Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Intelectul, ca formațiune psihica deosebit de complexă, cuprinde procese și activități psihice variate (gândire, limbaj, memorie, imaginație atenție), care oferă posibilitatea desprinderii de stimulul concret ce acționează direct asupra organelor de simț, permițând astfel depășirea experienței senzoriale. Intelectul copilului, deși insuficient format, înregistrează în perioada preșcolarității o serie de restructurări importante.

În preșcolaritate gândirea copiilor se ridică treptat la un nivel mai înalt, conținutul gândirii lor se îmbogățește în strânsă legătură cu lărgirea experienței lor cognitive.

Preșcolarii fac cunoștință cu un număr foarte mare de obiecte și fenomene din natură și societate. Sub influența adulților, care le atrag atenția asupra diferitelor laturi ale fenomenelor și mai cu seamă asupra cauzelor, preșcolarii încep să se intereseze de legăturile interioare ale lucrurilor, de cauzele ascunse ale unui fenomen. Curiozitatea copiilor începe să pătrundă dincolo de lumea percepută în mod direct de către ei. Pe măsură ce cresc, necesitățile lor cognitive devin din ce în ce mai mari și curiozitatea reprezintă un impuls permanent care asigură lărgirea cunoașterii și înțelegerii.

Gândirea preșcolarului este pre-conceptuală sau cvasi-conceptuală ceea ce înseamnă că ea operează cu o serie de constructe care nu sunt nici noțiuni individualizate dar nici noțiuni generale. Cu ajutorul cuvântului care este un simbol, copilul reușește să-și reprezinte realitatea. Treptat pre-conceptele vor câștiga în generalitate, în precizie, conducând astfel la constituirea claselor logice. În partea a doua a perioadei preșcolare copiii încep să generalizeze, să recunoască obiectele și fenomenele după însușirile lor esențiale și să abstractizeze lăsând deoparte pe cele mai puțin importante.

Voi prezenta în continuare câteva probe aplicate pe un eșantion de 25 de copii din grupele mijlocie și mare prin care am verificat cunoștințele legate de anumite meserii, de anumite unelte, materiale folosite, precum și verificarea însușirii unor deprinderi elementare în cadrul unor activități de cunoașterea mediului. Am căutat să verific și gradul de libertate, de independență în acțiunea copiilor, dezvoltarea imaginației creatoare, precum și gradul de rapiditate în acțiune.

 

PROBA nr.1 - Verificarea capacității de generalizare, de integrare a noțiunilor.

TEHNICA APLICĂRII: se propune copiilor un grupaj de noțiuni aparținând aceleași categorii integratoare și li se cere să numească cât mai multe obiecte, ființe, lucruri.

INSTRUCTAJ: La ce folosește ciocanul, cleștele, fierăstrăul, rindeaua, lutul, plastilina, foarfeca, centimetrul, rigla, ața de cusut, scândura ?

NUMEȘTE: fructe ce se pot consuma; animale care trăiesc în pădure; ce se deplasează cu ajutorul roților.

Notă: Fiecare noțiune se notează cu câte un punct.

REZULTATE: La proba referitoare la întrebuințările diferitelor unelte și materiale s-au constatat diferențe mari, s-a lucrat individual, deci nu a existat nici o posibilitate de influențare, de imitație. Din totalul de 25 copii: 8 au recunoscut ciocanul și cleștele; 2 au recunoscut rindeaua și fierăstrăul; 8 copii au recunoscut la ce folosește ața de cusut, foarfeca; 2 copii au recunoscut rigla și scândura; 4 copii au recunoscut plastilina; 1 copil a recunoscut lutul. Au fost testați 25 copii.

Pentru noțiunea: „fructe ce se pot consuma" au fost notați astfel: 4 copii au obținut 6 puncte; 10 copii au obținut 4 puncte; 6 copii au obținut 3 puncte;2 copii au obținut 2 puncte. Au fost testați 22 de copii.

Pentru noțiunea: „animale care trăiesc în pădure" au fost notați astfel: 9 copii au obținut 7 puncte; 5 copii au obținut 6 puncte; 7copii au obținut 4 puncte; 1 copil a obținut 2 puncte. Au fost testați 22 copii.

Pentru noțiunea: „ce se deplasează cu ajutorul roților" au obținut punctaj astfel: 20 copii au obținut 2 puncte; 2 copii au obținut 3 puncte. (Au fost testați 22 de copii) Cota corectă este de 4 puncte.

 

PROBA nr.2 - Definirea unor noțiuni. Am dat copiilor imagini cu: lingură, masă, scaun, cal, minge, sobă.

INSTRUCTAJ: „Tu ai văzut o lingură? Spune-mi, ce este o lingură? „Tu ai văzut o masă? Spune- mi, ce este o masă?"

Întrebările referitoare la celelalte noțiuni au fost adresate ca și în exemplul de mai sus.

Au fost testați 15 copii. S-a notat cu un punct fiecare răspuns corect. Cota corectă este de șase puncte.

REZULTATE: 4 Copiii au obținut 6 puncte; 7 copii au obținut 3 puncte; 4 copii au obținut 2 puncte.

 

Aceste răspunsuri arată capacitatea copiilor în stabilirea asemănărilor și deosebirilor, esența comparării, care depinde de calitatea analizei și sintezei, au evidențiat capacitatea de integrare a noțiunilor.

Utilizând probele de mai sus și multe altele, am reușit să-i formez pe copii conform posibilităților lor, iar pe cei cu deficiențe în asimilare, să-i sprijin în însușirea unor cunoștințe, priceperi și deprinderi, evitând mai târziu eșecul școlar.

Organizarea activităților din grădiniță pe sectoare de activitate (artă, construcții, jocuri de rol, bibliotecă etc.) ne confirmă faptul că acestea sunt un bun prilej de exersare, de aplicare în practică a cunoștințelor, a deprinderilor însușite la activitățile frontale, dar care nu pot fi suficient consolidate numai prin aceste activități.

  • avatarPublicat de:
    Barbu Mihaela-Simona

    Profesor logoped, la C.J.R.A.E., Argeș.