Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
- Proiect didactic -
Copiii Grupei Mijlocii sunt surprinși de un clovn care face tumbe și de un prezentator care bate la tobă și anunță pe cei prezenți, prin portavoce: „Lume!!! Lume! Veniți să vedeți circul! Veniți cu mic, cu mare la circ! Cumpărați bilete! Biletul costă doar un zâmbet!”
Copiii sunt îndemnați să vină și să cumpere bilete la spectacolul de circ, (fiecare copil va primi un bilet de intrare sub forma unui medalion, în schimbul unui zâmbet), își dau mâinile în „cercul prieteniei”, iar educatoarea îi întâmpină salutând: „Bună dimineața, copii veseli!!!”.
Activitatea de grup se realizează cu toți copiii așezați în cerc. Se poartă o discuție legată de anotimpul în care ne aflăm și se aleg jetoanele necesare realizării calendarului naturii.
Pentru destinderea atmosferei, dar și pentru stabilirea obiectelor de îmbrăcăminte necesare zilei în care se desfășoară activitatea, li se cere copiilor să îmbrace hainele potrivite pentru a putea să plece la circ (îmbrăcați geaca!; pune-ți-vă căciulile!; ghetuțele le încălțăm! etc.).
Se face apoi prezentarea programului zilei, observarea decorului pregătit și a materialelor de pe parcursul zilei (panglici colorate, trambuline, cort așezat pe cortină, personaje, animale, leagăn), instrumente de scris (creioane colorate, carioci, pixuri cu gel), acuarele, pipete, pensule, palete culori, paie, imagini cu umbre și jetoanele corespunzătoare, un joben mare din fetru, bucăți de polistiren decupate tip puzzel, pânză pentru arenă, microfoane, imaginile plastifiate ale unor elemente din lumea circului – elefanți, mingi, suporturi de circ, foci, cufăr, emoticoane, cub cu emoții, mănuși și baghetă de magician, materialele necesare realizării unui clovn - farfurii de carton, etc.).
În urma activităților online, modul în care continuă procesul de predare-învățare-evaluare necesită o analiză amănunțită și individualizată, care se impune a fi realizată de fiecare echipă de educatoare pentru propria grupă, cu scopul de a reflecta, planifica și proiecta demersul curricular.
Astfel, o dată cu reîntoarcerea la grădiniță, pentru a realiza o proiectare cât mai realistă adaptată nevoilor individualizate ale copiilor, mi-am pus o serie de întrebări, luând în calcul o multitudine de variabile, care să vină în sprijinul adoptării unui demers didactic ce a avut în vedere ameliorarea și remedierea comportamentelor care nu au putut fi îndeplinite în activitățile online.
Dat fiind faptul că preșcolarii au interacționat doar prin intermediul tehnologiei, am reflectat asupra relației copii-copii, copii-educatoare, dacă aceștia experimentează relații pozitive cu adulții, dacă au nevoie pe termen lung de o relație foarte securizată cu educatoarea (de tip te văd - te aud - te ascult - te urmăresc) sau dacă au nevoie, de regulă, de un copil sau de un grup de joacă pentru a interacționa, mai degrabă.
În general, la grădiniță în perioada preșcolară unul dintre indici arată că noi construim în copil reacția lui față de limite, de lucruri care sunt permise social sau nu. Și asta se face într-o mulțime de activități față în față, în care copiii se uită unul în ochii celuilalt și văd reacțiile emoționale ale educatoarelor, ale colegilor, lucru pe care nu l-am putut observa în „grădinița de acasă”.
Educația ecologică și de protecție a mediului în activitățile extracurriculare
Ecologia, ca știință, s-a dezvoltat foarte mult, începând să constituie un domeniu de interes pentru pături tot mai largi ale populației. Problemele majore care frământă omenirea în prezent cu privire la alimentație, creșterea populațiilor umane, poluare, criza energetică, productivitatea ecosistemelor, protecția și amenajarea mediului, crearea de sisteme ecologice reprezintă numai o parte din preocupările contemporane la care ecologia participă activ.
Educarea preșcolarilor în vederea însușirii unei concepții ecologice unitare a devenit tot mai necesară în prezent datorită creșterii influenței omului asupra naturii, prin dezvoltarea vertiginoasă a tehnicii, mecanizarea agriculturii, utilizarea pesticidelor, evoluția ascendentă a turismului. Ca știință complexă de sinteză, ecologia a apărut și s-a dezvoltat la interferența cu științele biologice, cât și nebiologice.
Educația ecologică și de protecție a mediului realizată în grădiniță dezvoltă copiilor o atitudine pozitivă față de mediul înconjurător prin activități desfășurate în mod sistematic. În demersul nostru educațional avem în vedere faptul că perioada preșcolară este una esențială în viața omului și reprezintă un răstimp generos pentru stimularea proceselor creative, obținerea de produse noi rezultate din activități combinatorii și formarea unei personalități creatoare prin potențarea flexibilității gândirii, dar în același timp formăm o atitudine corectă față de mediul înconjurător.
Ce este STEAM? Steam reprezintă un concept relativ nou, din sfera educației, care are la bază cinci domenii distincte: science (știință), tehnology (tehnologie), engineering (inginerie), art (artă) și math (matematică) și care pune accent pe aplicarea metodelor de a învăța din viața de zi cu zi. Chiar dacă la o primă citire pare a fi o compilație de discipline academice, în realitate, însă este o abordare educațională a predării și învățării subiectelor STEM, dar prin artă. Așadar, integrează intenționat studiile academice cu disciplinele de artă, ca de exemplu, dans, muzică, teatru, arte vizuale.
Ce este educația Steam? Educația Steam a pornit de la conceptul de bază, care punea accentul doar pe patru discipline: știință, tehnologie, inginerie și matematică. Dar, după o analiză amănunțită, s-a ajuns la concluzia că acestea nu erau suficiente pentru o dezvoltare corectă a copiilor, fapt care i-a determinat pe dascăli să înceapă să includă arta ca o disciplină inseparabilă a abordării educaționale. Așadar, educația Seam își propune să încorporeze subiecte artistice, abilități și moduri de gândire la predarea și învățarea subiectelor tehnice.
De ce este importantă educația Steam pentru copii? Copiii încep să folosească tehnologia de la vârste foarte mici, însă trebuie să ne gândim și la faptul în care aceștia ajung, în cele din urmă, să o folosească în mod conștient și benefic. Educația Steam îi ajută să înțeleagă conceptele abstracte prin experimentare și joacă. De exemplu, pot înțelege cu ușurință care sunt etapele construirii unei case, cum funcționează un motor sau cum se produc anumite obiecte, fenomene, toate acestea într-un mod proactiv și, bineînțeles, distractiv.