Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Activități integrate care susțin familiarizarea preșcolarilor cu numerele în limitele 1-10

Însușirea noțiunilor și conceptelor pre-matematice și matematice din grădiniță pot fi abordate în cele mai variate forme, în orice moment al zilei, în toate categoriile de activități din grădiniță, ori de câte ori se ivește ocazia, atât pe discipline, cât și în manieră integrată. Acestea nu sunt utile doar pentru viitorul școlar, pentru învățarea aritmeticii, iar activitățile în care se pot urmări aceste obiective nu trebuie să fie exclusiv matematice. Orice activitate din grădiniță poate contribui la însușirea conceptelor matematice.

Fiecare activitate matematică trebuie proiectată astfel încât să-și găsească aplicabilitatea în viața de zi cu zi, valorificându-se în acest sens toate împrejurările sau evenimentele zilnice privind înțelegerea conceptelor legate de spațiu, timp, forme, număr, unități de măsură, etc. De exemplu, o imagine sau o carte de povești se poate transforma într-o activitate integrată cu conținut matematic, prin numărarea obiectelor/personajelor dintr-o imagine, așezarea în perechi a acestora, compararea și analizarea grupelor (mai multe/mai puține obiecte), etc.

Urmărind cerințele noului curriculum, educatoarea poate proiecta și desfășura activități integrate, folosind ca formă de realizare jocul didactic integrat, în care se pot îmbina sarcini didactice din mai multe domenii experiențiale (2-3 domenii). Având aceeași structură și respectând aceleași condiții de desfășurare pentru toate domeniile de cunoaștere, jocul didactic integrat contribuie la însușirea noțiunilor din orice categorie de activitate într-un mod atractiv, aplicându-le în rezolvarea sarcinilor jocului, la transferarea cunoștințelor dintr-un domeniu în altul, preșcolarul asimilând în același timp, cunoștințe din mai multe domenii.

Comparații, clasificări, serieri, analogii, localizări în spațiu, numărat se întâlnesc în activități de cunoaștere a mediului (corpul uman, legume-fructe; animale-păsări; flori) dar și în cele de educarea limbajului (compararea personajelor, împărțirea lor după un anumit criteriu, un anumit număr de personaje, poezii numărători, ghicitori, etc.), de educație fizică (se compară staturile preșcolarilor, așezarea lor în ordine crescătoare/descrescătoare, așezarea în rând câte unul, câte doi, etc., numărarea timpilor exercițiilor fizice în timpul executării lor, a pașilor de dans popular/tematice), în activitățile de educație muzicală (cântece numărătoare, jocuri muzicale). Prin intermediul acestor activități, se fixează și se consolidează elemente de conținut informativ și formative, specifice activităților matematice.

I. - Activitățile de dezvoltare personală (ADP) includ rutinele, tranzițiile și activitățile din perioada după-amiezii (pentru grupele cu program prelungit sau săptămânal) inclusiv activități opționale. Rutinele prin activitățile de tipul sosirea copilului, întâlnirea de dimineață, micul-dejun, igiena, masa de prânz, somnul/perioada de relaxare de după amiază, gustările și plecarea copiilor, prin repetarea lor zilnică la intervale de timp stabile oferă de asemenea numeroase situații de dobândire și exersare a unor noțiuni matematice precum cele spațiale, temporale, corespondența de unu la unu, etc. Tranzițiile pot lua forma unor activități de joc pe muzică sau în ritmul dat de recitarea unei numărători, a unor exerciții de mers ritmat, interpretarea unui joc cu text și cânt cu diferite forme de mers coloană câte unul, cu un anumit număr de mișcări de brațe sau în perechi.

II. - Organizarea spațiului grupei pe centre de activitate, care integrează diferite domenii de cunoaștere și experiențe de învățare diverse, prin activitățile liber-alese (ALA), răspunde cerințelor de dezvoltare globală a preșcolarului și oferă un caracter activ procesului didactic, în care cei mici socializează cu alți copii sau cu adulții, interacționează cu materialele centrelor, individual, în perechi sau în grup.

