Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Necesitatea desfășurării unor activități în care copiii să fie transpuși în lumea minunată a teatrului, vine din faptul că, aceștia sunt caracterizați la vârstele mici de o puternică fascinație și interes pentru universul populat de zâne, păpuși și spiriduși hazlii.

Spectacolele de teatru, în toate formele lui, bine dispun copiii și dau acestora emoții puternice prin empatizarea cu personajele.

Totodată, punerea acestora în diverse situații și poveștile puse în scenă, sunt mijloc de educație ce stimulează și dezvoltă creativitatea, imaginația, expresivitatea și educă capacitatea artistică a preșcolarilor.

Desfășurarea de activități teatrale în grădiniță, are menirea de a satisface nevoia de cunoaștere a copiilor, de a- i ajuta să învețe cât mai multe povești și de a le dezvolta capacitățile de relaționare și de exprimare liberă a ideilor. Jocurile de rol, dramatizările, diversele forme de teatru (de masă, mimă, de păpuși, etc.), dialogurile, îi ajută în descoperirea abilităților artistice și înclinațiile pentru lumea teatrului. Confecționarea, în cadrul activităților, de păpuși, măști, decoruri, produc bucurie și facilitează acumularea de cunoștințe și creează o atmosferă de destindere.

De asemenea, copiii sunt în permanență motivați să se implice în lucrul în echipă și sunt ajutați să dezvolte comportamente morale pozitive. Copilul, capătă astfel încredere în sine, își pune în valoare stima de sine, mimica și plăcerea de a recita în fața publicului.

Ca și obiective principale în derularea de activități teatrale cu preșcolarii trebuie să urmărim: cunoașterea și respectarea normelor de comportare civilizată la un spectacol de teatru, familiarizarea copiilor cu noțiuni legate de universul poveștilor și a personajelor, cunoașterea unor forme simple de teatru, transpunerea în pielea unor personaje din povești, dezvoltarea capacităților de exprimare liberă, formarea capacităților artistice, descoperirea talentului, pasiunii pentru teatru și poveste, formarea și dezvoltarea capacităților de a da frâu liber imaginației, fanteziei, afectivității, dezvoltarea capacităților de interpretare a unor roluri, cultivarea unor atitudini pozitive.

Pentru realizarea obiectivelor, trebuie planificate activități diverse, atractive, din cât mai multe domenii de activitate, care pot fi realizate cu ușurință de către copii, dar și care să solicite implicarea părinților și care pot fi integrate în calendarul zilnic al activităților.

Exemple de activități ce pot fi utilizate în practica de zi cu zi:

  1. Convorbiri și discuții: „La teatru”, „Ce păpușă vreau să fiu”, „Personaje bune, personaje rele”;
  2. Observări: „Să cunoaștem păpușile”;
  3. Activități plastice și practice: „Personaje din poveștile îndrăgite” (modelaj), „Păpușile prind viață” ( activitate practică), „Teatrul de păpuși” (desen); „Vă invităm la teatru!” (lucrare colectivă), „Ne pregătim de carnaval!” ( confecționare de măști și accesorii pentru carnaval);
  4. Jocuri de rol și interpretări: „Personajul preferat”, „Schimbăm rolurile”, „Dialog cu Zâna Toamnă” , „Păpuși pe mâini”, „Cel mai bun recitator”;
  5. Activități teatrale: „Lumea poveștilor” (spectacol), „Personaje îndrăgite de copii” (teatru de masă), „Să mergem la teatru” (vizionare), „Ghicește, ghicește!” (teatru de mimă), „Carnavalul păpușilor” (spectacol), „Bal în împărăția poveștilor” (scenetă);
  6. Activități de educație muzicală și dans: „În lumea poveștilor” (audiție), „Scufița Roșie” (cântec), „Dansul păpușilor” ( gimnastică euritmică), „Grădina poveștilor” (audiție);
  7. Activități de educare a limbajului: „Să crem o poveste!” (poveste creată de copii), „Pinocchio” (lectura educatoarei), „Punguța cu doi bani” (dramatizare), „Confruntarea personajelor” (joc didactic), „Păpușa” (memorizare), „Căsuța cu povești” (povestirea copiilor), „Așază la locul potrivit! ” (joc didactic);
  8. Expoziții: „Parada păpușilor”.

Prin urmare, utilizarea unor forme diverse de teatru în grădiniță este un mijloc de educație prin care se acționează cu ușurință, în joacă, direct și în același timp, puternic asupra vieții afective a copilului.

Desfășurarea acestor activități influențează refacerea energiei nervoase prin ceea ce numim „odihnă plăcută” și este un bun prilej de afirmare și verificare a aptitudinilor copiilor, contribuind la închegarea colectivului. Prin teatru, copiii își însușesc vorbirea corectă, expresivă și completează textul cu experiențele lor proprii.

Sfat pentru preșcolari: „Teatrul și poezia sunt cele care i- au ajutat pe oameni să trăiască și să continue!”. (Vanessa Redgrave, 1937)

 

Bibliografie:

Programa activităților instructiv-educative în grădinița de copii, Ediția a II-a revizuită și adăugită, Editura V/I Integral, București, 2005.
Activități opționale în grădiniță, Editura AS'S, București, 2000.

  • avatarPublicat de:
    Popa Cristina

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. Nr.5, Bârlad, Vaslui.