Mediul înconjurător în care își desfășoară activitatea copilul constituie un prilej permanent de influențare a acestuia, dându-i posibilitatea de a veni mereu în contact ce ceva nou pentru el, de a descoperi lucruri care îi stârnesc curiozitatea, dorința de a le înțelege și de a le cunoaște mai bine.
Folosind observația ca tip de activitate pentru realizarea educației ecologice, am urmărit să formez copiilor o gândire intuitivă în raport cu natura, pentru a le dezvolta dragostea și respectul față de acesta, dorința de a o ocroti.
În practică, în desfășurarea activităților din grădină am aplicat variate procedee și modalități. Una dintre modalitățile la care am obținut rezultate deosebite a fost observarea plantelor puse la germinat. Acest procedeu este pentru copii un mijloc palpabil, concret. Observând plantele în dezvoltarea lor, ei își însușesc anumite cunoștințe, care apoi le stimulează curiozitatea și de aici și dorința de cunoaștere, care la ei se manifestă prin întrebări. Prin acestea, ei dovedesc că vor să înțeleagă mecanismul și legătura dintre om- plante- apă- lumină, iar ceea ce n-au înțeles rămâne supus curiozității lor. De exemplu, în ideea trezirii interesului pentru relația dintre plante, om și condițiile mediului, am cerut copiilor să aducă de acasă un ghiveci sau o cutie de conserve. Am procurat pământ și, în altă ședință, am pus la încolțit boabe de fasole, grâu și porumb. Am atras atenția încă de la început că pentru a observa bine plantele, ghivecele trebuie puse într-un loc de unde ei le pot observa zilnic cu ușurință.
Pentru a înțelege mai bine legătura dintre mediul în care trăiesc plantele în natură și un mediu nou creat, dar nu propice dezvoltării acestora, le-am cerut copiilor să observe ce se întâmplă cu plantele puse în întuneric și cu cele care stau la geam. Copiii au constatat următoarele: la întuneric plantele cresc mai încet, au culoarea gălbuie, nu înfloresc.
Pentru a întări ideea că există o legătură între lumină și culoarea verde a plantelor (soarele și lumina fac să se dezvolte clorofila), le-am adus un ghiveci cu o mușcată care, pe timpul iernii, a fost pusă într-o încăpere întunecată, au observat-o, apoi au văzut diferența când am mutat-o la lumină: frunzele și tulpina acesteia au început să se coloreze în verde mai intens.
Dând atenție creșterii animalelor sau culturii plantelor, cunoscând condițiile de viață și de dezvoltare ale faunei și florei, copilul poate să desfășoare observări continue, zilnice, ceea ce conduce la generalizări, în special conceptuale.
Conceptul de evoluție însă trebuie exemplificat pentru copii și la animale, la fel ca la plante. Pentru aceasta, copiii se pot preocupa de creșterea unor animale chiar în grădiniță: păsări de apartament (canari, papagali), pești (varietăți de pești de acvariu), broaște țestoase de uscat sau de apă, mamifere (pisică, câine, iepure, hamster).
Și în acest caz se fac aceleași observații ca pentru plantele cultivate, cu condiția ca animalele să fie crescute în cadrul grădiniței, acolo unde spațiul o permite, pentru a putea fi observate permanent.
Prin observarea plantelor și animalelor din jur și a legăturilor dintre ele, copiii pot să-și lărgească și să-și aprofundeze noțiunile, își formează deprinderi ecologice de ocrotire a faunei și faunei.
Principalul mijloc prin care se poate asigura accesibilitatea cunoștințelor, este contactul direct, nemijlocit și organizat cu obiecte și fenomene din mediul apropiat de viață.
Educatoare se poate face înțeleasă de preșcolari dacă folosește principiul intuiției, al însușirii conștiente și active, al accesibilității, precum și un bogat material intuitiv, care este indispensabil actului de predare-învățare.
De exemplu, cu prilejul activității de observare „Elefantul”, copiii au aflat, printre altele, că cel mai mare mamifer al uscatului este condamnat de lumea modernă la dispariție și astfel li s-a trezit interesul pentru cunoașterea mai detaliată a acestui animal.
Problema poluării apei poate fi prezentă în activitatea de observare intitulată „Apa”. Pentru consolidarea cunoștințelor, se pot face experiențe prin decantarea apei cu impurități în mai multe vase, în sistem etajat; de asemenea, se poate uda o plantă cu apă, cu ulei, petrol, etc, copiii având posibilitatea să observe influența pe care o are poluarea asupra florei. Vom explica copiilor, cu acest prilej, că prin poluarea apelor au de suferit și peștii și plantele. Copiii pot observa cum ploaia spală fumul, praful de pe frunzele plantelor, de pe construcții.
Pentru cunoașterea aspectelor specifice de sezon ale ecosistemelor din zona în care este amplasată grădinița, am organizat și aplicații practice cu prilejul ieșirilor pe tern, al excursiilor.
Copiii vor observa cum în grădini, în parcuri și în păduri încep să înflorească plantele de primăvară. În luna iunie, putem urmări comportamentul de reproducere al păsărilor, modelele optime în acest sens fiind rândunelele și berzele albe. Balta sau lacul oferă pe timp de vară, pe lângă posibilitățile de agrement, legate mai ales de pescuit și ocazii de cercetări ecologice.
Desigur, aspectele care intervin în modificările ecosistemelor, tipice celor patru anotimpuri, și pe care le pot observa preșcolarii sunt mai diverse, am arătat mai sus pe scurt doar unele aspecte ce pot fi observate și consemnate de copiii de grădiniță.
- Publicat de:
Irimescu Mihaela
Profesor înv. primar, la Grădinița Nr.19, Boboceii, Brașov.