Pentru însușirea și înțelegerea conceptelor matematice, toate centrele de învățare din sala de grupă oferă ocazii optime de învățare și exersare a acestora.

1. - Acțiunile cu jucăriile de la centrul de activitate Construcții, din cadrul activităților liber-alese precum Lego, cuburi de lemn, piese geometrice, bețișoare de diferite lungimi, grosimi sau mărimi, au un rol important în însușirea conceptelor specifice activităților matematice. Educatoarea poate solicita copiilor să sorteze piesele de joc după un criteriu sau mai multe (culoare, formă, mărime) și să construiască cu acestea un bloc, o mașină, un tren (formare de grupe de obiecte), să folosească în construcție un anumit număr de piese, exersându-și astfel număratul. Pot construi parcări în care să intre un anumit număr de mașini, cât indică cifra de pe indicatoarele din parcare, să indice ordinea în care s-au așezat acestea, care este prima, a doua, a treia, să construiască strada pe care locuiesc cu tot atâtea blocuri câte le arată educatoarea, etc.

2. - La centrul Știință trebuie să existe jetoane cu obiecte și cifre, fișe individuale sau de grup cu sarcini specifice domeniului Știință,, tăblițe magnetice, cifre magnetice, jocuri confecționate de educatoare (planșe A3 cu grupuri de obiecte desenate; jetoane cu grupe de obiecte și cifre, care trebuie așezate în ordine crescătoare sau descrescătoare; jetoane cu etapele de dezvoltare a omului, plantelor, insectelor, animalelor, etc.). Acestea sunt de un real folos preșcolarilor pentru învățarea, consolidarea sau verificarea noțiunilor matematice privind însușirea numerelor naturale, aspectul ordinal al numerelor, recunoașterea cifrelor, raportarea numărului la cantitate și invers, compunerea și descompunerea numerelor.

3. - Jocurile de rol desfășurate în cadrul activităților liber-alese includ numere și cifre. Prin jocurile: „De-a vânzătorul”, „De-a gospodina”, „La cumpărături”, „La piață”, copiii având roluri de cumpărători sau vânzători folosesc în jocul lor număratul, scrierea cifrelor, folosirea banilor, compunerea sau descompunerea numerelor: își întocmesc liste de cumpărături în care trebuie să scrie cifrele corespunzătoare numărului de produse pe care le vor cumpăra, numără banii pe care trebuie să-i plătească vânzătorului, acesta la rândul său numără produsele pe care le vinde și banii pe care îi primește în schimbul lor, așază produsele pe rafturi, realizând astfel compuneri și descompuneri ale numerelor, etc. Corespondența de unu-la-unu poate fi întărită prin jocul „De-a familia”, de exemplu: fiecare păpușă cu patul ei sau „cești de cafea” pentru a servi mămicile venite în vizită, iar în jocul „De-a magazinul”, materialele folosite precum obiecte diverse, etichete ale obiectelor de vânzare, mașina de încasat, banii de jucărie, oferă prin experiența utilizării lor modalități eficiente de consolidarea a însușirii numerelor, a cifrelor corespunzătoare sau a calculului simplu.

4. - Un ajutor în cadrul centrului Joc de masă îl constituie jocurile din comerț: „Jocul numerelor”, Loto, Domino, Puzzle, numerele de podea (puzzle) pentru învățarea cifrelor și număratul în limitele 1-10, așezarea în ordine crescătoare/descrescătoare, consolidarea aspectului ordinal al numerelor, Jocul cu tăblițele perforate și pionezele de diferite culori pentru realizarea de serieri, după un anumit model sau din imaginația copiilor, consolidarea număratului și a numeralului ordinal prin așezarea pionezelor în șir (vertical sau orizontal), numărarea și indicarea ordinii lor, aprecierea cantității prin adăugarea sau luarea de pioneze de pe tăblițe.

