Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Proiectul educativ, „Cartea prietena mea”, are drept temă familiarizarea preșcolarilor cu poveștile, drept colaboratori pot fi bibliotecile locale, palatele copiilor, edituri de cărți, iar ca resurse sunt necesare: cărți, imagini, planșe, aparatura de specialitate, materiale de bricolat, panouri și diplome.

Oportunitățile proiectului sunt optimizarea actului educativ, asigurarea participării active a fiecărui copil, colaborarea foarte bună cu centrele locale, creșterea randamentului de memorare prin implicarea activităților extrașcolare, diversificarea activităților intra și extrașcolare prin implicarea părinților și profesorilor în desfășurarea acestora.

De asemenea punctele tari prezentate de proiect sunt dezvoltarea capacității cognitive, dorința de interacțiune socială a copiilor, de cunoaștere, dezvoltarea emoțională a copiilor prin prisma poveștilor, adaptarea comportamentului la norme morale, relații interpersonale între educatoare - preșcolari, educatoare - părinți, ceea ce favorizează un climat deschis, familiarizarea cu centrele locale de cultură.

Scopul proiectului reprezintă familiarizarea celor mici cu centrele educative (ludotecă, bibliotecă) cu scopul de a le oferi un cadru sigur pentru a-și descoperi propriile emoții, precum și stimularea interesului pentru lectură individuală și colectivă în perioada preșcolară, în vederea dezvoltării vocabularului (exersarea limbajului și comunicării, dezvoltarea capacităților de socializare precum și implicarea activităților extrașcolare).

În urma derulării proiectului preșcolarii trebuie să descopere lumea emoțiilor (să le recunoască, să le accepte și să le gestioneze), să descrie prin imagini și prin joc emoții pe care le experimentează diferite personaje, să obțină competențelor de comunicare, să exerseze deprinderi sociale de interacțiune, de intercomunicare și toleranță reciprocă în contexte diferite, să-și dezvolte atitudini pozitive față de cărți și povești, și nu în ultimul rând îmbunătățirea relației școală-familie.

Activitățile proiectului educativ sunt zece la număr și se desfășoară pe parcursul unui an școlar.

Activitatea numărul 1: „Atelier de joc și joacă”, se desfășoară în sala de grupă și are drept colaboratori părinții. Resursele sunt videoproiector, panouri pentru expoziție, flipchart, aparat foto, frunze uscate, lipici, cartoane colorate, foarfecă. Organizatorii vor amenaja sala creând o atmosferă de poveste cu tematica „toamna”. Jocul s-a desfășurat prin realizarea unor planșe din frunzele copacilor, , cu titlul „Toamna”, care ulterior au fost expuse pe un panou amenajat la nivelul școlii pentru promovarea proiectului. Joaca s-a realizat prin intermediul unor activități ludice, cum ar fi: ghicitori, cântece, poezii de toamnă.

Lectura – gradul de înțelegere cognitivă a unei povești noi. „Omida mâncăcioasă” de Eric Carle, afișată cu ajutorul unui videoproiector.

După fixarea conținutului poveștii se va purta o discuție referitoare la transformarea omizii (cum apar fluturii).

Beneficiarii acestei activități sunt copiii, părinții și grădinița, iar ca modalități de monitorizare și evaluare se folosește expoziția și fotografia.

Activitatea numărul 2: „Unde dorm cărțile? Care este casa lor?”, se desfășoară în cadrul bibliotecii din oraș, are drept colaboratori biblioteca, părinții și grădinița, iar ca resurse mijloc de transport pus la dispoziție de bibliotecă, cărți, imagini, jocuri.

Această activitatea presupune vizita copiilor la biblioteca din oraș pentru a se familiariza cu aceasta, dar și cu bibliotecara.

Deplasarea copiilor se face cu ajutorul unui microbuz pus la dispoziție de către părinți.

În timpul vizitei copiii vor învăța ce conține o bibliotecă, dar și faptul că în incinta acesteia nu se vorbește, nu se face zgomot. La această vizită ne însoțesc și părinți ai preșcolarilor.

Modalitatea de monitorizare și evaluare se realizează prin expoziție, fotografii, amenajarea sectorului de bibliotecă în sala de grupă.

Activitatea numărul 3: „Prima mea carte”, se desfășoară la palatul copiilor din oraș, partenerii sunt părinții, grădinița, comunitatea locală, resursele utilizate sunt panouri pentru expoziție, flipchart, aparat foto, lipici, foarfece, creioane colorate, abțibilduri, hârtie colorată.

Activitatea aceasta presupune desfășurarea unui atelier la Palatul Copiilor din oraș, unde copiii creează propria carte, folosindu-și imaginația și creativitatea.

