Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Utilizarea platformelor de învățare e-learning și a instrumentelor digitale în procesul instructiv educativ ajută atât cadrele didactice cât și preșcolarii în dinamizarea procesului de predare-învățare-evaluare. Noile tehnologii i-a determinat pe educatori să regândească procesul didactic în maniera de a-l face compatibil cu o nouă modalitate de comunicare facilitată de platformele digitale.

Platformele e-learning sunt create pentru interactivitate și colaborare, au caracteristici esențiale pentru educație. Accentul nu se pune pe instrumentele în sine pe care le folosim, ci de ce și când este nevoie de un anumit instrument. Modul în care folosim aceste resurse educaționale va face o diferență esențială în modul în care măsurăm succesul preșcolarilor.

Blended learning-ul este un termen care descrie o modalitate de învățare mixtă, ce combină metodele de învățare tradiționale cu studiul independent obținând astfel o nouă metodologie hibridă de învățare. Acesta reprezintă o schimbare majoră în strategiile didactice prin introducerea computerului actul de predare-învățare-evaluare.

Blended learning-ul este interacțiunea dintre profesor și preșcolar prin intermediul tehnologiei. Preșcolarii se pot bucura de o învățare personalizată folosind instrumente de învățare mixte. Profesorii pot interacționa cu preșcolarii mai eficient prin monitorizarea creșterii calității actului instructiv-educativ și prin oferirea feedback-ului instantaneu. Acest tip de învățare permite preșcolarilor să își personalizeze experiențele de învățare utilizând instrumente suplimentare, moderne și dincolo de sala de clasă. Acesta este un mod modernizat de predare care are un impact pozitiv asupra experienței de formare a preșcolarilor.

- Studiu de caz -

1. Prezentarea intenției de cercetare

Tehnologia a evoluat atât de mult încât ocupă toate domeniile de activitate și de la un simplu computer acum avem adevărate sisteme de inteligență artificială.

Beneficiile pe care le aduce E-learningul sistemului de învățământ din țara noastră, a fost punctul de plecare pentru acest studiu. E-learning-ul urmărește integrarea TIC în procesul de învățare-predare-evaluare cu scopul de a crește calitatea demersului didactic și a progresului pedagogic al acestuia.

2. Obiectivele cercetării și ipoteza de lucru

Obiectivele prezentului studiu sunt: identificarea beneficiilor pe care le aduce folosirea platformelor e-learning în creșterea progresului școlar al preșcolarilor, identificarea celor mai bune practici de îmbunătățire a demersului didactic cu ajutorul platformelor.

Ipoteza de la care am pornit acest studiu este că dacă preșcolarii sunt implicați în utilizarea platformelor e-learning de către profesori inovativi atunci se va observa progresul lor școlar, creativitatea acestora precum și o atitudine pozitivă față de învățare.

3. Organizare și desfășurare

La baza acestui studiu a stat în primul rând plăcerea și disponibilitatea preșcolarilor, părinților și educatoarei în a folosi tehnologiile moderne: calculator, tabletă dar mai ales telefoane cu sistem de operare android, cu scopul de a rezolva sarcini de lucru.

Cercetarea de față se vrea una calitativă, de identificare a beneficiilor aduse de învățarea cu mijloace moderne dar și una cantitativă, la studiu participând un eșantion de 23 peșcolari de grupă mare.

4. Instrumentele de cercetare

În acest studiu de caz am realizat o descriere succintă a unor instrumente digitale, cele mai uzuale, folosite în cadrul activităților și am punctat aspectele pozitive legate de e-learning, plat-formele educaționale folosite, blended-learning.

5. Descriere succintă a platformelor utilizate

Exemple de platforme E-LEARNING utilizate la grupa mare:

Worldwall - este o aplicație utilă pentru cadrele didactice deoarece se pot crea jocuri interactive pentru susținerea învățării, fiind posibile de la 1 la 8 modele. Este un instrument digital ușor de utilizat și plăcut de copii datorită elementelor ludice inserate, poate fi utilizat pentru a crea activități atât interactive, cât și imprimabile. Cele interactive sunt redate pe orice dispozitiv activat pentru web, precum computer, tabletă, telefon sau tablă interactivă. Cele imprimabile pot fi imprimate direct sau descărcate ca fișier PDF. Ele pot însoți activitățile interactive sau cele independente. Pot fi redate individual de către copii sau coordonate de profesori, iar preșcolarii ajung pe rând în fața clasei. Reprezintă un instrument care facilitează și munca în sincron în cadrul activităților online. Dintre instrumente recomandate putem utiliza: Worldwall sau Learningapps. De exemplu: Cuvântul lipsă, Anagrame, Puzzle, Rebus, Adevărat sau Fals, Sortează, Deschide cutia.

