Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Planeta noastră are nevoie de ajutor! Pornind de la starea actuală de degradare în care regăsim mediul înconjurător și analizând schimbările care apar tot mai des în natură, se impune luarea unor măsuri rapide, dar și a unor măsuri de durată și care să prezinte efecte pozitive pe termen lung. Din acest motiv, considerăm studierea unor elemente de educație ecologică la vârsta preșcolară ca fiind o modalitate optimă în vederea ameliorării stării actuale în care se regăsește mediul înconjurător, dar și în prevenirea degradării accentuate care s-ar putea produce în următorii ani, în condițiile în care nu sunt luate măsuri.

Formarea și educarea oamenilor în sprijinul ocrotirii naturii și a mediului înconjurător este necesar să înceapă încă de la vârsta copilăriei, când preșcolarii prezintă interes și curiozitate față de tot ceea ce îi înconjoară, când doresc să afle cât mai multe lucruri despre mediul social și, în special, mediul natural. Prin studierea elementelor specifice educației ecologice încă din educația timpurie, copilul învață să exploreze realitatea înconjurătoare, să analizeze, să pună întrebări în legătură cu aspectele întâlnite, să-și exprime trăirile emoționale, să inițieze acțiuni, formându-și comportamente ecologice durabile.

Prin intermediul activităților din grădiniță îi putem ajuta pe preșcolari să pătrundă treptat, cu pași mici, în tainele naturii și ale educației ecologice, îi putem sensibiliza în ceea ce privește mediul înconjurător și problemele sale, îi putem învăța să simtă bucurie la atingerea unei flori frumos colorate și parfumate, putem picura puțină dragoste în sufletele lor pentru un animal. La vederea acestor lucruri, putem considera formate sentimentele și deprinderile acestora în raport cu mediul înconjurător și vom avea certitudinea că, prin intermediul lor, natura va putea respira din nou.

Având o mare libertate în proiectarea și desfășurarea activităților instructiv-educative, în învățământul preșcolar, cadrul didactic poate opta pentru realizarea unor activități de educație ecologică în cadrul tuturor categoriilor de activitate: activități de dezvoltare personală, activități liber alese, activități pe domenii experiențiale.

În ceea ce privește activitățile și jocurile liber alese, obiectivele educației ecologice la vârsta preșcolară pot fi atinse prin organizarea activității copiilor pe centre de interes.

În centrul de interes Științe, existent în toate grădinițele, copii au la dispoziție materiale ilustrative cum ar fi cărțile, atlasele, enciclopediile, lupă, microscop, instrumente pentru realizarea diferitelor experimente, materiale din natură, toate acestea contribuind la apropierea copilului de natură pe care o descoperă treptat, fie prin intermediul materialelor ilustrative, fie prin observarea materialelor concrete din natură, individual sau alături de alți copii cu care cooperează și se joacă.

Amenajarea centrelor de interes depinde de creativitatea cadrului didactic, de tematica abordată și de resursele existente în dotarea grupei, însă, în vederea formării capacităților ecologice ale preșcolarilor pot fi realizate diferite experimente care ilustrează fenomenele din natură, viața plantelor, efectele poluării asupra mediului înconjurător. De asemenea, în cadrul acestei arii de stimulare, copiii descoperă locuri și natura specifice unor zone cu care nu pot lua contact direct.

În centrul de interes Bibliotecă, cadrul didactic organizează activități din sfera limbajului și care contribuie la dezvoltarea vocabularului acestora și lărgirea sferei de cunoștințe referitoare la diferite domenii, materialele des utilizate în cadrul acestei arii de stimulare fiind: cărțile, caietele, instrumente de scris, ziare, reviste, imagini, CD/ DVD.

Referindu-ne la educația ecologică desfășurată în grădiniță, activitățile pe care copiii le desfășoară în cadrul acestui centru de interes contribuie la îmbogățirea cunoștințelor copiilor cu privire la mediul înconjurător și la formare interesului pentru ocrotirea și protejarea acestuia.

