Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Mediul înconjurător în care își desfășoară activitatea copilul constituie un prilej permanent de influențare a acestuia, dându-i posibilitatea de a veni mereu în contact ce ceva nou pentru el, de a descoperi lucruri care îi stârnesc curiozitatea, dorința de a le înțelege și de a le cunoaște mai bine.
Folosind observația ca tip de activitate pentru realizarea educației ecologice, am urmărit să formez copiilor o gândire intuitivă în raport cu natura, pentru a le dezvolta dragostea și respectul față de acesta, dorința de a o ocroti.
În practică, în desfășurarea activităților din grădină am aplicat variate procedee și modalități. Una dintre modalitățile la care am obținut rezultate deosebite a fost observarea plantelor puse la germinat. Acest procedeu este pentru copii un mijloc palpabil, concret. Observând plantele în dezvoltarea lor, ei își însușesc anumite cunoștințe, care apoi le stimulează curiozitatea și de aici și dorința de cunoaștere, care la ei se manifestă prin întrebări. Prin acestea, ei dovedesc că vor să înțeleagă mecanismul și legătura dintre om- plante- apă- lumină, iar ceea ce n-au înțeles rămâne supus curiozității lor. De exemplu, în ideea trezirii interesului pentru relația dintre plante, om și condițiile mediului, am cerut copiilor să aducă de acasă un ghiveci sau o cutie de conserve. Am procurat pământ și, în altă ședință, am pus la încolțit boabe de fasole, grâu și porumb. Am atras atenția încă de la început că pentru a observa bine plantele, ghivecele trebuie puse într-un loc de unde ei le pot observa zilnic cu ușurință.
Proiectul educativ, „Cartea prietena mea”, are drept temă familiarizarea preșcolarilor cu poveștile, drept colaboratori pot fi bibliotecile locale, palatele copiilor, edituri de cărți, iar ca resurse sunt necesare: cărți, imagini, planșe, aparatura de specialitate, materiale de bricolat, panouri și diplome.
Oportunitățile proiectului sunt optimizarea actului educativ, asigurarea participării active a fiecărui copil, colaborarea foarte bună cu centrele locale, creșterea randamentului de memorare prin implicarea activităților extrașcolare, diversificarea activităților intra și extrașcolare prin implicarea părinților și profesorilor în desfășurarea acestora.
De asemenea punctele tari prezentate de proiect sunt dezvoltarea capacității cognitive, dorința de interacțiune socială a copiilor, de cunoaștere, dezvoltarea emoțională a copiilor prin prisma poveștilor, adaptarea comportamentului la norme morale, relații interpersonale între educatoare - preșcolari, educatoare - părinți, ceea ce favorizează un climat deschis, familiarizarea cu centrele locale de cultură.
Scopul proiectului reprezintă familiarizarea celor mici cu centrele educative (ludotecă, bibliotecă) cu scopul de a le oferi un cadru sigur pentru a-și descoperi propriile emoții, precum și stimularea interesului pentru lectură individuală și colectivă în perioada preșcolară, în vederea dezvoltării vocabularului (exersarea limbajului și comunicării, dezvoltarea capacităților de socializare precum și implicarea activităților extrașcolare).
- Studiu de caz -
La grădiniță, copilul este condus de educatoare, pas cu pas, în cunoașterea mediului natural, social și cultural, lăsându-i totodată și posibilitatea de a experimenta, de a căuta soluții individual ori în grup.
Deși este curios, copilul nu poate sa deslușească singur, fenomenele și transformările din jurul său, fără educatoarea care devine un facilitator al învățării, putem spune un mediator între copil și lumea pe care acesta caută să o cunoască, deoarece experiența de viață a copilului, deprinderile sale cognitive și psiho-motrice nu-i permit să se descurce în necunoscutul ce-l înconjoară, cu toate că la vârsta preșcolară curiozitatea sa este nemărginită.
Cadrul de desfășurare al studiului: Studiul s-a realizat pe perioada a 10 săptămâni, la grupa mare, și a cuprins observarea activității celor 25 de copii ce alcătuiesc colectivul grupei și a evoluției interesului pentru învățare la Domeniul Științe (cunoașterea mediului).
În realizarea acestui studiu am încercat să realizăm, de fapt, o cercetare descriptivă, bazată pe observațiile educatoarei. Studiul se finalizează cu stabilirea de concluzii asupra rolului învățării mediate la copiii preșcolari de grupă mare, în creșterea interesului și a motivației pentru învățare la domeniul Științe.
O copilărie fără cărți? Asta nu e copilărie. E ca și cum nu ești lăsat să intri într-un loc fermecat unde poți găsi cea mai rară bucurie. (Astrid Lindgren)
Cu toții ne amintim cu drag de poveștile copilăriei. Imaginația ne zbura nestingherită prin tărâmuri îndepărtate unde trăiau ființe fantastice. Decorul spectaculos în care se desfășura povestea și întâmplările neprevăzute ne făceau să trăim cu suspans fiecare moment de lectură. Ne erau dragi clipele în care mama ne citea cu vocea blândă întâmplări feerice și ne doream să învingem somnul care ne cuprindea adesea. Crescând am luat în mână și-am răsfoit pe nerăsuflate povești și romane ce ne-au propus aceeași lume imaginară fermecată. Așa s-a născut în mulți dintre noi dragostea pentru lectură. Am înțeles că orice carte este o comoară și vrem să-i învățăm la fel pe cei din jur.
Astăzi cultivarea dragostei copiilor pentru lectură este o adevărată provocare. În calitate de părinte găsești tot mai greu un timp în care să citești copilului tău povești. Atenția celor mici este furată de tehnologie. Cărțile le sunt străine și nu cunosc bucuria unei clipe de lectură alături de părinți. Educarea dragostei pentru lectură în copii devine, în acest context, o necesitate. Se cere desfășurarea unor proiecte și acțiuni în scopul de al le oferi preșcolarilor de astăzi ocazia de a pătrunde în lumea magică a poveștilor.