Deplasarea copiilor se face cu ajutorul unui microbuz pus la dispoziție din resursele proprii ale părinților. Educatoarele împreună cu personalul de la Palatul Copiilor, vor pregăti materiale necesare elaborării acestei cărți: coli, imagini cu diferite desene pentru decupat și colorat, versuri scrise la calculator, lipici, foarfece, creioane colorate.

Un personaj din povești Zâna Toamnă, își fac apariția și îi ajută pe cei mici să creeze cele mai frumoase cărticele. La această vizită, ne însoțesc și părinți ai preșcolarilor.

Modalitățile de monitorizare și evaluare: expoziția, fotografia, adăugarea cărților create la biblioteca sălii de grupă.

Activitatea numărul 4: „Personajul meu preferat”, se desfășoară în sala de grupă, partenerii sunt părinții și grădinița, resursele sunt constituite din costume care înfățișează personajul preferat și aparatul foto.

Activitatea presupune un joc de rol, în care copii trebuie să-și aleagă personajul preferat. Părinții vor participa prin confecționarea costumelor. Prin jocul de rol, copiii intră în pielea personajului, deghizându-se și jucându-se, exact ca el, activitate ce le va stimula imaginația. Fiecare a spus care este personajul preferat și de ce l-au ales. Se organizează astfel o paradă a costumelor la nivelul grădiniței pentru care se vor acorda diplome.

Beneficiarii sunt preșcolarii, părinții, educatoare, grădinița, iar modalitățile de monitorizare și evaluare sunt expoziție, fotografii, carnavalul costumelor.

Activitatea numărul 5: „Cartea, prietena mea”, se desfășoară în sala de grupă, partenerii sunt părinții, iar resursele sunt cărți vechi, lipici, cartoane colorate, imagini, aparat foto.

În cadrul acestei activități copiii, vor aduce de acasă o carte veche pe care o vor recondiționa în sala de grupă. Vor lipi coperți noi cu imagini și abțibilduri. Educatoarele vor distribui materialele necesare fiecărui copil și vor face aprecieri și fotografii pe parcursul activității. La final, cărțile recondiționate, vor fi expuse la sectorul de bibliotecă.

Beneficiarii sunt preșcolarii, părinții, educatoare, iar modalitățile de monitorizare și evaluare sunt expoziția fotografiilor, adăugarea cărților la biblioteca sălii de grupă.

Activitatea numărul 6: „Ce frumoase sunt cărțile din grădinița mea”, se desfășoară în sala de grupă, partenerii sunt părinții, iar resursele sunt constituite din acuarele, pensule, sclipici, coli.

Această activitate presupune imaginația copiilor. Ei vor picta în interiorul unei cărți imprimate pe o coală A4 un personaj favorit, din povestea preferată. Educatoarele vor imprima pentru fiecare copil o carte pe care o vor împărți alături de celelalte materiale necesare. Copiii își vor folosi imaginația pentru a picta cele mai frumoase personaje, care ulterior vor fi afișate la intrarea în sala de grupă, pentru a fi apreciate de toți părinții, dar și de restul copiilor din grădiniță.

Beneficiarii sunt preșcolarii, educatoare, iar modalitățile de monitorizare și evaluare sunt expoziția și fotografiile.

Activitatea numărul 7: „Trăistuța cu povești”, se desfășoară în sala de grupă, partenerii sunt părinții, iar resursele sunt poveștile, puzzle-uri, lipici, planșe din carton, aparat foto.

Această activitate presupune împărțirea copiilor pe 6 grupe. Fiecare grupă va primi câte un puzzle cu piese de dimensiuni corespunzătoare vârstei, care va ilustra câte o poveste citită la clasă (Albă ca Zăpada și cei șapte pitici, Omida mâncăcioasă, Scufița Roșie, Ridichea Uriașă, Povestea Curcubeului, Rățoiul cel urât). Activitatea are în vedere exersarea deprinderilor și abilităților dobândite în vederea îmbinării corecte a elementelor date pentru a realiza întregul; Copiii trebuie să recunoască poveștile după finalizarea puzzle-ului și apoi să reproducă ceea ce-și aduc aminte din povești. Educatoarele vor distribui materialele necesare fiecărei grupe și vor face aprecieri și fotografii pe tot parcursul activității. Puzzle-urile obținute sub formă de tablouri, vor fi expuse în sala de grupă.

Beneficiarii sunt preșcolarii, părinții, educatoare, iar modalitățile de monitorizare și evaluare sunt expoziția și fotografiile.

Activitatea numărul 8: „Ludoteca - Centrul ludico-educativ”, se poate realiza în sala de grupă sau în centre de la Palatul Copiilor sau specializate în activități extrașcolare, parcuri, ca parteneri îi avem pe părinți/ și instituția implicată unde se poate desfășura activitatea, iar ca resurse avem jucării, planșe, flipchart, aparat foto.

