O copilărie fără cărți? Asta nu e copilărie. E ca și cum nu ești lăsat să intri într-un loc fermecat unde poți găsi cea mai rară bucurie. (Astrid Lindgren)
Cu toții ne amintim cu drag de poveștile copilăriei. Imaginația ne zbura nestingherită prin tărâmuri îndepărtate unde trăiau ființe fantastice. Decorul spectaculos în care se desfășura povestea și întâmplările neprevăzute ne făceau să trăim cu suspans fiecare moment de lectură. Ne erau dragi clipele în care mama ne citea cu vocea blândă întâmplări feerice și ne doream să învingem somnul care ne cuprindea adesea. Crescând am luat în mână și-am răsfoit pe nerăsuflate povești și romane ce ne-au propus aceeași lume imaginară fermecată. Așa s-a născut în mulți dintre noi dragostea pentru lectură. Am înțeles că orice carte este o comoară și vrem să-i învățăm la fel pe cei din jur.
Astăzi cultivarea dragostei copiilor pentru lectură este o adevărată provocare. În calitate de părinte găsești tot mai greu un timp în care să citești copilului tău povești. Atenția celor mici este furată de tehnologie. Cărțile le sunt străine și nu cunosc bucuria unei clipe de lectură alături de părinți. Educarea dragostei pentru lectură în copii devine, în acest context, o necesitate. Se cere desfășurarea unor proiecte și acțiuni în scopul de al le oferi preșcolarilor de astăzi ocazia de a pătrunde în lumea magică a poveștilor.
În continuare voi prezenta proiectele și acțiunile desfășurate în cadrul unității școlare în care lucrez în scopul educării în copii a dragostei pentru lectură. Activitățile sunt de natură să îndrume spre atingerea scopului propus. Voi prezenta un proiect cu achiziție „Biblioteca-Univers magic al copilăriei”, un proiect realizat în parteneriat cu părinții ”Să le citim copiilor noștri” și o activitate de lectură desfășurată la nivelul unității de învățământ „Ziua Națională a Lecturii”. Acestea trei activități pe care le voi prezenta reprezintă moduri diferite de atingere a scopului final: dragostea copiilor pentru lectură. Pentru a crește interesul față de lectură am considerat că sunt importante: crearea unui spațiu special dedicat lecturii și promovarea cărților - pentru care am realizat primul proiect, formarea obiceiului părinților de a le citi copiilor o poveste pe zi - pentru care am realizat al doilea proiect și încurajarea copiilor de a vorbi despre cărți - pentru care am desfășurat a trei activitate.
Mini-proiectul educațional „Biblioteca-Univers magic al copilăriei” a fost inițiat și finanțat în cadrul proiectului „Dezvoltăm profesori-Dezvoltăm viitorul” la sfârșitul anului școlar 2020-2021. Am realizat proiectul și propunerea de buget care au fost aprobate. În proiect am propus desfășurarea unei activități de lectură. Pentru aceasta am achiziționat: un raft de bibliotecă în care cărțile sunt expuse cu coperta din față, trei fotolii de tip puf și aproximativ 30 de cărți. Am amenajat în sala de grupă un colț al lecturii unde am așezat biblioteca cu cărțile și fotoliile. Am desfășurat o activitate de lectură, apoi copiii au răsfoit cărțile în funcție de interesul propriu. Colțul de lectură reprezintă și astăzi un punct de atracție pentru copii deoarece schimb regulat (săptămânal) cărțile de pe raft cu cărți noi sau cu cărți pe care nu le-au mai văzut de mult.
Proiectul educativ extrașcolar „Să le citim copiilor noștri” este un proiect de educație parentală, desfășurat la nivelul unității de învățământ în acest an școlar, în care părinții lucrează împreună cu noi, educatoarele, pentru punerea bazelor unei relații sănătoase între preșcolar și carte. În cadrul proiectului părinții le-au citit copiilor, acasă, câte o poveste pe zi timp de o săptămână. Poveștile citite au fost alese de copii iar momentul lecturii a fost imortalizat în poze. La finalul săptămânii în care s-a desfășurat proiectul impresiile părinților și observațiile acestora asupra transformării comportamentului copiilor au fost favorabile. În urma acestui proiect mai mult de jumătate dintre familiile care au participat continuă momentul zilnic de lectură.
Activitatea de lectură „Ziua Națională a Lecturii” a avut loc pe data de 15 februarie 2022. În cadrul acestei activități preșcolarii au fost încurajați să aducă la grădiniță cartea lor preferată. Activitatea a început prin ascultarea unei povești citite de către educatoare. Apoi fiecare copil a prezentat colegilor povestea preferată aleasă și motivul pentru care o îndrăgesc. În încheiere copiii au făcut schimb de cărți. Am observat entuziasmul lor atunci când vorbeau despre cartea preferată și interesul pe care l-au manifestat față de cărțile colegilor. Această activitate a avut un rol de prezentare a modului în care dragostea copiilor față de lectură a crescut în urma proiectelor realizate.
Împreună cu desfășurarea acestor acțiuni, ce au fost de un real folos și au avut rezultate favorabile vizibile în ceea ce privește educarea dragostei copiilor pentru lectură, are loc un proces continuu în care încurajările și valorificarea fiecărei oportunități sunt cruciale pentru atingerea scopului dorit. Astfel, odată ce legătura dintre copil și carte a fost creată, aceasta trebuie întreținută. Dragostea preșcolarilor pentru lectură trebuie educată în vederea deschiderii unor noi orizonturi și pentru a le permite acestora să găsească cea mai rară bucurie pe care, conform scriitoarei Astrid Lindgren, copilul o găsește numai în carte.
- Publicat de:
Silion Oana
Profesor înv. preșcolar, la Școala Gimnazială Nr.144, București.