Platforma educațională WordWall este una din acele platforme care vin în ajutorul cadrului didactic pentru a face o lecție mai interactivă. Ni se propun mai multe forme de joc, chiar și realizând o activitate, preșcolarul are opțiunea să-și schimbe aspectul jocului, condițiile rămânând aceleași. Această platformă încadreză cu succes toate categoriile de vârstă, vine cu opțiuni diferite de a crea și a dezvolta creativitatea. Aplicația Wordwall este o aplicație utilă pentru crearea activităților, exercițiilor interactive și distractive pentru copii. Este interesantă prin faptul că preșcolarii percep aceste exerciții ca drept jocuri, dar prin aceste jocuri le dezvoltăm competențe, le formăm aptitudini și deprinderi utile.

Dau exemplu de câteva jocuri create de mine utilizate la Domeniul Știință sau Domeniul Limbă și Comunicare:

https://wordwall.net/ro/resource/20556335/familia-mea - Joc „Familia mea”
https://wordwall.net/ro/resource/2470612/r%c4%83spunde-repede-%c8%99i-bine-mijloace-de-transport – joc „Răspunde repede și bine!” (mijloace de transport)
https://wordwall.net/ro/resource/2809286/spune-ce-face-domeniul-limb%c4%83-%c8%99i-comunicare – Joc „Spune ce face!” (formare de propoziții după imagini)

Jigsaw Planet (jigsawplanet.com) este o aplicație care ne ajută să creăm puzzle-uri dintr-o fotografie. Avem posibilitatea de a încărca o fotografie, de a seta dificultatea puzzle-lui (numărul de elemente), timpul de rezolvare. Materialul poate fi distribuit copiilor spre a fi rezolvat.

https://www.jigsawplanet.com/Buzoianu („Familia”, „Harta României”, „Costumul popular” etc.)

Google Forms, Jamboard și LiveWorksheets

Dintre tehnologiile digitale utilizate pentru facilitarea evaluării online, am considerat utile instrumentele oferite de Google Forms și Liveworksheets. Cu ajutorul acestora, am creat probe de evaluare pentru domeniile experiențiale Limbă și Comunicare sau Domeniul Știință.

Am avut în vedere ca aceste activități de evaluare să fie ușor de parcurs, să necesite cât mai puțin ghidaj din partea părinților sau educatoarei, să fie captivante și motivante, să conțină materiale vizuale, să aibă relevanță și atractivitate, să fie adecvate particularităților de vârstă ale copiilor preșcolari.

Chestionarele Google oferă posibilitatea de creare a unor itemi de evaluare de tipuri diferite – de completare, cu alegere multiplă, tip paragraf, casete de selectare sub formă de grilă, permite încărcarea de fișiere, de imagini, inserarea de link-uri, de materiale video etc., de aceea sunt extrem de utile în evaluare.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSekSumThvBU8Te6i1VF5I9cSkWRlN0MBN-WhgR4ix3zK5Lx6Q/viewform?usp=sf_link – „Familia mea”
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSflVC6Ot8hzoBMab1o3Bo8CLPhYins3KJlMtyRWT4GlDP7qg/viewform?usp=sf_link – „Curcubeul”

Platforma LiveWorksheets permite transformarea fișelor de lucru tradiționale în format doc, pdf, jpg în exerciții interactive online. Pe lângă sarcinile de lucru din testele de evaluare clasice, fișele interactive permit includerea de sunete, de videoclipuri, exerciții de vorbire pe care preșcolarii le pot realiza cu ajutorul unui microfon, iar rezultatele pot fi trimise pe adresa de e-mail a profesorului.

https://www.liveworksheets.com/t/my-worksheets

6. Concluzii

Pe fondul schimbărilor rapide prin care trece societatea și datorită progresului tehnologic s-a ajuns la înregistrarea unei adevărate revoluții în domeniul instruirii asistate de calculator.

