Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Semaforul grădiniță

Stânga sau dreapta: Pentru realizarea acestui joc am așezat pe covor 4 cercuri, dintre care 2 roșii și alte 2 albastre, și între ele, pe mijlocul grupei, am realizat trecerea de pieton din hârtii albe, iar eu am stat în mijlocul lor cu două panglici în mână (una roșie, una albastră). Am împărțit copiii în două grupe: echipa albastră și echipa roșie. La fiecare echipă am ales un lider căruia i-am legat de mână o panglică albastră sau roșie. La început i-am lăsat să meargă în pas vioi sau lent, așa cum au dorit (fără să alerge), cu regula de a nu se lovi sau atinge unii de ceilalți. Am dat diferite comenzi: “Roșu, pornește!” (am ridicat panglica roșie) și “Albastru, stop!” sau am ridicat panglica albastră și am lăsat-o în jos pe cealaltă roșie (echipa albastră a pornit și roșie a stat), sau ambele panglici sus (ambele echipe au pornit), sau ambele panglici jos (ambele echipe stau pe loc în cercuri). În acest timp, când una dintre panglici era ridicată, echipele trebuiau să fie atente pentru a traversa corect. Față de desfășurarea jocului din carte, i-am adus unele îmbunătățiri pe care le-am considerat de cuviință.

Despre orașul aglomerat și traficul rutier: În acest joc am aranjat în sala de grupă semne diverse de circulație (trecere de pieton, semafor, spital, poliție, școală, interzis), mașini, am amenajat din coli de hârtie tăiate - trecerea de pieton, imagini din diferite aspecte din traficul rutier la videoproiector. După ce am vizionat imaginile, am trecut la practică: am învățat să traversăm corect, doar pe la semnele de trecere pieton, am învățat semnificația semnelor de spital, poliție, interzis și școală. Am vorbit despre fiecare în parte, apoi am explicat fiecare comportament în apropierea acestor semne, plus trecerea de pieton. Referitor la trecerea de pieton aici am exemplificat și atunci când suntem pe trecere și vine o mașina din depărtare, și atunci când suntem pe trecere și vine o mașină aproape de noi, și atunci când trec mașinile și vrem să trecem, cum procedăm, și atunci când o mașină a oprit și trecem, sau când e doar o mașină a oprit iar celelalte nu. Cred că am utilizat toate formele posibile. Copiii au fost foarte încântați.

Semaforul: Prin acest joc, copiii au învățat culorile semaforului și au făcut diferența între semaforul pentru pietoni și semaforul pentru vehicule. Au înțeles că cel mai important pentru ei este semaforul pentru pietoni, deoarece ei sunt pietoni atunci când se află pe stradă. Copiii au fost foarte încântați și curioși de ceea ce le-am povestit, iar atunci când plecăm în excursie îmi reamintesc ceea ce le-am transmis eu. În acest joc am împărțit copiii în două echipe: echipa mașinilor și echipa pietonilor. Fiindcă am și unii copii mici (2 ani și 11 luni-3 ani), le-am decupat eu (ca să nu fie supărare, chiar dacă am și unii mari de 5-6 ani) cercurile semaforului, iar ei au lipit singuri în ordinea corectă culorile semaforului, atât pentru pietoni (echipa pietonilor) cât și pentru mașini (echipa mașinilor). Încântarea de la final a fost maximă, atunci când fiecare echipă și-a prezentat lucrările prin metoda Turul Galeriei (aici copiii fac aprecieri, spun de ce au lucrat așa și nu altfel, fac recomandări și spun care lucrare a fost cea mai reușită, corect realizată).

Semaforul pentru vehicule: În cadrul acestui joc am ales să folosim un semafor de jucărie, pe care l-am avut demult și pe care copiii îl îndrăgesc tare mult. Am dat diverse comenzi succesive care să le stimuleze atenția și lateralitatea copiilor, își exersează stânga/dreapta, pentru a înțelege cum trebuie să se asigure. Comenzile au fost diverse:

  • Pune mâna stângă pe culoarea roșie!
  • Pune mâna dreaptă pe culoarea galbenă!
  • Ridică mâna dreaptă/ stângă!
  • Acoperă semaforul/ culoarea cu mana stângă/ dreaptă!
  • În acest timp am exersat și pozițiile spațiale: în spatele, în față, stânga, dreapta, pe, din cadrul Activității matematice, astfel că am realizat o activitate integrată Educație rutieră cu Activitate matematică.
  • Pune mâna stângă/ dreaptă în spatele semaforului/ culorii galbene/ roșii
  • Pune mâna dreaptă/ stângă sub culoarea galbenă/ roșie...

Despre semne și indicatoare: La acest joc, am folosit 3 imagini cu semne de circulație (trecere de pieton, stop și atenție copii). Am împărțit copiii în trei echipe. Fiecare echipă a trebuit să realizeze un puzzle cu o imagine. Am utilizat o imagine mare pe coală A4, pe care copiii au avut drept model pe bancă și o altă imagine identică dar decupată sub forma de puzzle, pe care copiii au trebuit să o rezolve. Imaginea fiecărui puzzle am tăiat-o în 8 bucăți. Pentru a le mai utiliza ori de câte ori avem nevoie, nu le-am lipit ci am preferat doar să întregim imaginea de puzzle, iar de fiecare dată când centrul Joc de masă va fi deschis, copii vor avea posibilitatea să-l realizeze din nou, astfel actualizându-se informațiile transmise. După ce au rezolvat puzzle-ul în echipă (copiii și-au dezvoltat astfel spiritul de echipă, cooperarea), au venit în fața și am discutat despre fiecare semn. Fiecare echipă și-a trimis un reprezentant pentru a face acest lucru, iar dacă a fost nevoie ceilalți membrii al fiecărui grup au adăugat adăugiri. Astfel copiii, după ce au am vorbit diferite aspecte ce țin de educație rutieră utilizând, au realizat aceste puzzle-uri și au știut să identifice singuri semnele de circulație.

Semne de circulație grădiniță
Cunoașterea semnelor indicatoare de circulație.

Completează propoziția: În cadrul acestui joc, am realizat unele propoziții care rimează între ele, iar copiii au trebuit să răspundă “Traversează!” sau “Nu traversează!” ca să completeze propoziția lacunară sau rima. Am folosit câteva din următoarele: Când este roșu/ Stau pe loc/ Nu traversez la stop! Când este verde/ Pornesc și traversez strada! Când culoarea verde este / I-au pe mama de mânuță / Nu alerg ci traversez civilizat. Când culoarea roșie este / Nu alerg, ci stau pe loc / Nu traversez deloc.

  • avatarPublicat de:
    Popovici Maria Angela

    Profesor înv. preșcolar, la Școala Gimnazială Nr.144, București.