe primul sau ultimul.

Copiii cu dizabilitatea A.D.H.D., manifestă deseori: impulsivitate, imprevizibilitate, inatenție, comportament hiperkinetic, cu deficit de atenție. Apoi, pe măsură ce își vor îndeplini sarcinile, elevii cu dizabilitatea A.D.H.D., vor trebui să fie „recompensați”, în mod special, fie prin creșterea stimei de sine, fie să aibă încredere că ceea ce fac nu e „greșit”, ci în anumite privințe mai are nevoie de „unele retușuri”. Nu trebuie bruscați, trebuie să li se vorbească: calm, respectuos, să li se creeze un confort propriu, să le placă, să se simtă bine, „în largul lor”.

 În afară de parcelarea mărunțită a sarcinilor, acestea trebuie să alterneze mereu cu implicare în activități sportive, care să le „consume” din surplusul de energie. Prin urmare, se vor evita activitățile monotone, de indoor activities, de spații închise, ci se vor alterna cu ieșiri afară (outdoor activities) și activități recreative plăcute, bazate pe multă mișcare, multă fugă, jocuri competitive, în care să li se confere mereu un feedback pozitiv.

Putem conchide că tehnologiile de acces și asistive mai mult îi „tulbură” pe copiii cu această problemă, mai mult îi agită. Statul cu ochii pe tabletă, unii având și o suprastimă de sine că ei „ar ști tot, în ceea ce privește tehnica inovatoare de predare la clasă”. Se impun ca și măsuri remediale anumite jucării antistres și calmare, precum: push bob bubble figet, brățara antistres, fish ball, dinozauri micuți de pluș, spinner ring, sau diferite bile terapeutice, pe care le țin în mână și le manipulează.

Esențial este de notat poziționarea acestora în banca unde utilizează calculatorul, tableta sau videoproiectorul. (Pădure, 2022) Unii ajung să strice, deteriorând banca unde scriu sau stau (Sylvestre, 2014)

Concluzia prezentei lucrări este că, indiferent de dizabilitatea pe care o au, elevii cu Cerințe. Ed. Speciale (C.E.S.),, printre care și cei cu A.D.H.D., trebuie să existe o recompensă și o pedeapsă pentru ceea ce fac, scopul și adaptările metodologice cu cele: motorii sau vizuale, de limbaj sau cognitive, atenție, comportamentale și socio-relaționale.

Concluzia finală este că toți elevii au dreptul la egalitatea de șansă în învățământul de masă, iar integrarea celor cu A.D.H.D. se va face cu „munca în paralel”, printr- o fișă de lucru, pe aceeași temă predată la clasă, însă tratată diferențiat, cu mai multe desene, mai multe exerciții de tip grilă, unde elevii cu „tumult de energie” să se poată focusa mai mult pe informația citită, încercuind răspunsul, decât să fie puși să scrie mult, deoarece aceasta ei o vor face disruptiv.

 

Bibliografie:

Harmer, J. 2018. The Practical of English Language Teaching.5th Ed. Pearson Education Limited.
Pădure, M. Curs DNFP, Suporturi informatice în educația specializată-incuzivă.
Roșan, A. 2022. Curs Syllabi.
Scrivener, J. 2011. Learning teaching. Macmillan Publishers Limited.
Spratt, M., Pulverness, A., Williams, Melanie. 2007. T.K.T. -Teaching Knowledge Test Course - University of Cambridge, ESOL Examinations.
Sylvestre, Ch. Les défis scolaires de l’adolescent avec TDA-H et les stratégies éducatives pour le soutenir INSHEA | « La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation » 2014-4 Nr. 68 | pages 133 à 143, ISSN 1957-0341.
Self-Esteem Evaluation in Children and Adolescents Suffering from ADHD (https:www.ncbi.nlm.nih.gov-pmc-articles-PMC3715757) - data accesării 24.04.2024.

  • Ungur Vasile-Dan Publicat de:
    Ungur Vasile Dan

    Profesor de Lb. și lit. engleză, la Liceul Teoretic „Alexandru Papiu Ilarian” Dej, Cluj.