Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

În cadrul Domeniului Limbă și Comunicare, povestirea educatoarei joacă un rol important, deoarece prin derularea acestor activități copiii își îmbogățesc vocabularul cu cuvinte și expresii noi, pot să răspundă la întrebările formulate de cadrul didactic despre conținutul poveștii, comunică cu educatoarea și colegii, se dezvoltă socio-emoțional. Un rol important în buna desfășurare a activităților de povestire îl are cadrul didactic, care trebuie să aleagă metode și mijloace variate, care să capteze și să trezească interesul copiilor pe tot parcursul derulării activității.

Voi prezenta scenariul unei activități de povestire din cadrul Domeniului Limbă și Comunicare, activitate care se numește „Soarele și omuleții de zăpadă”-povestirea educatoarei, desfășurată cu preșcolarii de la Grupa Mijlocie „Albinuțele Vesele”. În cadrul acestei activități am utilizat și îmbinat metode tradiționale (explicația, conversația, expunerea, exercițiul), precum și metode interactive (metoda „Cubul”), pentru a capta și implica activ preșcolarii pe tot parcursul activității.

După ce copiii se așază pe scaune în semicerc, educatoarea expune în fața copiilor o machetă cu elementele din poveste (cei cinci oameni de zăpadă, pădurea, viețuitoarele). Educatoarea le spune copiilor povestea, cu intonația adecvată, cu tonalitate potrivită, cu modelarea vocii pentru a imita personajele și stările acestora. În timp ce povestește, cadrul didactic mânuiește siluetele. Pe parcursul povestirii, cadrul didactic accentuează stările prin care trec personajele din poveste (oamenii de zăpadă și viețuitoarele pădurii: ciocănitoarea, veverița, iepurele).

După ce cadrul didactic prezintă povestea, se poartă discuții cu preșcolarii despre conținutul acesteia, pentru a se constata dacă copiii au reținut ideile principale ale poveștii. Pe baza unui plan de întrebări și cu ajutorul imaginilor din poveste, copiii povestesc conținutul poveștii.

Plan de întrebări:

Cum se numește povestea pe care am ascultat-o?
Care sunt personajele din poveste?
De ce le era frică de soare, oamenilor de zăpadă?
Unde s-au dus oamenii de zăpadă?
Cu ce viețuitoare s-au întâlnit oamenii de zăpadă?
Ce i-au rugat animalele pe oamenii de zăpadă?
Cine a zburat să cheme soarele?
Ce au apărut în locul oamenilor de zăpadă?

Din coșul cu surprize trimis de omul de zăpadă copiilor, educatoarea scoate un cub, iar fiecare față a cubului are o anumită culoare și o sarcină de lucru. Prin rezolvarea sarcinilor de lucru ale cubului, cadrul didactic urmărește să evidențieze stările emoționale ale personajelor și morala poveștii: prietenia de care au dat dovadă oamenii de zăpadă față de animalele din pădure (chiar dacă oamenilor de zăpadă le era frică de soare, deoarece știau că acesta îi va topi, aceștia au rugat-o pe cioară să cheme soarele pentru a salva pădurea și viețuitoarele ei, care nu mai puteau supraviețui din cauză că nu mai aveau mâncare). Cadrul didactic ridică un cartonaș de o anumită culoare, iar copiii trebuie să recunoască culoarea, să o identifice pe cub, iar apoi să rezolve sarcina de lucru.

  1. Descrie (culoarea roșu): Descrie imaginea. (cei cinci oameni de zăpadă veseli)
  2. Compară (culoarea verde). Privește cu atenție imaginile, iar apoi spune cum se simt oamenii de zăpadă din cele două imagini?”(oamenii de zăpadă veseli/ oameni de zăpadă triști)
  3. Asociază (culoarea albastru): „Când asculți ghicitoarea „Cioara spre cer a zburat/ Și pe el l-a chemat/ Pământul să-l încălzească/ Viețuitoarele și pădurea să trăiască”- la cine te gândești? ”
  4. Analizează (culoarea mov): „Analizează comportamentul viețuitoarelor pădurii din poveste și spune de ce erau triste?”
  5. Aplică (culoarea galben): „Aplică cunoștințele tale și spune ce știi despre anotimpul iarna?”
  6. Argumentează (culoarea portocaliu): „De ce spunem că oamenii de zăpadă sunt „prietenii pădurii”?”

După ce copiii rezolvă sarcinile scrise pe cub, la finalul activității, cadrul didactic solicită un preșcolar să vină în fața copiilor și să redea pe scurt conținutul poveștii „Soarele și omuleții de zăpadă”, având ca material suport planșele cu imagini din poveste.

Reușita activității constă în modul în care educatoarea selectează poveștile accesibile nivelului de vârstă și intereselor copiilor, alege metode didactice variate și mijloace de învățământ atractive pentru a stârni interesul, curiozitatea și implicarea copiilor pe tot parcursul desfășurării activității, astfel încât la sfârșitul activității obiectivele propuse de educatoare să fie atinse.

 

Bibliografie:

⃰⃰⃰  ⃰  ⃰ Curriculum pentru educație timpurie (a copiilor de la naștere până la vârsta de 6 ani), M.E.N., București, 2019;
Tătaru, L., Glava, A., Chiș, O., Piramida cunoașterii, repere metodologice în aplicarea curriculumului preșcolar, Editura Diamant, Pitești, 2014.

  • avatarPublicat de:
    Radu Ștefania-Mihaela

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. Prichindelul Isteț, Turda, Cluj.