Prin joc și jucării copiii descoperă lumea, învață ușor despre ea, pot socializa și învață jucându-se. Educația prin joc și jucării este distractivă și amuzantă. Ludoteca le oferă posibilitatea să se joace liberi, să devină eroii principali ai unor jocuri și să inventeze posibilități de joc. Copiii trebuie să așeze personajele sub formă de jucării sau planșe la poveștile din care fac parte. Ulterior vor realiza mici povestiri folosind jucăriile în miniatură drept personaje, utilizând un limbaj adecvat și corect.

Beneficiarii sunt preșcolarii, părinții și educatoarele. Modalitățile de monitorizare și evaluare sunt evaluare globală prin observarea comportamentului și fotografierea pe parcursul întregii activități.

Activitatea numărul 9: „Poveștile și emoțiile copiilor”, se desfășoară în sala de grupă, ca parteneri avem părinții, iar ca resurse imagini, jetoane, flipchart, aparat foto.

Pe baza unor imagini selectate din poveștile preferate ale copiilor, se realizează jetoane cu diverse stări (bucurie, tristețe, furie), pe care copiii trebuie să le asocieze cu emoțiile. De asemenea copiii trebuie să recunoască personajele și poveștile din care fac parte. Activitatea presupune și rezolvarea unei fișe de lucru, în care copiii trebuie să asocieze fiecare personaj cu imaginea corespunzătoare din poveste, apoi să coloreze personajul preferat.

Beneficiari sunt preșcolarii, educatoarele. Modalitățile de monitorizare și evaluare sunt expoziția și fotografiile.

Activitatea numărul 10: „Expoziție”, se desfășoară în sala de grupă, parteneri sunt părinții și o editură care publică cărți pentru copii, iar resursele sunt panouri, flipchart, videoproiector, aparat foto, pozele imprimate din timpul activităților desfășurate pe parcursul anului, ,toate planșele și lucrările preșcolarilor din timpul anului.

Această activitate reprezintă evaluarea finală, în care se pune în evidență efortul depus al preșcolarilor pe parcursul anului printr-o frumoasă expoziție cu lucrările lor. La această activitate iau parte părinții, bunicii, dar și cadre didactice din întreaga grădiniță și copiii celorlalte grupe. Preșcolarii sun felicitați și premiați cu diplome, cărți pentru vacanța de vară de colorat și citit împreună cu părinții – primite ca sponsorizare din partea unei edituri cu care putem încheia o colaborare dar și cadouri surpriză.

Beneficiari sunt preșcolarii, educatoarele, părinții, grădinița. Modalitățile de monitorizare și evaluare: expoziția, fotografiile.

Rezultatele așteptate în urma proiectului sunt calitative precum însușirea deprinderii de lucrat cu, cărțile, de interes pentru citit și scris; activizarea, dezvoltarea, nuanțarea vocabularului preșcolarilor; dezvoltarea creativității și a imaginației, dezvoltarea cognitiv-afectivă, cât și cantitative vizita la Biblioteca Națională și la Palatul Copiilor; activități în colaborare cu biblioteca și cu părinții; expoziția de cărți și lucrări ale preșcolarilor.

Impactul proiectului se produce asupra:

  • Preșcolarilor - prin îmbunătățirea competenței de lectură, îmbunătățirea rezultatelor în ceea ce privește dezvoltarea limbajului, stimularea interesului preșcolarilor pentru carte și lectură, dezvoltarea cooperării între preșcolari la nivelul grupei. Asigurarea unui nivel normal de dezvoltare socio-emoțională și familiarizarea cu diferite centre educative.
  • Părinților - abilitarea părinților cu practici de susținere, stimulare a interesului copiilor pentru lectură, creșterea nivelului de implicare a părinților în viața grădiniței.
  • Grădiniței - creșterea prestigiului în comunitate locală și educațională, colaborare pe viitor cu Biblioteca Națională, Palatul Copiilor, Editura; consolidarea relației grădiniță-părinți.

Evaluarea finală se realizează prin portofolii cu desene, fotografii, expoziția cu lucrările din timpul anului realizate de către copii. Continuitatea proiectului va fi datorată faptului că, prin modul de organizare și desfășurarea întregii palete de activități, se va reuși dezvăluirea către copii a frumuseții lumii aflate între coperțile unei cărți, o lume fantastică precum și importanța mesajului transmis cu ajutorul lor, a operelor literare destinate copilăriei, care le va stârni curiozitatea pe viitor.

Adoptarea proiectului la nivel de grădiniță de către restul grupelor, marchează reușita și continuitatea proiectului. Proiectul este viabil și are drept scop desfășurarea activităților comune, împărtășind astfel fiecare din experiența sa, învățând unii de la alții.

  • avatarPublicat de:
    Moraru Liza-Marie

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița Nr.72, București.