În funcție de nivelul grupei, educatoarea poate inventa și confecționa jocuri atractive pentru preșcolari care să abordeze doar cifrele de care este nevoie la activități. Exemple de jocuri de masă:

  • Jocurile tip puzzle, de reconstituire a unor cifre, sunt ușor de confecționat și sunt plăcute de preșcolari.
  • Jocurile gen Păcălici dau posibilitatea copiilor să formeze grupe ori seturi de jetoane cu aceeași cifră.
  • Jocurile tip Lotto implică identificarea culorilor, numeralelor sau imaginilor, solicitând observarea, compararea, potrivirea.
  • Jocurile manipulative din orice obiect sau produs, ca boabe de fasole, nasturi, clești de rufe, capace de la sticle, scoici, pietricele sunt materiale didactice ideale pentru numerație și operațiile de triere, grupare, clasificare, ordonare. Cartoanele de ouă precum și cutii goale de bomboane de ciocolată sunt foarte bune recipiente pentru păstrarea acestora la îndemâna copiilor și folosirea lor la activități.
  • Jocuri tip Domino oferă posibilitatea de exersare a număratului prin realizarea corespondenței număr de buline - cifra corespunzătoare.
  • Prin înșirarea de mărgele colorate preșcolarii învață numeralele cardinale și ordinale precum și modul de dispunere a culorilor.

5. - La centrul Bibliotecă trebuie să existe imagini și cărți cu ilustrații pentru numărat și cifre. Preșcolarii de grupă mică, pot fi familiarizați cu noțiunile matematice prin intermediul cărților confecționate de educatoare sau din comerț, care cuprind imagini cu cifrele învățate, în care pot găsi fișe cu sarcini interdisciplinare specifice activității integrate planificate.

La grupa mijlocie și grupa mare, în cadrul acestui centru, copiii pot colabora cu educatoarea pentru a-și crea propriile cărți, reviste, albume în care să se regăsească elemente specifice activităților matematice. Astfel ei învață cum se realizează o carte și în același timp exersează număratul sau scrierea cifrelor prin desfășurarea etapelor de alcătuire a cărții: alegerea a două foi care sunt coperțile, a paginilor cărții, pe care le numerotează și asamblarea ei. Filele cărții pot conține sarcini corespunzătoare consolidării numărului și cifrei reprezentate, aspectului ordinal sau exerciții de compunere și descompunere a numerelor.

6. - Sectorul Nisip și apă oferă copiilor experiența conceptelor de măsurare și comparare prin exerciții de umplere și golire a unor recipiente diverse, de diferite mărimi. Se pot desfășura numeroase jocuri de consolidare a cunoștințelor matematice într-un mod distractiv: „Câte obiecte plutesc, câte s-au scufundat?”, „A câta barcă a plecat?”, „Te rog să-mi dai....!”(primul vapor, al doilea, etc.), „Acvariul cu pești”, etc. De asemenea, copiii pot exersa scrierea cifrelor în nisip.

7. - Centrul Artă, prin realizarea de teme precum: „Caută culoarea pereche”, „Flori pentru mama”, „Baloane pentru Ziua copilului”, etc., recitarea de poezii numărători sau interpretarea de cântece/jocuri muzicale pe aceste teme oferă de asemenea numeroase posibilități de exersare a cunoștințelor matematice. Întărirea corespondenței de unu-la-unu se realizează foarte bine atunci când se împart foi –pensule-culori copiilor care lucrează la acest centru sau prin realizarea de colaje, machete, confecționarea de obiecte unde preșcolarii trebuie să folosească un anumit număr de elemente.

 

Bibliografie:
Dumitrana, M. (2002). Activități matematice în grădiniță. București: Editura Compania;
***Curriculum pentru educație timpurie”, (2019), București, Ministerul Educației Naționale;
Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani, 2018;
***(2012). Ghid de bune practici pentru educația timpurie a copiilor între 3-6/7 ani. Ministerul Educației Cercetării și Tineretului;
*** (2008). Activitatea integrată din Grădiniță. Ghid pentru cadrele didactice din învățământul Preuniversitar. Editura Didactica Publishing House .

  • avatarPublicat de:
    Sapungi Laura-Cecilia

    Profesor înv. preșcolar, la Liceul Teoretic „Gheorghe Munteanu Murgoci”, Măcin (GPP Nr.4).