Preșcolarii deschiși spre cunoaștere care doresc să exploreze acest domeniu al tehnologiilor IT, îl preferă în schimbul metodelor tradiționale, dar modul cum este folosit și este pus în valoare ține și de măiestria profesorului și felul cum acesta știe să împletească metodele cu mijloacele didactice în reușita demersului didactic.

Folosirea calculatorului în grădiniță constituie o modalitate de creștere a calității predării și învățării. Operarea pe calculator reprezintă o nouă strategie de lucru a educatoarei cu copiii, prezintă importante valențe formative și informative, este un nou mod de instruire. Prin intermediul computerului se oferă copiilor justificări și ilustrări ale proceselor și conceptelor abstracte, ale fenomenelor neobservate sau greu observabile. Alături de mijloacele didactice clasice, calculatorul este un instrument didactic ce poate fi folosit în scopul eficientizării tuturor activităților din grădiniță. Interesului copiilor se menține pe tot parcursul activităților, folosind acest mijloc didactic.

Bineînțeles că aceste tehnologii nu trebuie să înlocuiască învățământul tradițional, aceste metode moderne de învățare trebuie privite ca o formă complementară de predare menite să înveselească, să diversifice actul de predare-învățare.

În utilizarea platformelor digitale, am identificat atât beneficii pentru profesori cum ar fi: facilitarea realizării unor materiale didactice creative și ușor de învățat, posibilitatea generării de resurse care lucrează conceptele într-un mod transversal sau multidisciplinar, facilitând gândirea critică și reținerea informațiilor, aplicarea strategiilor mixte în clasă, cum ar fi gamificarea sau diferite metodologii cum ar fi flipped classroom, desfășurarea unor activități motivante și memorabile prin crearea de sarcini profesionale și creative, procesarea și transmiterea conținutului într-un mod eficient și ușor, urmărirea mai personalizată a preșcolarilor în urma feedback-ului activităților, cât și beneficii pentru preșcolari: oferirea preșcolarilor posibilității de a folosi conținutul în funcție de stilul său personal de învățare, învățarea prin joacă și prin descoperire, învățarea activă, preșcolarii fiind protagoniștii procesului lor de învățare, profesorul fiind ghidul care dirijează acest proces, sporirea entuziasmului preșcolarilor de a învăța prin lecții motivante și semnificative, crearea unui climat plăcut care stimulează și susține motivația pentru învățare, dezvoltarea competențelor digitale atât profesorilor cât și copiilor.

Jocurile pe calculator îl pun pe copil în situația de a rezolva sarcini, care altfel ar părea inaccesibile, dar atmosfera plăcută de lucru, caracterul ludic al acțiunii, posibilitatea îndreptării greșelilor, „stimulentele” primite: încurajări, aplauze, imagini cadou, diplome de învingător, medalii, situarea în fruntea clasamentului, melodii, îi creează copilului emoții pozitive, bucuria că a rezolvat singur o sarcină și îl responsabilizează, trecând de la învățarea pasivă la cea activă, în care își însușește cunoștințe, acționând într-o strânsă relație de comunicare interactivă calculator-copil. Mișcarea imaginilor, culorile diferite, dialogul, spiritul de glumă și de joc, fac ca factorii stresanți, inhibatori să dispară, iar copilul să acționeze fără constrângeri.

De asemenea, oferă preșcolarilor flexibilitate în gândire dar și în ceea ce privește organizarea timpului de lucru, ajută preșcolarii să se concentreze pe tot parcursul activității, crește interesul acestora pentru activități, îi încurajează spre munca individuală dar și pentru munca pe grupe.

Utilizarea platformelor de învățare produc un demers didactic captivant, motivant, benefic și pentru profesori și pentru elevi atât pe plan social cât și cognitiv.

 

Bibliografie:

A.L. Stoica, Beneficiile utilizării platformelor e-learning în predare-învățare, Editura Școala Vremii, ARAD, 2022, ISBN 978-606-9067-80-2;
https://academiaabc.ro/wp-content/uploads/2022/11/Utilizarea-instrumentelor-digitale-in-activitatea-didactica.pdf

  • avatarPublicat de:
    Buzoianu Mirela

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. Nr.47, Brăila.