Aria de stimulare Artă este spațiul din interiorul sălii de grupă în care copiii își exprimă emoțiile, sentimente și concepția despre lumea înconjurătoare prin desene, picturi, prin dans și cântec. Lucrările copiilor realizate în cadrul acestui centru de interes pot fi realizate prin materialele clasice, dar pot fi utilizate și materiale neconvenționale, refolosibile. Astfel, pe de o parte, copiii realizează lucrări inedite, iar pe de altă parte, conștientizează, importanța refolosirii diferitelor materiale și contribuie, astfel, la păstrarea sănătății mediului înconjurător.

În centrul de interes Construcții, printre materialele puse la dispoziția copiilor se află: diverse jocuri de construcții, cuburi de diferite dimensiuni, jucării specifice diferitelor teme abordate. Acest centru de interes le permite copiilor să-și valorifice creativitate, ajungând că creeze diferite instrumente ale viitorului prin care păstrarea unui mediu înconjurător nepoluat să devină un lucru ușor de realizat.

Centru de interes Joc de rol vizează activitățile care îi permit copilului exersarea diferitelor roluri sociale. În ceea ce privește educația ecologică, copii pot desfășura activități jocuri diverse, „De-a grădinarii”, „De-a ecologiștii”, „Detectivii poluării” și ,,De-a florăresele’’

În cadrul activităților pe domenii experiențiale, activitățile instructiv-educative se desfășoară sub diferite mijloace sau modalități de realizare. În cele ce urmează, vom descrie modalitățile de realizare pe care le pot îmbrăca activitățile de educație ecologică și care contribuie la atingerea obiectivelor acesteia.

Activitatea de observare în grădiniță permite perceperea activă și sistematică a elementelor și fenomenelor mediului înconjurător, aspect ce subliniază importanța acestui mijloc de realizare a activităților de educație ecologică, ținând cont de faptul că la această vârstă, preșcolarii, învață pe cale intuitivă. Așadar, observarea mediului natural reprezintă unul dintre principalele izvoare ale cunoașterii.

Lectura după imagini reprezintă un alt mijloc eficient de realizare a obiectivelor educației ecologice și care, prin materialul intuitiv cu conținut variat, legat de diferite aspecte ale realității înconjurătoare cunoscute sau mai puțin cunoscute de copii stimulează dezvoltarea vocabularului, cunoașterea diferitelor semnificații ale conceptelor ce au legătură cu ecologia, formarea deprinderilor de păstrare și ocrotire a mediului înconjurător și a unor atitudini pozitive față de acesta.

Convorbirea reprezintă un mijloc de realizare a activității didactice care contribuie la fixarea și sistematizarea cunoștințelor preșcolarilor cu privire la diferitele teme abordate în procesul instructiv-educativ și îndeplinește două funcții de o importanță deosebit de mare pentru dezvoltarea copilului: îmbogățește cultura acestuia cu noțiuni despre mediul înconjurător și contribuie la dezvoltarea limbajului copilului de vârstă preșcolară.

Rolul educatoarei în desfășurarea optimă a activităților de convorbire este decisiv în conștientizarea copiilor cu privire la rolul omului pentru natură, la înțelegerea efectelor acțiunilor pozitive, respectiv, negative ale omului pentru sănătatea mediului înconjurător, în discutarea și elaborarea unor modalități de combatere a acțiunilor distructive ale omului și a poluării mediului înconjurător.

Jocul didactic reprezintă acea formă de realizare a activităților de educație ecologică în preșcolaritate deosebit de valoroasă în modelarea viitoarei personalități a copilului, întrucât, oferă posibilitatea copilului să exploreze domeniul de studiu propus, să cunoască mai bine mediul înconjurător și problemele care acesta se confruntă sub forma jocului care îl atrage și facilitează învățarea. Pe lângă dezvoltarea cognitivă, prin joc, preșcolarul are posibilitatea de a se manifesta în mod spontan, sincer, liber și își descoperă interesele.

  • avatarPublicat de:
    Toma Adriana-Ioana

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița PP Nr.3, Brașov.