Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Ce este STEAM? Steam reprezintă un concept relativ nou, din sfera educației, care are la bază cinci domenii distincte: science (știință), tehnology (tehnologie), engineering (inginerie), art (artă) și math (matematică) și care pune accent pe aplicarea metodelor de a învăța din viața de zi cu zi. Chiar dacă la o primă citire pare a fi o compilație de discipline academice, în realitate, însă este o abordare educațională a predării și învățării subiectelor STEM, dar prin artă. Așadar, integrează intenționat studiile academice cu disciplinele de artă, ca de exemplu, dans, muzică, teatru, arte vizuale.

Ce este educația Steam? Educația Steam a pornit de la conceptul de bază, care punea accentul doar pe patru discipline: știință, tehnologie, inginerie și matematică. Dar, după o analiză amănunțită, s-a ajuns la concluzia că acestea nu erau suficiente pentru o dezvoltare corectă a copiilor, fapt care i-a determinat pe dascăli să înceapă să includă arta ca o disciplină inseparabilă a abordării educaționale. Așadar, educația Seam își propune să încorporeze subiecte artistice, abilități și moduri de gândire la predarea și învățarea subiectelor tehnice.

De ce este importantă educația Steam pentru copii? Copiii încep să folosească tehnologia de la vârste foarte mici, însă trebuie să ne gândim și la faptul în care aceștia ajung, în cele din urmă, să o folosească în mod conștient și benefic. Educația Steam îi ajută să înțeleagă conceptele abstracte prin experimentare și joacă. De exemplu, pot înțelege cu ușurință care sunt etapele construirii unei case, cum funcționează un motor sau cum se produc anumite obiecte, fenomene, toate acestea într-un mod proactiv și, bineînțeles, distractiv.

Educația Steam oferă o multitudine de beneficii elevilor sau preșcolarilor. De exemplu:

  • Gândirea independentă. Elevilor/preșcolarilor li se oferă posibilitatea să gândească, să evalueze și să determine cum să își atingă obiectivele și să ducă la bun sfârșit sarcinile. Rezultatele obținute nu trebuie măsurate prin succes sau eșec, însă foarte important este câștigul lor, adică modul de gândire dezvoltat în timpul derulării proiectelor relevante pentru ei.
  • Abordarea cuprinzătoare. Cei mai mulți oameni au tendința de a separa Steam-ul de Artă, motivând faptul că arta se referă la a fi imaginativ și creativ, iar Steam-ul se concentrează pe fapte și calcule solide. Dar, gândindu-ne că marele avantaj al educației Steam este abordarea interdisciplinară, acesta este și motivul pentru care Steam are o importanță deosebită pentru elevi/preșcolari, indiferent dacă aceștia aleg să urmeze domeniul artă sau știință.
  • Curiozitatea naturală. Educația Steam îi încurajează pe elevi/preșcolari să gândească dincolo de limite și să se inspire din mai multe subiecte. Acest lucru impune ca profesorii să nu le stabilească elevilor/preșcolarilor anumite limite și să îi ajute să devină liberi și curioși să învețe toate lucrurile.

Diferența dintre educația tradițională și educația Steam

Diferența dintre educația Steam și educația tradițională este învățarea coezivă, mixtă, ceea ce le demonstrează copiilor cum o metodă științifică se poate aplica în viața de zi cu zi. Spre deosebire de activitățile sau lecțiile clasice din sistemul de învățământ tradițional, unde de cele mai multe ori, profesorul predă, iar copilul ascultă, educația Steam este o metodă activă, aplicată și constructivistă care se focusează pe “learning by doing”, adică “a învăța făcând”. Astfel, copiii vor lucra în sala de clasă alături de cadrele didactice sau acasă, împreună cu părinții, ca niște oameni de știință, observând, formulând întrebări, idei, ipoteze, concluzii, experimentând și punând în practică ceea ce descoperă.

 

Exemple de activități STEAM

A.) Un proiect Steam poate fi confecționarea unei „chitare”, foarte ușor de realizat și distractiv, chiar dacă nu va reproduce în totalitate sunetul original.

Materiale folosite:

  • Tub de carton (de la prosoapele de bucătărie);
  • Cutie mică dreptunghiulară;
  • 5 elastice;
  • Acuarele;
  • Bandă adezivă.

Mod de de realizare: Lipiți tubul de carton cu bandă de partea laterală a cutiei. Treceți cele cinci elastice în jurul cutiei și folosiți acuarelele pentru a da culoare instrumentului muzical.

B.) Un alt proiect Steam poate fi și realizarea unei „grădini din cutie”. Această activitate are înclinație spre natură, ecologie și grădinărit.

Materiale folosite:

  • Cutie mare dreptunghiulară;
  • Creion;
  • Foarfecă;
  • Pahare reciclabile din plastic sau carton;
  • Pământ de grădină;
  • Plante naturale sau de jucărie.

Mod de realizare: Trasați dimensiunea gurii paharelor pe fundul cutiei de carton. Decupați forma și poziționați paharele astfel încât să le fixați în suportul tocmai realizat. Puneți pământul de grădină în pahare și treceți la plantat. Dacă veți folosi legume de jucărie, nu folosiți neapărat pământ. Treceți denumirea legumelor în dreptul paharului sau desenați leguma specifică.

Cele de mai sus sunt proiecte foarte simple, ce se îndreaptă către educația STEAM, dar există și alte activități mult mai complexe și care necesită materiale mai avansate. Pentru copiii mai mari sunt potrivite proiectele de construcție a unor roboței sau jucării luminoase.

Concluzii: Activitățile de tipul STEAM, cu siguranță nu vor transforma copiii reticenți în oameni de știință, ingineri sau programatori în miniatură, fără alte eforturi depuse, dar în orice direcție se îndreaptă interesele copiilor dumneavoastră, abilitățile pe care aceste activități le oferă (gândire critică, colaborare, comunicare, încredere, creativitate, etc.), îi vor ajuta pe tot parcursul educației și al viitoarei cariere.

 

Bibliografie:
https://plei.ro/blog/educatia-steam/
https://blog.robofun.ro/2019/09/11/educatia-stem-ce-este-si-de-ce-este-importanta-pentru-copii/

  • avatarPublicat de:
    Linu Ionela Alina

    Profesor înv. preșcolar, la G.P.P. Dumbrava Minunată, Pitești.