Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Activitate outdoor grădiniță

Proiectul a făcut parte dintr-o tema anuală de studiu mai amplă „Cum este, a fost și va fi aici pe Pământ?”, tema activității descrise în continuare este „Să descoperim Dumbrava minunată!”. Activitatea se adresează copiilor de grupa mare de la grădiniță se desfășoară într-o pădure și are o durată de trei ore.

Scopul activității: Sistematizarea și consolidarea cunoștințelor referitoare la conținutul povestirii Dumbrava minunată prin investigarea elementelor pădurii, precum și cultivarea plăcerii de a desfășura jocuri/ activități în natură.

Pregătirea activității: se va realiza în prima parte a săptămânii prin lecturarea de către educatoare a textului literar Dumbrava minunată de Mihai Sadoveanu, cu accent pe călătoria imaginară a personajului prin pădure, Lizuca, și interacțiunea sa cu elemente din mediul înconjurător. Se prezintă preșcolarilor posibilitatea de a descoperi împreună dumbrava prin vizita în pădurea de la marginea orașului într-un timp nu prea îndepărtat - sfârșitul de săptămână. Până atunci tuturor le revine sarcina de a relua povestea ascultând-o citită sau repovestită de educatoare sau părinți, de a o repovesti pentru a ști care sunt elementele ce trebuie găsite pentru identificarea dumbrăvii.

Se stabilește împreună cu copiii și părinții acestora ziua deplasării, condițiile de participare la activitate – cunoașterea corespunzătoare a povestirii, mijlocul de deplasare, ținuta vestimentară și responsabilitățile fiecăruia în cadrul grupului.

Desfășurarea activității: Activitatea a debutat cu desfășurarea unor activități pregătitoare specific petrecute în sala de grupă: desenarea celor două personaje Patrocle și Lizuca și punerea acestora în bagaj pentru a le lua în drumeție; Pentru a ști câți pleacă în călătorie am numărat: fetițe, băieți și câți copii sunt în total; Prezentarea de instrucțiuni cu privire la drumeție: să nu se îndepărteze de grup, să respecte regulile grupului, să coopereze pentru realizarea sarcinilor: „Copii, să fim mereu grupați pentru a nu ne rătăci, să fim atenți la obstacole, să ne ajutăm”. Motivația drumeției „Să găsim Dumbrava minunată și să descoperim ce minunății sunt acolo”. Deplasarea grupului cu microbuzul până la pădure, însoțiți și de câțiva părinți. Pe parcursul călătoriei, vor interpreta cântece al căror conținut vizează natura și vor primit indicații despre ce urmează să se întâmple atunci când vor ajunge.

La destinație, copiii vor fi împărțiți în două echipe: ”Jucăușii” și ”Curajoșii” și vor avea de trecut mai multe încercări la finalul cărora vor descoperit câte un indiciu cu privire la găsirea Dumbrăvii minunate.

Proba 1 - Plasa de păianjen - trecerea printre ochiurile unei plase asemănătoare celei de păianjen, prinsă între doi copaci. Echipa câștigătoare va găsi primul indiciu - mușuroiul de furnici și un pai înfipt în el la capătul căruia va fi prins un bilețel: Vreți să găsiți Dumbrava minunată? Căutați drumul care este marcat cu pietricele albe și urmați-l până veți ajunge la Sora Soarelui! Copiii vor descoperit drumul și vor parcurge distanța de aproximativ 20 m, după care vor descoperi o floarea- soarelui pe care o vor recunoaște, o vor denumi și vor spune tot ce știu despre această plantă. Floarea -Soarelui va avea și ea un indiciu, dar pentru a-l câștiga, copiii vor trebuit să depășească o nouă probă.

Proba 2 - Pasul în tandem - schiuri pe iarbă în care toți copiii vor trebuit să își coordoneze mișcările. După depășirea probei vor primi indiciul: Ca să ajungeți la Dumbrava minunată trebuie să urmăriți săgețile de pe copaci și să mergeți în direcția indicată până ajungeți la casa mătușii Miercuri. Ajunși la căsuță, vor avea de îndeplinit altă sarcină:

Proba 3 - Cine adună cele mai multe lemne pentru Mătușa Miercuri? Fiecare echipă va aduna lemne - crengi uscate, vreascuri, etc. Câte un copil din fiecare echipă va număra lemnele și va scrie cu ajutor cifra corespunzătoare pe un bilet pe care-l va așeza deasupra grămezii de lemne. În căsuța mătușii vor găsi indiciul următor: o hartă care indica drumul exact până la dumbravă, care nu se află departe. Cu ajutorul educatoarei, copiii vor descifra harta. Vor porni spre dreapta și vor trece peste 10 pietre sărind din piatră în piatră, vor face10 pași înainte, vor sărit peste șanț și vor merge în echilibru pe o potecuță (pod). Vor ajunge în Dumbrava minunată, unde se vor așeza pe iarbă, vor asculta cântecul păsărelelor, vor suna din corn precum Statu Palmă Barbă-Cot, să o vor striga pe Lizuca pentru a asculta ecoul.

La sfârșitul activității, fiecare copil își va găsi un copac din Dumbravă, îl va observa și va lipi foaia pe care este desenată Lizuca sau Patrocle.

Evaluarea și încheierea activității. Activitatea se va încheia cu jocul „Păianjenii”. Grupa va fi împărțită în trei subgrupe. Copiii din fiecare subgrupă vor forma câte un cerc și se vor ține de mâini. Copiii de la fiecare subgrupă vor avea de îndeplinit o sarcină, și anume capturarea altor copii, din celelalte grupe fără a-și desprinde mâinile. Cercul care s-a desprins va primi o pedeapsă.

Se va propune reîntoarcerea copiilor la grădiniță, redactarea unei pagini din Jurnalul grupei după procedeul copiii dictează, educatoarea scrie prin care sunt consemnate impresiile copiilor, gândurile acestora, lucrurile care le-au plăcut cel mai mult. Dacă timpul permite, pagina va fi completată cu desene reprezentând aspect din pădure.

Copiii vor fi apreciați de educatoare, aceasta referindu-se la modul în care s-au comportat, au rezolvat sarcinile, și au completat cu ajutorul acesteia o filă importantă din jurnalul grupei, în care și-au exprimat liber și creativ părerea despre activitatea desfășurată în aer liber, momentele și lucrurile care li s-au părut cele mai importante, probele depășite cu succes, etc.

  • avatarPublicat de:
    Botez Antoaneta

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.N. „Țăndărică”, Suceava.