- Proiect didactic -
Copiii Grupei Mijlocii sunt surprinși de un clovn care face tumbe și de un prezentator care bate la tobă și anunță pe cei prezenți, prin portavoce: „Lume!!! Lume! Veniți să vedeți circul! Veniți cu mic, cu mare la circ! Cumpărați bilete! Biletul costă doar un zâmbet!”
Copiii sunt îndemnați să vină și să cumpere bilete la spectacolul de circ, (fiecare copil va primi un bilet de intrare sub forma unui medalion, în schimbul unui zâmbet), își dau mâinile în „cercul prieteniei”, iar educatoarea îi întâmpină salutând: „Bună dimineața, copii veseli!!!”.
Activitatea de grup se realizează cu toți copiii așezați în cerc. Se poartă o discuție legată de anotimpul în care ne aflăm și se aleg jetoanele necesare realizării calendarului naturii.
Pentru destinderea atmosferei, dar și pentru stabilirea obiectelor de îmbrăcăminte necesare zilei în care se desfășoară activitatea, li se cere copiilor să îmbrace hainele potrivite pentru a putea să plece la circ (îmbrăcați geaca!; pune-ți-vă căciulile!; ghetuțele le încălțăm! etc.).
Se face apoi prezentarea programului zilei, observarea decorului pregătit și a materialelor de pe parcursul zilei (panglici colorate, trambuline, cort așezat pe cortină, personaje, animale, leagăn), instrumente de scris (creioane colorate, carioci, pixuri cu gel), acuarele, pipete, pensule, palete culori, paie, imagini cu umbre și jetoanele corespunzătoare, un joben mare din fetru, bucăți de polistiren decupate tip puzzel, pânză pentru arenă, microfoane, imaginile plastifiate ale unor elemente din lumea circului – elefanți, mingi, suporturi de circ, foci, cufăr, emoticoane, cub cu emoții, mănuși și baghetă de magician, materialele necesare realizării unui clovn - farfurii de carton, etc.).
Centrele de interes:
- ARTĂ: Cutii surpriză - desen; Artificii - pictură prin suflarea petelor de culoare.
- JOC DE MASĂ: Jobenul magic - imagini cu diferite obiecte și umbrele lor.
- CONSTRUCȚII: Arena circului - construcții-puzzel din bucăți de polistiren.
- JOC DE ROL: Interviu
Trecerea la activitatea matematică s-a făcut pe o melodie specifică circului.
Domeniul științe - activitate matematică
Dresorii de animale, jocul-exercițiu cu material individual, a avut ca scop dezvoltarea capacității de a înțelege și de a utiliza dimensiuni (mărimea). Copiii au învățat să ordoneze crescător și descrescător obiectele mulțimilor date, folosind un limbaj specific matematic.
Ordonarea obiectelor s-a realizat pe o scenă realizată de copii la centrele de interes, sub supravegherea atentă a siluetei unui dresor de animale. Satisfacția a fost mare, pentru faptul că cei mici au așezat mingi pe botul focilor, iar elefanții pe suporturile de circ.
Copiii sunt puși în dificultate, prin schimbarea poziției unor elemente din șir, la închiderea ochilor.
Domeniul Limbă și comunicare:
Cufărul emoțiilor, joc didactic pentru dezvoltarea deprinderii de a construi propoziții, corecte din punct de vedere gramatical, recunoscând emoțiile create în imaginile prezentate. Copilul atins de bagheta fermecată va extrage din cufăr o imagine și va formula o propoziție. Acesta va alege un coleg care să denumească emoția trăită de personajul din imagine. Copiii primesc aplauze pentru răspuns.
Varianta I: Se va proiecta un scurt film „Ghicești emoția?” (video):
Pe baza proiecției copiii vor ghici emoția, formulând propoziții simple, Ex: Fetița este tristă, Fetița este bucuroasă.
Varianta II: Completează cuvântul care lipsește.
Un copil ceva mai mare
M-a lovit, mă doare tare!
Îl privesc neputincios
Și simt că sunt....(furios).
Când apa mi s-a vărsat
Peste planșa ce-am lucrat,
Nu m-am mai simțit artist
Ci am fost un pic cam...(trist).
Un creion am rătăcit,
Un coleg mi l-a găsit,
Eu i-am mulțumit frumos
Și-am fost tare....(bucuros)!
Varianta III: Folosind aplicația Wordwall, se va învârti roata cu emoții. Copiii vor fi îndemnați să găsească idei referitoare la situațiile care îi fac să se simtă bucuroși, triști/supărați, furioși, uimiți (sentimente descrise pe roata jocului).
Toate răspunsurile vor fi luate în seamă și înregistrate pe cubul cu emoții.
Tranziție: Copiii vor fi dansatori la circ și vor executa dansul Fanfara.
Domeniul om și societate - activitate practică
Clovnul vesel, o activitate de consolidare de priceperi și deprinderi, lipire, care a urmărit dezvoltarea creativității practice prin alegerea liberă a materialelor și modului de decorare.
Lucrările realizare au fost folosite de copii pentru jocul dinamic de la Activități liber alese (ALA2), „Carnavalul Circului”.
Amintirile acestei zile minunate au fost surprinse în fotografii, care au fost prinse într-un mic album.
- Publicat de:
Vasile Mariana
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița Nr.178, București.